۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۷۰۳۴۵۵

خودکفایی زیرساخت سیگنال‌ رسانی صداوسیما

خودکفایی زیرساخت سیگنال‌ رسانی صداوسیما
احتمالا در خبرها شنیده‌اید که در سال‌های گذشته چندبار پخش ماهواره‌ای شبکه‌های صداوسیما با قطع حق دسترسی مواجه شد و به‌واسطه این مشکل، گه‌گاه برخی مخاطبان رسانه‌ملی در کشور برای دریافت شبکه‌های موردنظر خود و تماشا یا شنیدن برنامه‌های این رسانه با دشواری روبه‌رو شدند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم ؛ با بروز این اتفاقات طرحی برای گسترش سیگنال‌رسانی زمینی در دستور کار قرار گرفت؛ طرحی که این تهدید ناشی از تحریم‌ها و رفتارهای خصمانه برخی کشورها را به فرصتی برای تعالی فناوری‌های ملی بدل کرد. یک فاز این طرح به بهره‌برداری رسید و به‌تازگی از فاز‌دوم آن هم با حضور رئیس‌ رسانه‌ملی بهره‌برداری شد. به این ترتیب و در همین‌خصوص چهارشنبه گذشته با شعار «تلاش‌های جهادی، خدمات ماندگار»، سه پروژه زیرساختی سیگنال‌رسانی صداوسیما، هاب ترانزیت دیتا در منطقه و پایداری شبکه انتقال افتتاح شد. اکنون سیگنال‌رسانی به تمام خاک ایران بدون ماهواره به ۸۹درصد توسعه یافته و نبود وابستگی به سرویس دهنده‌های خارجی از مهم‌ترین مزیت‌های این پروژه به‌شمار می‌رود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این دستاورد، مزایای آن و اقدامات آتی به منظور پیشرفت بیشتر پروژه با علیرضا شریفی، قائم مقام معاونت توسعه و فناوری سازمان صداوسیما گفت‌وگو کردیم.

کلیت طرح سینگال‌رسانی صداوسیما
چهارشنبه اعلام شد آیین افتتاح ۳پروژه شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صداوسیما در تمام نقاط کشور، تبادل قرارداد پروژه توسعه و ارتقای شبکه انتقال به ظرفیت ۲۰ترابیت بر ثانیه با استفاده از توان تولید داخلی و ظرفیت ترانزیت بین‌المللی برای تبدیل‌شدن ایران به‌هاب‌ترانزیت در منطقه در ساختمان شرکت ارتباطات زیرساخت وزارت ارتباطات برگزار شد. حال این سوال برای مخاطبان شکل گرفته که ماجرا چیست؟ علیرضا شریفی، قائم‌مقام توسعه و فناوری سازمان صداوسیما درباره کلیت این طرح به جام‌جم توضیح می‌دهد: اگر بخواهیم این طرح را با زبان ساده توضیح بدهیم، باید بگویم ایستگاه‌هایی هستند که در رادیو و تلویزیون به مردم سرویس می‌دهند. باید از مبدایی که برنامه‌ها ساخته می‌شود، این سیگنال‌ها به ایستگاه محلی در شهرهای مختلف برسد. برای رساندن این سیگنال‌ها، راه‌های مختلفی وجود دارد. به یک راه اصطلاحا زمینی می‌گویند و یک راه دیگر با نام‌های آسمانی، فضایی و ماهواره‌ای شناخته می‌شود.
او ادامه می‌دهد: ما باید مسیر سینگال رسانی را تقویت کنیم تا اگر زمانی از روی ماهواره قطع شدیم دچار بحران نشویم. مسیر ماهواره‌ای ما را با مسائل زیادی رو‌به‌رو می کند. وقتی کشور عزیزمان را تحریم کردند و ما را آزار و اذیت می‌کنند؛ بنابراین باید خودمان را ایمن کنیم‌ زیرا مسیر ماهواره‌ای دست دشمن است و ما هم ماهواره خصوصی نداریم. مسلما به یاد دارید که در مقطعی که آقای ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما بودند، دشمنان شبکه‌های برون‌مرزی ما را قطع کردند. الان دیگر این امکان وجود ندارد‌ زیرا ما سیگنال‌رسانی را تقویت کردیم و فاز‌دوم این پروژه‌ چهارشنبه هفته‌گذشته توسط دکتر جبلی، رئیس سازمان صداو‌سیما افتتاح شد که باید این مساله را به فال نیک گرفت.

