۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۷۰۳۲۲۲

جهش قیمت حامل های سوختی در اروپا زیر سایه جنگ روسیه و اوکراین

جهش قیمت حامل های سوختی در اروپا زیر سایه جنگ روسیه و اوکراین
قیمت گاز طبیعی در اروپا پس از آغاز عملیات نظامی نیرو‌های روسی در اوکراین افزایش ناگهانی یافته و سهام‌های اروپا و آمریکا افت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان - پس از شروع عملیات نظامی روسیه، بزرگترین صادرکننده سوخت فسیلی در جهان، قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان افزایش یافت. با این حال، اروپا شدیدترین افزایش قیمت سوخت را تجربه کرده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، معاملات آتی گاز در هلند در معاملات اولیه ۳۰ درصد افزایش یافت و به ۱۱۵.۲۵ یورو، معادل ۱۲۹.۶۲ دلار رسید. در نیویورک نیز، قیمت بنزین آمریکا ۶ درصد افزایش یافته است.

اروپا بیشتر گازی را که برای تولید برق، گرمایش و صنایع سنگین مصرف می‌کند از روسیه خریداری کرده و بخش بزرگی از این صادرات از طریق اوکراین انجام می‌شود. با بروز درگیری در اوکراین، نگرانی‌ها قیمت سوخت را به شدت افزایش داده است.

بر اساس گزارش بورس ICE، قیمت معاملات آتی مارس گاز در اروپا به ۱۴۰۰ دلار در هر هزار متر مکعب افزایش یافته است که نسبت به روز چهارشنبه ۳۵ درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت اولیه تقریباً ۱۱۷۰ دلار بود، اما در چند لحظه به ۱۳۸۹.۷ دلار رسید که ۳۵ درصد بیشتر از قیمت تسویه روز قبل، یعنی  ۱۰۳۸.۶ دلار است.

از سوی دیگر، خبرنگار الجزیره از کاهش شدید شاخص‌های سهام بورس روسیه در پس‌زمینه عملیات نظامی در اوکراین خبر داده است.

سقوط بازارهای مالی آمریکا و اروپا

به گزارش رویترز، معاملات آتی سهام اروپا از صبح امروز به شدت کاهش یافته است. امکان افزایش تورم به خاطر جنگ، سرمایه‌گذاران را به شدت نگران کرده، و باعث شده که قرارداد‌های شاخص DAX آلمان بیش از ۵ ٪ کاهش یابد، این در حالی است که معاملات آتی EuroSTOXX تا ۵ ٪ کاهش یافته است.

شاخص‌های آتی آمریکا نیز تا کنون ۲ درصد افت داشته اند. قیمت نفت بیش از ۵ درصد و طلا ۲ درصد افزایش یافته است.

همچنین به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، شاخص کل بورس اوراق بهادار بورس‌های اروپایی نیز افت شدیدی را تجربه می‌کند؛ به طوری که شاخص سهام بورس ‏پاریس (CAC ‎۴۰)، چهار و ۱۹ صدم درصد نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، کاهش یافته است.

شاخص سهام بورس فوتسی ۱۰۰ لندن (FTSE ۱۰۰)، که ‏در آن در هر ‏روز ‏کاری سهام ۱۰۰ ‏شرکت ‏مهم و ‏بزرگ ‏انگلیس، ارزشگذاری و ‏خرید ‏و ‏فروش ‏می‌شود، در آغاز معاملات امروز دو و ۵۵ صدم درصد کاهش یافت.

بیت کوین سقوط کرد

بیت کوین پس از شلیک موشک‌های نیرو‌های روسی در چندین شهر اوکراین و اعزام نیرو به سواحل این کشور به پایین‌ترین حد خود در یک ماه گذشته سقوط کرد.

به گزارش رویترز، بیت کوین تا ۷.۹ درصد کاهش یافته و به ۳۴۳۲۴ دلار رسید که پایین‌ترین سطح از ۲۴ ژانویه است. سکه‌های کوچکتر که هماهنگ با بیت کوین حرکت می‌کنند نیز سقوط کرده و توکن «اتر» نیز ۱۰.۸ درصد از ارزش خود را از دست داد.

جوسپه ادواردز، رئیس استراتژی مالی شرکت کریپتو می‌گوید: «در بحران‌ها همه چیز با هم مرتبط هستند، و ما در اینجا انتظار مشابهی را داریم، بنابراین احتمالاً در روز‌های آینده بدتر از این اتفاق می‌افتد».

بیت کوین

در حالی که طرفداران ارز‌های دیجیتال می‌گویند که بیت کوین به عنوان پناهگاهی امن در برابر تنش‌های ژئوپلیتیکی عمل می‌کند، این ارز دیجیتال اغلب در کنار سایر دارایی‌های ریسک پذیر حرکت می‌کند. سقوط آن در روز پنجشنبه پس از رسیدن به رکورد ۶۹۰۰۰ دلار در نوامبر گذشته از ۵۰ درصد ضرر داشت.

کارشناسان پیش‌بینی کرده اند درگیری‌ها در اوکراین می‌تواند بازار انرژی را مختل کند. آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین امروز صبح باعث جهش نفت شده و در حالی که تا ساعاتی پیش رسانه‌ها از ثبات قیمت نفت خبر می‌دادند، پس از انتشار خبر عملیات نظامی روسیه و آغاز درگیری، قیمت هر بشکه نفت برنت با شکستن رکورد ۸ ساله به بیش از ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه رسید.

ارسال نظرات