۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۷۰۳۲۹۵

مسئولین سنگ جلو پای تولید کننده نندازند

مسئولین سنگ جلو پای تولید کننده نندازند
افزایش تولید داخل در همه امور یکی از موضوعاتی است که رهبر انقلاب بارها به آن تاکید داشتند و بیان کردند که مسئولان جلوی پای تولیدکنندگان سنگ اندازی نکنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، "نوشت‌افزار، در شمار کالاهای حیاتی برای امروز و فردای هر کشور و تولید باکیفیت آن نیز برای کشور تولید کننده، مایه‌ی افتخار است. از این که مجموعه‌هائی در کشور ما بر این اقدام افتخارآفرین همت گماشته و گامهای موفقیت‌آمیز برداشته‌اند، خرسندم"؛ این بخشی از متن پیام رهبر انقلاب به تولیدکنندگان نوشت افزار ایرانی است.

البته رهبر انقلاب بارها بر این موضوع تاکید داشتند به طوری که ابتدای سال ۹۶ رهبر انقلاب واردات کالا‌های مصرفی دارای تولید داخل همچون مواد خوراکی، پوشاک، وسایل منزل و لوازم‌التحریر را «مایه‌ی شرمندگی» در مقابل تولیدکننده و فروشندگان خارجی این کالا‌ها خواندند و گفتند: برخی اجناس اساسی اگرچه در کشور تولید نمی‌شوند، اما قابلیت تولید را دارند، بنابراین باید با رفع موانع و تولید آن‌ها، از وارداتشان به کشور جلوگیری کرد.

همچنین ایشان ۹۷ در دیدار با اعضای هیئت دولت بیان کردند که «نوشت‌افزار یک رقم مهمّی است؛ شما ببینید مصرف نوشت‌افزار مداد و کاغذ و دفتر و بقیّه‌ی وسایل چه حجم عظیمی دارد که ما در بسیاری از اینها داریم از واردات استفاده می‌کنیم که هم بارِ فرهنگی دارد، هم بارِ اقتصادی دارد.

یک مشت جوان پیدا شده‌اند که از دو سه سال قبل از این، از چند وقت قبل حالا من دقیقاً الان یادم نیست، همّت گماشتند برای اینکه نوشت‌افزار داخلی؛ خب اینها احتیاج به کمک دارند؛ باید به اینها کمک بشود؛ کمک نمی‌شود؛ حتّی در مقابل حرکت اینها، احیاناً سنگ‌اندازی هم انجام میگیرد».

از تولید ملی تا خودکفایی فرهنگی؛ مسئولان سنگ اندازی نکنند

حسین کنعانی مقدم تحلیلگر مسشائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بارها رهبر انقلاب در زمینه تولید نوشت افزار توصیه و بیان کردند که برای رسیدن به مرحله خودکفایی فرهنگی، باید زیرساختهای فرهنگی را طراحی کنیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی بر این باور است که دولت نباید مانع تولید کنندگان نوشت افزار شود و سهمیه کامل به آنها بدهد. تولید کننده اصلی کاغذ، دولت است و چاره ای جز این نیست که حمایت های دولت در این زمینه جدی تر باشد و اگر یارانه‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود، برای تولید کنندگان داخلی باشد.

به گفته سید رضا فاطمی امین وزیر صمت، ۱۵ درصد کاراکترهای نوشت‌افزار اکنون ایرانی- اسلامی هستند، تولید نوشت‌افزار این حوزه ۲ برابر شده و ۱۰۰ کسب و کار وارد این فضا شدند که پنج هزار محصول تولید می‌کنند و این مسائل قابل افتخار است.

وزیر صمت بیان کرد که ما در مجموعه وزارت صمت با همه قوا از صنعت نوشت افزار ایرانی- اسلامی حمایت خواهیم کرد.

سال گذشته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم تحریر بیان کرد که شیوع ویروس کرونا بازار فروش لوازم تحریر را تا حدودی مختل کرد و هم اکنون این بازار در رکود کامل است، به طوری که برخی واحد‌ها حتی هزینه اجاره مغازه خود را در نمی‌آورند اما وضعیت عرضه لوازم تحریر ایرانی در بازار‌های داخلی نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته به طوری که هم اکنون بیش از ۵۰ درصد کالا‌های موجود ایرانی است.

از سویی دیگر کنعانی مقدم بر این باور است که اکنون با توجه به شرایط کرونایی که کمتر نوشت افزار خریداری می‌شود، تولیدکنندگان باید این فرصت را غنیمت بشمارند و تولید بیشتر و با کیفیت تر داشته باشند.

ارسال نظرات