۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۷۰۳۶۴۲
سلطانشاهی در گفت‌وگو با رسا عنوان کرد؛

فتح خیبر، شیوه پیامبر در برخورد با پیمان شکنی یهود

فتح خیبر، شیوه پیامبر در برخورد با پیمان شکنی یهود
کارشناس مسائل فلسطین گفت: تنها راه صحیح برخورد با یهودیان در زمانی که متناسب با نظم مدنظر و قرارداد عمل نکنند، برخورد قاطع و قهرآمیز است که پیامبر اسلام انجام دادند.

اشاره: فتح قلعه خیبر در سلسله جنگ‌ها و مبارزات پیامبر را می‌توان ذیل راهبرد استراتژیکی که خداوند متعال ذیل چند آیه شریفه مختلف به پیامبر گرامی اسلام اعلان کرده بود، مورد بررسی و دقت قرار داد. گشوده شدن درب قلعه خیبر و حوادثی که رخ داده علاوه بر اینکه حقانیت، معجزه و کرامت پیامبر و حضرت علی(ع) را نشان می‌دهد، شکست پذیری جریان یهود و صهیونیسم را نیز به تصویر می‌کشد. یهودی که از ۳ هزار سال پیش تا کنون از طریق عملیات روانی تلاش فراوانی برای نشان دادن شکست ناپذیری خود می‌کرد، تا کنون شکست‌های مختلف فراوانی را متحمل شده است.

از این رو برای بررسی و بیان مسأله شکست پذیری یهودیت و خاصه جریان صهیونیسم خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا به سراغ دکتر علیرضا سلطانشاهی، پژوهشگر و نویسنده حوزه مطالعاتی صهیونیسم و یهودیت رفت و با وی به گفتگو پرداخت.

رسا ـ واقعه فتح خیبر در راهبرد ضد یهودی پیامبر چگونه تحلیل می‌شود؟

ما باید الگوی رفتاری پیامبر در مواجهه با دشمنان را بررسی کنیم. ایشان در ابتدای ورود به شهر مدینه اسلام را به تمام اهالی شهر، حتی یهودیان معرفی و عرضه کردند؛ اما یهویان اسلام نیاوردند، حتی بنابر سندی در نهج الفصاحه تا زمانی که پیامبر در قید حیات بودند، ۱۰ نفر یهودی هم مسلمان نشدند.

پیامبر گرامی اسلام به همین دلیل قراردادی به یهودیان عرضه کردند و گفتند که اگر شما اسلام نمی‌آورید، در چارچوب این قرارداد، رفتارتان را نسبت به مسلمانان تنظیم کنید؛ ولی یهودیان به این قرارداد پایبند نماندند. یهودیان جنگ‌ها و توطئه‌هایی را علیه پیامبر دنبال کردند که در نهایت همگی شکست خوردند. سه قبیله مشهور بنی قینقاع، بنی نظیر و بنی قریظه به دلیل خیانت و نقض پیمان از مدینه پاکسازی شدند. بسیاری از افراد باقی‌مانده از افراد این قبایل به خیبر و سایر مناطق یهودی نشین که از تسلط مسلمانان خارج بود، مهاجرت کردند.

خیبر به یک پایگاه برای یهودیان تبدیل شد. یهودیان با شیطنت‌های خود، برای فتح خیبر توسط مسلمان‌ها بهانه‌ای ساختند. به نظر من مهم‌ترین پیام سیره حضرت محمد(ص) در برخورد با یهود برای ما این است که یهودیان به هیچ قول و قراری متعهد نیستند و حتی اگر یک قول و قرار و قراردادی به نفع آن‌ها باشد، باز هم آن را نقض می‌کنند تا بتوانند در یک قرارداد جدیدتر منافع جدیدتری را به دست بیاورند.

چه در طول تاریخ دوران باستان پیرامون یهودیت، چه در تاریخ اسلام و چه در مسأله‌ای به نام مسأله فلسطین که مسأله روز جهان اسلام است، یهودیان به قول، قرار و تعهدات خود پایبند نبوده و نمانده‌اند. شاید بهترین و تنها راه صحیح برخورد با یهودیان در زمانی که متناسب با نظم مدنظر و قرارداد عمل نکنند، همان برخورد قاطع و قهرآمیز باشد که پیامبر گرامی اسلام انجام دادند.