تاکید رهبری بر ایمن‌سازی
افتتاح شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صداوسیما به تمام نقاط کشور بر پایه تأکیدات مقام معظم رهبری برای حفظ استقلال پخش سراسری سازمان صداوسیما از ماهواره‌های خارجی به‌ویژه با افزایش تحریم‌ها از سال‌۱۳۹۲ به‌منظور بهره‌مندی مردم به‌خصوص در مناطق محروم و دورافتاده از پوشش شبکه‌های صداوسیما کلید خورد. به گفته شریفی در فاز‌اول این پروژه سیگنال‌رسانی بین ۷۸تا۷۹درصد بوده و حالا در فاز‌دوم به ۸۹ درصد دست پیدا کردیم. وی توضیح می‌دهد: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده بودند که باید تکنولوژی‌مان ایمن شود‌ زیرا این تکنولوژی به دست کسانی است که قدرت را دست دارند و مرتب در حال دشمنی با ما هستند. به همین دلیل ایشان به این موضوع تاکید کردند؛ البته باید عنوان کنم که تهدیدها برایمان به فرصت تبدیل شد و با این اقدام دیگر دشمنان نمی‌توانند برای ما شیطنت‌کرده و ماهواره را قطع کنند زیرا قطع ماهواره آسیبی به ما نمی‌زند. اگر ماهواره هم قطع شود‌ چون ما به لحاظ زمینی سیگنال‌ها را تقویت کردیم دیگر مشکلی نداریم. به لحاظ جمعیت فقط شاید ۳تا۴درصد مردم عزیزمان که خانه‌هایشان بین کوه‌هاست دچار مشکل شوند.

تخم‌مرغ‌ها را نباید در یک سبد گذاشت
حالا این سوال مطرح است که آیا تاثیر این اقدام را مردم متوجه می‌شوند یا نه؟ شریفی دراین‌باره عنوان می‌کند: نه، مردم حس نمی‌کنند و زمانی متوجه می‌شوند که ماهواره قطع شود و آن وقت است که ما دست به کار می‌شویم و مشکل را برطرف می‌کنیم زیرا درحال‌حاضر مسیرهای امن سینگال را فراهم کرده‌ایم. مردم برنامه‌های صداوسیما را دریافت می‌کنند اما از سینگال‌رسانی اطلاع ندارند. حالا ما سینگال‌رسانی را زمینی انجام داده‌ایم و مثل برخی کشورها همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نچیدیم زیرا در آن صورت دچار مشکل می‌شدیم.

الگوبرداری؛ آری یا خیر‌؟
شریفی در پاسخ به این پرسش که آیا برای انجام‌دادن این پروژه الگوبرداری از دیگر کشورها انجام شده یا این‌که از متخصصان آنها کمک گرفته شده یا خیر، پاسخ می دهد: همه این موارد در داخل انجام شده است. به لحاظ مسائل امنیتی ما نمی‌توانستیم کمک بگیریم؛ بنابراین از توان داخلی استفاده کردیم. معتقدیم امن‌ترین شبکه، زمینی است.
وی درباره این‌که آیا دیگر کشورها هم از این مسیر استفاده می‌کنند، تاکید می کند: برخی کشورها این فناروری را دارند؛ البته باید بگویم که مسیر فضایی هم جواب می‌دهد اما برای کسانی است که صاحب تکنولوژی هستند یا روابط خصمانه ندارند. مسلما دشمن علاقه‌ای به سرویس‌دهی به ما ندارد چون به ضررش است و نمی‌خواهد دنیا متوجه ظلم شود. به همین دلیل ما ایمن‌سازی توزیع منابع سیگنالی سازمان صداوسیما را انجام دادیم.

