در "موقعیت مهدی" به تمام واقعیات وفادار بودم/محسن رضایی با فیلم گریه کرد
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست خبری فیلم "موقعیت مهدی" در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست والی نژاد تهیه کننده فیلم درباره حمایتهای نهادها از فیلم گفت که از ابتدای این پروژه با روایت فتح صحبتهایی شده بود که به ما کمک کند اما بنیاد مستضعفان به عنوان حامی اصلی مالی فیلم از این فیلم حمایت کرد.
حجازی فر نیز درباره تبدیل شدن سریال به فیلم گفت که از اول قرار بود که فیلم تولید کنیم و خیلی از سکانسهای این فیلم برای نسخه سینمایی است و نسخه سریالی آن روایت دیگری دارد. تاکید ما روی شهید حمید و مهدی باکری و دیگر شخصیتهای مرتبط با آنها بوده است. پردهبندیهای فیلم نیز برای همین روایتگری سینمایی کار است.
وی ادامه داد: البته نسخه سریالی نیز پخش و صدق گفتههای من معلوم خواهد شد. البته موضوع سریال نیز همین است اما جنس دکوپاژ و دیگر جزئیات آن سریالی است.
حجازیفر درباره ضعف بخش رسانهای فیلم مانند تبلیغات گفت قرار ما این بود که فقط پوستر و تیزر داشته باشیم وچندان کار را شلوغ نکنیم. شاید در سالهای بعد و برای کارهای دیگر شلوغبازی هایی برای جشنواره کردم. بخشی از جذابیتهای جشنواره به همین تبلیغات است اما ما چون به خانواده باکری قول داده بودیم خیلی از کارهایی که حق این پروژهها هست را نداشتیم.
روح الله زمانی درباره بازی خود در فیلم و سختترین سکانس بازیاش گفت: این نقش را خیلی دوست داشتم اما سختی خاصی در فیلم نداشتم چون به بازی در کنار حجازیفر عشق میورزیدم.
حجازی فر درباره خاطرهای از روح الله گفت که در سکانس کولبری، این سکانس شکل نمیگرفت و من برای این که این سکانس شکل بگیرد او را از دور با سنگ میزدم. او نمیدانست که هاشف روشن است و زیر لب میگفت که بذار فیلم تمام شود بیا محله ما بهت میگم. بعد از فیلمبرداری به او گفتم حالا بگو محلهتون کجا است بیام.
او در بخش دیگری درباره اینکه یک فیلم دفاع مقدس ساخته و آیا فیلمهایی در مضامین دیگر میسازد یا خیر گفت که تمام سینما برای من ارزشمند است اما این فیلم را با قلبم ساختم. شاید فیلمهای دیگری نیز ساختم.
وی درباره اینکه چرا صدای فیلم خوب نبوده گفت که این سالن امکان اینکه صدای خوب را پخش کند ندارد. اگر اغراقی در گریم بوده است سر صحنه تذکر دادهام، ما فلیم را بر اساس مستندات پژوهشی ساختیم و برای برخی از سکانسها از فیلمهای خارجی که از جبهه در زمان جنگ گرفته شده است استفاده کردیم.
جنگ ما گاهی شکست بوده و گاهی پیروزی، نمیخواستم که درباره پیروزی فیلم بسازم بنظرم حماسه زمانی معنا دارد که روی دیگر سکه هم ببینیم. اینکه در این شرایط سخت رزمندهها نخوابیدند و خسته شدند اما جنگیدند، این مهم است.
وی ادامه داد: پلان آر پی جی شهید باکری را خودم خیلی دوست نداشتم زیرا باکری در عملیات بدر و خیبر به جلو میرود و شلیک میکند اما در اینجا به محض اینکه حرکت میکند شهید میشود. البته در سریال لحظات پیروزی را داریم.
این کارگردان سینما درباره بحث مالی فیلم و اینکه چقدر هزینه آن شده است گفت: باید شفاف صحبت کرد، ما برای 400 دقیقه مفید سریال و فیلم قرارداد بستیم که 30 میلیارد هزینه آن شده است اما فقط 10 تومن آن ادوات جنگی و سرباز و... است. ما جزیره مجنون را کاملاً بازسازی کردیم که هزینه عمرانی بالایی دارد. عوامل ما یک دهم هزینه کار معمولی را نگرفتند.
او در پاسخ به سؤالی که میگفت چرا باید در دورانی که هزینهها انقدر بالا است فیلمی درباره باکریها ساخته شود گفت: چرا ساخته نشود وقتی درباره همه چیز فیلم ساخته میشود؟ این کارها لازم است برای بیداری همه، برای کسانی که دستی بر آتش دارند و تصمیم سازند و هرکسی که یک نقشی در کشور دارد. باید بدانیم که قرارها چه بوده است؟ اگر ایرادی داشت این فیلم را نمیساختم. از اول هم برای دانه دانه فشنگ خواهش و ایستادگی کردم و یک ریال نه اسراف شده و نه غیب شده است. تمام مسئولیت قانونی و شرعی کار را برعهده گرفتم. کارشناسان سینما میدانند که این کار زیر 60 میلیارد انجام نمیشده است.
حجازیفر در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره پژوهشهای تاریخی و نظامی فیلم و اینکه نظر فرماندههای جنگ خصوصاً محسن رضایی چه بوده گفت: ما پژوهشهای سنگینی درباره فیلم داشتیم و با چهرههای مختلفی که از دهه 60 با او دوست بودند صحبت کردیم. من به واقعیات و به تمامی اتفاقات تاریخی وفادار بودم. هیچ چیز را جعل نکردم و همه چیز را در راستای فیلم انتخاب کردم و برای این موضوع جنگیدیم تا اتفاقی نیافتد. محسن رضایی با دیدن این فیلم گریه کرد اما دیدگاه خاصی را بیان نکرد شاید در زمان خودش نکتهای داشته باشد و بگوید.
او درباره زبان ترکی فیلم گفت که لشکر عاشورا لشکر ترکها است و در آن فارس زبان تنها دو نفر بوده است. برای همین باید زبان ترکی در فیلم باشد.
حجازیفر درباره وجهه فرماندهی شخصیت باکری گفت که باید هرچه برای قصه انتخاب میکردیم طوری باشد که به تنه اصلی فیلم بخورد برای همین چندین بار فیلمنامه را با ابراهیم امینی بازنویسی کردیم.
والی نژاد گفت که جا دارد که از تمام دوستان و عوامل فیلم و تک تک آنها که در تدارکات و ارتش و سپاه بودند تشکر کنم و از صداوسیما که پای این کار ایستاد و آقای جبلی که در بازدید 4 ساعت برای فیلم وقت گذاشت تشکر کنم.