۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۷۰۲۲۸۸
آیت‌الله رئیسی:

ملت ایران بر آرمان های انقلاب خود استوار است

ملت ایران بر آرمان های انقلاب خود استوار است
رییس جمهور پیام گویای انقلاب اسلامی را نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، دفاع از مظلوم و حق تعیین سرنوشت خواند و تصریح کرد: ملت سرافراز ایران هم‌چنان برآرمان‌های خود مصمم است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی امروز در آستانه ۲۲ بهمن و جشن چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، در دیدار سفرای خارجی مقیم تهران با گرامی‌داشت مقدم همه سفرا، نمایندگان کشورها و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی اظهار امیدواری کرد تا سالی که در آن قرار داریم، همراه با آرامش، صلح و اعتلای مضامین عالی انسانی در اقصی نقاط جهان باشد.

رییس جمهور با بیان اینکه ملت بزرگ ایران در این روزها چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیرند، افزود: این انقلاب، محصول باور عمیق مردم به اصول و ارزش‌های متعالی اسلام، آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی و رهبری هوشمندانه آن است.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: اندیشه راهبردی جمهوری اسلامی ایران ریشه در مکتب امام خمینی(رض) بنیانگذار انقلاب اسلامی و مفهوم اسلام ناب دارد. وجه منحصر به فرد امام بزرگوار ما این است که توانست یک هویت جدید به نام جمهوری اسلامی یا مردم‌سالاری دینی در دنیای پرآشوب سیاست و در سطح منطقه و جهان به وجود بیاورد.

رییس جمهور پیام رسا و گویای انقلاب اسلامی را نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری، عدم دخالت قدرت‌های جهانی در امور داخلی ملت‌های مستقل، دفاع از مظلوم، حق تعیین سرنوشت و استقلال در سیاست‌های داخلی و خارجی برشمرد و تصریح کرد: این آرمان‌ها، ارزش‌های جهان‌شمولی هستند که مخالفت با آنها به معنی رد ارزش‌های انسانی و اخلاقی به حساب می‌آید و ملت سرافراز ایران هم‌چنان برآرمان‌های خود مصمم است.

تعامل حداکثری با همسایگان و کشورهای هم‌سو، توجه به ظرفیت سازمان‌های بین‌المللی و توسعه دیپلماسی اقتصادی اولویت‌های سه گانه سیاست خارجی

آیت‌الله رئیسی همه جانبه‌نگری، پویایی و هوشمندی را مشخصات سیاست خارجی جمهوری اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت مردمی از آغاز فعالیت براساس اصول و ارزش‌های مندرج در قانون اساسی و نیز با اتکاء به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اولویت‌های سه‌گانه «تعامل حداکثری با کشورهای همسایه، هم‌پیمان و هم‌سو»، «توجه به ظرفیت‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» و «توسعه دیپلماسی اقتصادی» استوار گردیده که خوشبختانه گام‌های خوبی را هم در این راستا برداشته‌ایم.

رییس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم در مدت سپری شده از آغاز فعالیت، صداقت خود را برای تحکیم مناسبات و تعاملات دوستانه با همسایگان و سایر شرکای بین‌المللی ثابت کرده است، گفت: در تلاشیم برای رویکرد نوین در عرصه دیپلماسی، فصل جدیدی از همکاری‌های دو یا چند جانبه را بویژه در محیط پیرامونی و در جهت حفظ امنیت و ثبات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و تأمین نیازهای متقابل ایجاد نماییم.

آیت الله رئیسی افزود: در این راستا بخشی مهم از موافقتنامه چارچوب مشارکت راهبردی ۲۵ ساله با جمهوری خلق چین را به مرحله اجرایی رساندیم، انعقاد پیمان مشابه با فدراسیون روسیه را در دستور کار داریم، همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تقویت و به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمدیم.

ربیس جمهور ادامه داد: همچنین گام‌های مؤثری در جهت ارتقاء روابط با همه همسایگان برداشته و با تقویت بنادر و کریدورهای ترانزیتی مسیر توسعه و گسترش همکاری با همسایگان را مهیا کرده‌ایم.