رسا ـ برخی از نقاط و مقاطعی که رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس تا کنون شکست خورده را توضیح دهید؟ یهودیان بسیار سعی می‌کنند خودشان را در رسانه‌ها، قومی شکست ناپذیر معرفی کنند؛ اما در واقع خلاف چنین چیزی دیده می‌شود. پیرامون این روند رسانه‌ای چه نظری دارید؟

یهودیان هیچ وقت و به هیچ عنوان در برخورد با دشمنان وارد جنگ‌های بلند مدت به این معنا که فرسایشی باشد نشده‌اند. آن‌ها باید وارد جنگی بشوند که بتوانند پیروزی قاطع را برای خودشان پیش‌بینی کنند و اگر به این پیش بینی برای جنگ‌های بلند مدت نرسند، وارد جنگ کوتاه مدت می‌شوند؛ پس بنابراین آن‌ها پیروزی قاطع را در جنگ بلند مدت نمی‌بینند. اگر در خلال جنگ کوتاه مدت متوجه شکست شوند، جنگ را تمام می‌کنند.

جان دوست بودن، مهم‌ترین ویژگی رفتاری یهودیان است؛ چرا که آن‌ها حاضر نیستند جان خودشان را برای اهداف به ظاهر مقدس خودشان فدا کنند. این تجربه درباره آن‌ها ثابت شده؛ ولی صهیونیست‌ها با تبلیغات به دنبال مطرح کردن شکست ناپذیری خودشان هستند؛ زیرا تاکنون طرف قابلی را ندیده‌اند. به همین دلیل رجزخوانی رسانه‌ای صهیونیست‌ها هر زمانی که یک مقاومت همگانی در برابر آن‌ها شکل بگیرد، رنگ باخته است.

همان طور که بعد از اخراج از جنوب لبنان برای اولین بار این شکست صهیونیست‌ها اتفاق افتاد و بعد از آن نیز در جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶، جنگ‌های غزه و جنگ موشکی اخیر غزه شاهد آن بودیم که اگر مقاومت وجود داشته باشد این ادعا‌ها از سمت صهیونیست‌ها وجود ندارد و صحیح نیست.

رسا ـ جنگ ۱۹۷۳ مصر و اسرائیل مشهور به جنگ یوم کیپور نیز در همین پازل شکست‌های اسرائیل دیده می‌شود؟

نمی‌توان اظهار نظر قاطعی درباره آن جنگ کرد. تحلیل‌گران بسیاری با بررسی اطلاعات، شواهد و قرائنی اعتقاد دارند که صهیونیست‌ها می‌توانستند به نحو مقتضی با آن تهاجم مصری‌ها برخورد و مقابله کنند. داماد جمال عبدالناصر به عنوان یکی از جاسوسان وقوع جنگ را به صهیونیست‌ها اطلاع داده بود. بسیاری از منابع اطلاعاتی اسرائیل در زمان نخست وزیری گلدامایر این هشدار را داده بودند که بزودی جنگ رقم می‌خورد.

دیوار بارلو

دیوار بارلو یک دیوار شنی بلند بود که ارتش اسرائیل برای جلوگیری از عبور نیروهای مصری در صحرای سینا تأسیس کرده بودند. ارتش مصر با وجود رصد مداوم از سوی نیروهای اطلاعاتی اسرائیل دو موتور آب قوی را کنار این دیوار نصب کرد و از طریق پمپاژ آب بر روی دیوار، آن را شست و توانست نیروهای خود را با استفاده از پل‌های متحرک روسی عبور بدهد. بعد از این شکست تاریخی اسرائیل، سازمان‌های اطلاعاتی اسرائیل مورد بازنگری جدی قرار گرفتند؛ زیرا به اخبار تحرکات مصری‌ها بی‌توجهی شده بود.(1)

صهیونیست‌ها می‌گفتند دیوار بارلو یکی از مستحکم‌ترین موانع دفاعی است. آن‌ها می‌گفتند کسی نمی‌تواند از این دیوار عبور کند؛ اما مصریها آن‌را شکستند و از دیوار عبور کردند تا مسافت زیادی از صحرای سینا را آزاد کنند. اسرائیلی‌ها دنبال برنامه‌ای بودند که نشان بدهند سادات پیروز اولیه است و اگر می‌خواهد وارد مذاکرات شود با یک آبرو و وجهه‌ای این ورود را داشته باشد. بعد از همین جنگ و پیروزی اولیه است که با شکست دوباره مصری‌ها سادات اعلام کرد که من برای برپایی صلح حاضر به سخنرانی در کنست هستم. بسیاری این اعتقاد را دارند که صهیونیست‌ها یک امتیاز به طرف مصری برای کسب وجهه دادند تا مصری‌ها با سرشکستگی وارد فاز مذاکره با اسرائیل نشود.