افزایش پهنای باند
فازدوم پروژه سیگنال‌رسانی زمینی به ایستگاه‌های تلویزیونی به‌منظور عدالت رسانه‌ای و گسترش پوشش دیجیتال انجام‌شده و طی آن هموطنان در مناطق محروم هم می‌توانند از تصاویر باکیفیت و همچنین شبکه‌های دیجیتال سازمان بهره‌مند شوند. برخی از ویژگی‌های فازدوم این پروژه عبارتند از: نصب ۲۰۷ لینک رادیویی STM-۱ به‌صورت ۱+۲ به ۱۵۲ایستگاه تلویزیونی در اقصی‌نقاط کشور(عمدتا مناطق صعب‌العبور و کوهستانی)، سیگنال‌رســانی به ایستگاه‌ها توسط شرکت ارتباطات زیرســـاخت، آغاز به‌کار از سال‌۹۲ و تامین اعتبار آن در مجلس شورای اسلامی، تامین هزینه تجهیزات هـــــداند و نصب و راه‌اندازی توسط اداره‌کل ارتباطات زمینی، انعقاد قرارداد بهره‌برداری و نگهداری از این امکانات ارتباطاتی با شرکت ارتباطات زیر ساخت، افزایش حدود ۱۳تا۱۷درصدی پوشش دیجیتال در سطح مراکز استان‌ها و پوشش سیگنال‌رسانی امن زمینی در حدود ۸۷درصد جمعیت. همچنین از مزایای این پروژه که از ۸خرداد امسال به‌صورت آزمایشی راه‌اندازی شده بود می‌توان به استقلال از ماهواره و نبودوابستگی به سرویس دهنده‌های خارجی، امکان پخش مسابقات فوتبال لیگ‌های مشهور در شبکه زمینی مستقل از ماهواره و بدون نیاز به کد‌دارکردن، امنیت بالای خطوط زمینی برای سیگنال‌رسانی به فرستنده‌های تلویزیونی و رادیویی در شرایط عادی و بحرانی، بهره‌مندی مردم در مناطق محروم و دور‌افتاده از سیگنال باکیفیت و شبکه‌های دیجیتال رسانه ملی، سیگنال‌رسانی زمینی با ظرفیتSTM-۱، تامین ورودی فرستنده‌های تلویزیونی آنالوگ و دیجیتال استانی، ایجاد خط برگشت ارتباطی مطمئن از ایستگاه‌ها تا تهران، برقراری خطوط تلفن، کنترل و مانیتورینگ تمامی تجهیزات موجود به تفکیک ایستگاه‌های مختلف، افزایش کیفیت نگهداری خطوط، امکان افزایش شبکه‌های دیجیتال در بستر زمینی در فرستنده‌ها، امکان توسعه سرویس‌های دیجیتال، ایجاد بستر ارتباط‌های زنده از ایستگاه‌های تلویزیونی و کاهش میزان قطعی سیگنال در فرستنده‌ها به دلیل بارش برف و باران اشاره کرد.
شریفی درباره اینکه مسیر زمینی سیگنال‌رسانی بر کیفیت چه تاثیری دارد، می‌گوید: مسیر زمینی بهتر است‌ زیرا پهنای باند بیشتری دارد. در مسیر ماهواره‌ای ما هیچ سهم و اختیاری نداشتیم؛ بنابراین دشمن می‌تواند اقدامات ظالمانه‌ای انجام بدهد؛ مثل همان مقطعی که آقای ضرغامی، رئیس سازمان صداوسیما بود و شبکه‌های العالم و الکوثر قطع شدند چون خبرهایی که از این شبکه‌ها پخش می‌شد باب‌میل دشمن نبود. ما برای ایمن‌شدن این کار را انجام داده‌ایم. مثل این می‌ماند که کنترل برق برای خانه خودتان باشد یا از خانه همسایه برق گرفته باشید. مسلما وقتی از خانه همسایه باشد ممکن است هرآن فیوز را بزند و دسترسی شما را قطع کند؛ بنابراین درخصوص سیگنال‌رسانی بهترین ایمن‌سازی را انجام دادیم.

فاطمه عودباشی - نوشین مجلسی - رسانه / روزنامه جام‌جم

ارسال نظرات