آیت‌الله رئیسی اظهار داشت: اگر چه توسعه روابط با کشورهای همسایه و آسیا و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی با اولویت دادن به اقتصاد در تعاملات خارجی بویژه با شرکای آسیایی از اولویت‌های دستگاه دیپلماسی است، لکن بنا به سیاست خارجی متوازن، پویا و هوشمند، توجه ویژه‌ای نیز به تعمیق مناسبات و افزایش همکاری‌ها با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های متقابل با سایر مناطق جغرافیایی از قبیل آفریقا، آمریکای لاتین و اروپا داریم.

جمهوری اسلامی به دنبال آن است به دور از هرگونه تأثیر عوامل بیرونی روابطی متناسب با وزن استراتژیک با کشورهای مختلف داشته باشد

رییس جمهور تصریح کرد: در تلاش هستیم با نگاهی واقع‌بینانه و به دور از هرگونه تأثیر عوامل و متغیرهای زائد بیرونی، روابطی منسجم و مستمر با حوزه‌های جغرافیایی و متناسب با وزن استراتژیک، موقعیت سیاسی، اقتصادی و تجاری هر یک از مناطق تنظیم و عملیاتی کنیم.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با قرار گرفتن در موقعیت سیاسی و اقتصادی حساس و مهم و با برخورداری از سواحل گسترده دریایی و ظرفیت‌های بسیار بالا بخصوص در عرصه‌های ترانزیتی، انرژی، تجارت، کشاورزی، صنعت و فناوری، علاقه‌مند به ایجاد و استمرار فضایی جدید از همکاری‌ها و مناسباتی سودمند با کشورهای همسایه، پیرامون و دوست در جهت تأمین متقابل نیازها و منافع مبتنی بر سیاست تعامل حداکثری است.

رییس جمهور ادامه داد: فرصت‌های بی‌نظیر سرمایه‌گذاری، بازار مناسب داخلی، موقعیت ممتاز جغرافیایی به همراه امنیت پایدار و مستمر داخلی، شرایط مناسبی برای اتصال ترانزیتی و عبور خطوط انرژی و امکان بهبود کمی و کیفی تجارت کالایی را در سرزمین ایران ایجاد کرده است.

آیت ‌الله رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران توانسته در خلال ۴ دهه گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با اتکاء بر دانش بومی و با تلاش بی‌وقفه علیرغم وجود مسیری پرسنگلاخ به واسطه فشارها و تحریم‌های دست و پاگیر به پیشرفت‌های زیادی در بسیاری از حوزه‌های علمی و فناوری‌های مهم از قبیل هسته‌ای، سلول‌های بنیادی، نانو، هوا و فضا و امثال آن دست یابد، گفت: امروز در این جایگاه و با نگاهی مسئولانه برای ترویج علم، فناوری و دستاوردهای جامعه بشری حاضر هستیم با مشارکت کشورهای دوست و برادر تجارب علمی‌مان را در جهت توسعه روابط و تعمیق مناسبات بکار گیریم.

بسیاری از قدرت‌های سلطه‌گر در صدد بازداشتن ایران از قرار گرفتن در موقعیتی هستند که صلاحیت آن را دارد

رییس جمهور با اشاره به اینکه بسیاری از قدرت‌های سلطه‌گر در صدد بازداشتن ایران از قرار گرفتن در موقعیتی هستند که صلاحیت آن را دارد، افزود: با این وجود جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه تلاش بومی و با داشتن تاریخ، تمدن و فرهنگی غنی، واقعیتی غیرقابل انکار در سیاست منطقه و جهان و کشوری دوست و شریکی قابل اتکاء و کانونی ویژه برای هم‌افزایی اقتصادی با همسایگان و دیگر شرکای بین‌المللی است.

آیت الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره بر سیاست اصولی خود در تقویت حُسن همجواری، ایجاد اعتماد و گفتگو با همسایگان تأکید داشته و حصول امنیت پایدار و ایجاد منطقه امن‌تر و توسعه یافته‌تر را جز از طریق همکاری و مشارکت و صلح میسر نمی‌داند، اظهار داشت: بر این اساس رویکرد مناسبات ما با کشورهای جهان بخصوص همسایگان نه یک امر تاکتیکی بلکه یک موضوع راهبردی است و قویاً به آن ایمان داریم، به این امید که در کار با همسایگان، منافع متقابل و مشترک بیشتری نصیب کل کشورهای منطقه شود.

