۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۳
کد خبر: ۷۰۲۸۶۱
ارزیابی عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی(۱)؛

لزوم روشنگری دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به مخاطرات پیرامون حوزه

لزوم روشنگری دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به مخاطرات پیرامون حوزه
حجت الاسلام والمسلمین مقامی ضمن تقدیر از عملکرد دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بر لزوم روشنگری دفتر تبلیغات اسلامی نسبت به مخاطرات پیرامون حوزه تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست «صریح و صمیمی با مسؤولین حوزوی» با حضور حجت الاسلام والمسلمین واعظی و جمعی از فعالان فرهنگی حوزه به همت خبرگزاری رسا در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالمجید مقامی به عنوان اولین فرد به ایراد سخن پرداخت و با اشاره به فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: نهادی که این همه خدمت‌رسانی انجام می‌دهد و فعالیت‌های زیادی را جلو می‌برد، طبیعی است که متوجه آسیب‌هایی شود و برای نهاد‌ها پسندیده است که متوجه آسیب‌ها شوند و باید تا با برطرف کردن آن‌ها شتابی در حرکت او حاصل شود؛ از همین رو خیرخواهانه این آسیب‌ها را عرض می‌کنیم.

وی افزود: حوزه علمیه قم مغز متفکر انقلاب بوده و انقلاب اسلامی مولود حوزه علمیه است؛ در نتیجه باید تولیداتی در زمینه‌های مختلف فکری، فقهی، کلامی و حقوقی در چشم انداز نظام اسلامی داشته باشد؛ چشم انداز نظام ما تمدن نوین اسلامی است؛ در دانشگاه‌های ما بعضی‌ها به دنبال این هستند که تمدن نوین امکان ندارد چرا که اقتصاد در سراسر دنیا لیبرالی است و اقتصاد حال حاضر دنیا با نظام اقتصادی اسلام در تضاد است که در اینجا باید جواب‌های علمی گفته شود.

سردار سلیمانی نمود خارجی علامه مصباح است

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی هایشان شخصیتی را مانند علامه مصباح را برجسته می‌کنند و انصافا جای ایشان خالی است؛ در عرصه حقوقی حرف‌های بسیار نو، داشتند که لیبرال‌ها در مقابل ایشان به قول عامیانه لنگ انداختند؛ در عرصه اخلاق نیز سرآمد بودند؛ در عرصه نظری دانشمندانی در حوزه داریم که مبانی قوی دارند.

وی ادامه داد: مرحوم علامه مصباح بر اساس قواعد عقلانی و نصوص قرآنی این مسائل اخلاقی را بیان کرده است که اگر بخواهیم کسی را که علامه مصباح در کتاب‌ها گفته و نمود خارجی پیدا کرده است را معرفی کنیم سردار سلیمانی است؛ سردار عزیز ما از حیث ایمانی عمیق بود که یکی از ضروریات امروز حوزه ما است و باید تلاش کنیم به ایمان خود عمق ببخشیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد: شکافتن شخصیت سردار سلیمانی از حیث ایمان یکی از لازمه‌های نظام امروز ما است؛ ایمان افراد بسیاری سلبی است از همین رو گاهی در مقاطع حساس می‌لغزند، اما سردار به هیچ وجه این چنین نبود.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های دفتر تبلیغات در اعصار مختلف بسیار جالب توجه و تقدیر است، گفت: اینکه در متن حوزه چه چیز خطر برانگیز است، در فعالیت‌های دفتر نیست؛ در حواشی حوزه فعالیت‌هایی می‌شود، اما متن حوزه اطلاعی در خصوص خطرات ندارند در حالی که مرجعیت از متن حوزه بر می‌خیزد.

این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: بیش از ۶۰ سال است که حوزه علمیه قم در مسیر امام حرکت می‌کنند و در صدمین سالگرد بازتأسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری گروهی هستند که می‌خواهند حوزه را از مسیر شصت ساله منحرف کنند و تلاش زیادی هم برای این امر می‌کنند.

وی افزود: این فعالیت‌هایی که در عرصه‌های مختلف مانند عرصه تمدن نوین و گام دوم متذکر شدید خواهشمندیم به متن حوزه منتقل کنید و بدنه حوزه را آگاه کنید؛ مرجعیت از متن حوزه بر می‌خیزد و اگر موارد مذکور اطلاع رسانی نشود خطراتی را ایجاد می‌کند.

جای دفتر تبلیغات در همایش علامه مصباح خالی بود

حجت الاسلام والمسلمین مقامی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب آخرین بار که به قم مشرف شدند به جامعه مدرسین دستور تشکیل مجمع عمومی را دادند و این مجمع تشکیل شده است و در هیچ دوره‌ای هماهنگی مجمع عمومی با نهاد دفتر تبلیغات وجود نداشته است و تقاضا داریم این کار صورت بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در همایشی که برای علامه مصباح یزدی برگزار شد دفتر تبلیغات حضور نداشت و این حیف است که برای مغز متفکر انقلاب کاری نکرده است؛ همایشی هم در سال آینده تحت عنوان «علوم انسانی از دیدگاه علامه مصباح» برگزار می‌شود و من نمی‌دانم دفتر تبلیغات همراهی داشته است یا خیر اما خوب است که همکاری شود.

تعداد بازدید : 2

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در پاسخ به مطلب ارائه شده از سوی حجت الاسلام والمسلمین مقامی درباره عدم نقش آفرینی دفتر تبلیغات اسلامی در مراسمی که ویژه نکوداشت آیت الله مصباح برگزار شد، گفت: ۱۰ روز پس از ارتحال آیت الله مصباح با آقای رجبی تماس گرفتم و گفتم درست است که مؤسسه امام خمینی ظرفیت علمی بسیار خوبی در معرفی اندیشه مصباح دارد، اما ما به عنوان دفتر تبلیغات کمال آمادگی را داریم که به ابعاد اندیشه‌ای ایشان بپردازیم و منتظر پاسخ آیت الله رجبی بودم که تماس دیگری گرفته نشده است؛ بنده همان اول اعلام آمادگی کردم، اما با توجه به ظرفیت بالای مؤسسه امام خمینی شاید احساس استغنا کردند و در همایشی که اشاره کردید هم هیچ مطالبه‌ای از دفتر نبود.

وی ادامه داد: سال گذشته همایش «اندیشه مقاومت در قرآن» در دفتر تبلیغات را برگزار کردیم و که محصولاتش هم هست؛ به مقوله مقاومت ورود محتوایی هم داشتیم.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱
چقدر سخن متین و عالمانه ای
1
0