رییس جمهور با بیان اینکه وقتی منافع کشورها به شدت بهم گره خورده است، توجه به ساز و کارهای بین‌المللی و نهادهای مستقل، باید بیشتر از گذشته تقویت شود، تصریح کرد: مشارکت در روند صلح آستانه (سوریه)، حمایت از صلح و ثبات در افغانستان، تلاش و رایزنی برای حل و فصل بحران یمن و خاتمه دادن به محاصره مردم مظلوم یمن، تلاش برای فیصله دادن بحران اخیر قفقاز و تأکید بر لزوم افزایش همکاری‌های چند جانبه بویژه در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، نمونه‌هایی از توجه جمهوری اسلامی ایران به مشارکت و همکاری برای نیل به امنیت پایدار در منطقه و جهان است.

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: گفتگوها و ائتلاف‌های درون‌منطقه‌ای برای دستاوردهای حداکثری را ضروری دانسته و در تلاش هستیم با حضوری تعامل محور در ساز و کارهای چندجانبه، مشارکتی جدی و مؤثر در ایجاد فضای مبتنی بر موازنه در محیط پیرامونی داشته باشیم.

رییس جمهور با بیان اینکه متأسفانه منطقه ما همچنان از مصیبت تروریسم، جنایات سازمان‌ یافته، تروریسم اقتصادی، نظامی‌گری، امنیتی کردن مسایل و دخالت خارجی رنج می‌برد، خاطرنشان کرد: موضوعات و مشکلات موجود منطقه‌ای و کمک به حل منصفانه آن، همچنان برای ما اهمیت دارد.

آیت الله رئیسی ادامه داد: بازگشت صلح و آرامش به یمن و سوریه، تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، پیشرفت و توسعه در عراق و نیز تقویت روابط سازنده با عموم کشورهای منطقه از اولویت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود. در همین راستا با تأکید بر برقراری صلح، آرامش و ثبات منطقه‌ای، بخصوص در ارتباط با همسایگان همواره سعی داشته‌ایم، ضمن توجه به ملاحظات زیستی و تنوع قومیتی و مذهبی موجود از هرگونه برافروخته شدن نزاع و درگیری جلوگیری کنیم.

رییس جمهور دلیل اصلی این چالش‌ها را اهداف مخرب قدرت‌های جهانی در منطقه و انتخاب‌های غلط به جای دیپلماسی دانست و گفت: گسیل تسلیحات مهلک به منطقه چگونه می‌تواند به امنیت بیانجامد؟ خروج فضاحت‌بار آمریکا از افغانستان با چند تریلیون هزینه مادی و تلفات انسانی نشان داد که با نیروی نظامی نمی‌توان بر قلب ملت‌ها حاکمیت یافت و منطقه ما محل امنی برای نیروهای خارجی نیست.

نسبت به شکل‌گیری سویه‌های جدید تروریسم در اطراف‌مان و منشأ ایجاد آنها به شدت ظنین هستیم

آیت‌الله رئیسی افزود: جمهوری اسلامی ایران بنا به وظیفه انسانی و رویکرد بنیادی خود برای حمایت از مظلوم در زمانی که گروه‌های تروریستی از جمله داعش با حمایت برخی از سردمداران استکبار جهانی، سعی داشتند با ترویج افراطی‌گری، نزاع و خشونت، ظلم و تجاور آرامش منطقه‌ای ما را سلب نمایند و با دسیسه چهره غیرواقعی از منطق و منش اسلامی به نمایش بگذارند با صرف هزینه‌های فراوان و جبران‌ناپذیر انسانی و مالی و با اهداء خون عزیزان خود، در صف اول مبارزه با این وحشت جهانی قرار گرفت.

رییس جمهور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران هنوز هم علیرغم انواع و اقسام فشارها و توطئه‌ها بر علیه خود، بر آرمان خویش و در جهت حمایت از بنیان‌های اعتقادی و انسانی خود ایستاده است، اظهار داشت: مبارزه با تروریسم، تبعیض نژادی در عرصه بین‌المللی، قاچاق مواد مخدر و پذیرایی از خیل عظیم مهاجران، تنها بخش کوچکی از این هزینه‌هاست.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه کسانی که به دروغ ما را به حمایت از تروریسم متهم می‌کنند، خود نه تنها پنهان و آشکار از تروریسم حمایت می‌کنند، بلکه عملاً و رسماً اقدام تروریستی خود را بر عهده گرفتند، تصریح کرد: ترور سردار بزرگ ما شهید سلیمانی از فرماندهان برجسته مبارزه با تروریسم که برای امنیت، نفی تروریسم و خشونت مبارزه می‌کرد، آشکارترین شکل تروریسم دولتی بود که توسط دولتمردان وقت آمریکا و مدعیان دروغین حقوق بشر و مبارزه با تروریسم رخ داد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ما نسبت به شکل‌گیری سویه‌های جدید تروریسم در اطراف‌مان هشدار می‌دهیم و به منشأ ایجاد، هدایت و تأمین آنها به شدت ظنین هستیم.

نمایش‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی نه اصرار بر صلح بلکه تأکید بر سرکوب حقوق ملت مظلوم فلسطین است

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه نمایش‌های ظاهری عادی‌سازی و آشکارسازی روابط میان رژیم صهیونیستی با برخی از کشورهای عربی در منطقه نمی‌تواند واقعیت‌های موجود را عوض کند، گفت: استمرار این وضعیت اصرار بر صلح نیست، بلکه تأکید بر سیاست اشغال، زورگویی و سرکوب حقوق ملت مظلوم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی است.

رییس جمهور افزود: معامله قرن، یک طرح کاملاً ضدفلسطینی و صرفاً برای زیرپا گذاشتن حقوق فلسطینیان بود که با طراحی دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی از طریق فشار و همچنین دادن امتیازات کوتاه‌مدت به اجرا درآمد. این سیاست ذلیلانه بی‌صداقتی برخی دولت‌های سازشکار در قبال آرمان آزادی فلسطین را نشان داد.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است استقرار صلح پایدار و عادلانه در منطقه غرب آسیا تنها در گرو رفع کامل اشغالگری، بازگشت کلیه آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خویش و تعیین نظام آینده فلسطین براساس همه‌پرسی با مشارکت همه ساکنان اصلی آن سرزمین خواهد بود، اظهار داشت: تحولات اخیر جهانی بویژه تحولات منطقه غرب آسیا حکایت از آن دارد که جهان در شرایط حساس و پرچالشی قرار گرفته است.

رییس جمهور ادامه داد: متأسفانه بخش اعظم چالش‌های جهانی در منطقه غرب آسیا قرار دارد و دلیل اصلی آن مداخلات قدرت‌های خارجی و در رأس آنها دخالت‌های همیشه ناروای رژیم ایالات متحده آمریکا در مسایل این منطقه است.

اعزام یک تیم جامع به مذاکرات بیانگر اراده جدی ایران در پیشبرد دیپلماسی است

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران ضمن بکارگیری دیپلماسی پویا و سازنده برای حل مسایل و مشکلات منطقه‌ای و بین‌المللی خود، همواره بر همزیستی مسالمت‌آمیز و برقراری ارتباط شایسته، متوازن و به دور از هرگونه دخالت خارجی تأکید داشته است، خاطرنشان کرد: فلسفه سیاسی و بنیان‌های اعتقادی ما طبق فرموده و فتوای مقام معظم رهبری «مدظله العالی»، اجتناب از دستیابی به سلاح اتمی بوده و هست.

رییس جمهور ادامه داد: در واقع بکارگیری سلاحی با این حجم از ایجاد خسارت و فاجعه کشتار انسانی که نمونه آن را در اواخر جنگ دوم جهانی و بر علیه مردم هیروشیما و ناکازاکی شاهد بودیم، هیچ جایگاهی در برنامه‌های نظامی و دکترین دفاعی ما ندارد. همواره اعلام کردیم که اقدامات هسته‌ای ما صرفاً صلح‌آمیز و برای بهره‌مندی شفاف و قانونمند در عرصه‌های مختلف انرژی، صنعتی و کشاورزی و پزشکی است و بدین منظور برای رفع ابهامات حتی حاضر به پذیرش اقداماتی فراتر از تعهدات‌مان شده‌ایم.

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بارها این موضوع را تأیید کرده است، گفت: همه می‌دانند جمهوری اسلامی ایران هیچ زمان میز مذاکره را ترک نکرده است و همواره با جدیت و ابتکار عمل وارد میز مذاکره شده است. اعزام یک تیم جامع به مذاکرات بیانگر اراده جدی ایران در پیشبرد دیپلماسی و پاسخگویی به شبهات و ابهاماتی است که به دروغ و در طول سالیان متمادی، به واسطه تبلیغات جریان‌ساز بر علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال شده است.

رییس جمهور افزود: شرایط فعلی نتیجه عهدشکنی آمریکایی‌ها و بی‌عملی و بعضاً همراهی برخی از دولت‌های متعهد با سیاست‌های اعمالی و به دور از حُسن نیت واشنگتن بوده است. اعتبار اروپا در نگاه دولت و ملت ایران در مقابل آزمونی تاریخی قرار دارد. آنها در مقابل ظلم‌های وارده به ملت ایران مسئولیت دارند. علیرغم لفاظی‌های هدفمند تبلیغاتی، سیاست دولت کنونی آمریکا نیز تاکنون با عملکرد دولت عهدشکن قبلی تفاوت اساسی نکرده است.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه دیپلماسی زمانی کارآمد و قابل استمرار است که همه طرف‌ها در عمل به آن پایبند باشند، اظهار داشت: ملت ما به هیچ وجه تهدید، فشار و اعمال سیاست‌های یکجانبه مبتنی بر زور را نمی‌پذیرد.

با وجود کارشکنی‌ها در بسیج جامعه جهانی برای مدیریت پاندومی کرونا مشارکت موفقی داشتیم

رییس جمهور در ادامه با اشاره به موضوع پاندومی کووید ۱۹، تصریح کرد: خرسندم که علیرغم برخی محدودیت‌ها، فشارها، کارشکنی‌ها و سویه‌های جدید ویروس کووید ۱۹، موفق شدیم در بسیج جامعه جهانی برای مدیریت و کنترل پاندومی کرونا مشارکت موفقی داشته باشیم. از شرکا و دوستانمان که در این موضوع بشردوستانه به یاری‌مان شتافتند، صمیمانه قدردانی می‌کنیم.

آیت الله رئیسی خاطرنشان کرد: تا امروز بیش از ۸۰ درصد مردم ما، ۲ دوز واکسن را دریافت کردند. در تلاش هستیم که در راستای مدیریت هوشمندانه برای اعتلای بهداشت همگانی و پیشگیری از گونه‌های جدید بیماری که امروز شاهد افزایش آمار مبتلایان به آن هستیم، واکسیناسیون دوز سوم را به نحو شایسته به انجام رسانیم.

رییس جمهور گفت: نکته قابل توجه این است که دانشمندان ایرانی موفق شدند ۶ نمونه واکسن کرونا را در داخل تولید کنند. آمادگی داریم تا در این مسیر تجربیات خود را به اشتراک گذاشته و با توسعه همکاری‌های بهداشتی و پزشکی اثرات مهلک این بیماری را بر جان و پیکره جهانی کاهش دهیم.

دست هر کسی را که صادقانه طرفدار صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان باشد به گرمی می‌فشاریم

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه تأکید جمهوری اسلامی ایران بر چندجانبه‌گرایی و مراجعه به ساختارهای بین‌المللی برای پیشبرد تعامل و مناسبات بین کشورهاست، افزود: به نفع همه کشورهاست که چارچوب‌های همه‌جانبه را مبتنی بر عقلانیت، عدالت، معنویت و اخلاق حفظ کنند و از یکجانبه‌گرایی متکی بر نیات فردی، فاصله بگیرند.

ربیس جمهور با اشاره به اینکه طرفدار صلح و ثبات و امنیت در منطقه و جهان هستیم و می‌خواهیم همه ملت‌ها در صلح، آرامش، رفاه و شکوفایی زندگی کنند، اظهار داشت: دست هر کس که صادقانه در این مسیر متعالی گام بردارد را به گرمی می‌فشاریم.

ارسال نظرات