رسا ـ سخن ارزشمند رهبر انقلاب که فرمودند رژیم اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید را چگونه تبیین و تحلیل می‌فرمایید؟

بسیاری از کارشناسی‌ها و ارزیابی‌های راهبردی حاکی از این است که رژیم صهیونیستی عمر طولانی ندارد. منتهی نظرات مختلفی درباره زمان فروپاشی چنین رژیمی است. حتی کسینجر زمان مشخص کرد. او می‌گوید اگر رژیم صهیونیستی در شرایط امروز حرکت خود را ادامه بدهد ده سال دیگر با سقوط مواجه می‌شود.

کارشناسان رژیم صهیونیستی نیز اعتقاد دارند که رژیم صهیونیستی در زمان مشخصی فروخواهد پاشید. آن‌ها دلایل مختلفی را هم بیان می‌کنند. در حال حاضر آمار و ارقام جمعیتی و دلایل مختلفی مانند بحث شکاف‌های اجتماعی و ناتوانی‌های اقتصادی وجود دارد که همان می‌تواند عامل فروپاشی اسرائیل باشد و در بحث فروپاشی اسرائیل مطرح است.

ولی در حال حاضر بحث رهبری، بحث زمان است. حضرت آقا نگفتند که اسرائیل ۲۵ سال دیگر از بین می‌رود. ایشان در پاسخ به اظهار نظر یک کارشناس صهیونیست که گفته بود با برپایی و انعقاد قرارداد برجام اسرائیل ۲۵ سال دیگر امنیت پیدا می‌کند، حضرت آقا فرمودند که ان‌شاءلله تا ۲۵ سال دیگر اسرائیلی نخواهد بود. این به آن معنا نیست که دقیقاً ۲۵ سال دیگر از بین می‌رود.

نکته دیگر  که حضرت آقا در سخنرانی دیگری اشاره کردند این بود که گفتند این فروپاشی اسباب و لوازمی دارد و به این معنا نیست سر ۲۵ سال رقم بخورد. ایشان شرایطی را نیز مطرح کردند. شرایط فروپاشی اسرائیل استمرار در مسیر مقاومت و وحدت برای رسیدن به هدف است.

به همین جهت هر وقت کسی بخواهد در مورد فرمایش رهبری اظهار نظر بکند باید با لحاظ شرایط سخن بگوید. ضمن اینکه نباید زمان را مدنظر قرار بدهد؛ چرا که ایشان لزوماً نگفتند ۲۵ سال دیگر شاید بسیار زودتر رقم بخورد.

رسا ـ جنگ روسیه و اوکراین چه تأثیری بر نقش رژیم صهیونیستی در منطقه به‌خصوص در جهان خواهد داشت؟

برخی تصور می‌کردند رژیم صهیونیستی به نفع روس‌ها موضع گیری کند؛ اما صهیونیست‌ها در یک دوراهی تصمیم گرفتند که از غرب و آمریکا حمایت کنند و این تضاد است. وقتی که روسیه به دنبال ضمیمه کردن شبهه جزیره کریمه به خود بود نتانیاهو حاضر نشد حتی مسکو را محکوم کند. بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که اگر راست‌ها در اسرائیل بر سرکار بودند، در آن زمان مسکو را محکوم و تحریم می‌کردند. ما نمی‌خواهیم به راست و چپ اشاره کنیم و بدان وزن بدهیم. اسرائیل در هر موضع گیری یا تقابل نسبت به این اتفاقات این چنینی فایده خود را مدنظر دارد، حتی اگر به ضرر دوستش تمام بشود.

با توجه به حضور بسیار قوی و قابل توجه یهودیان و رئیس جمهور یهودی اوکراین، زلنیسکی که روابط خود را با اسرائیل تقویت کرده است. اوکراین منافع بلند مدتی برای اسرائیل دارد که به همین جهت اهمیت بسزایی برای اسرائیل پیدا کرده است. اسرائیل در این موضع گیری‌اش به نحوی در برگیرنده منافع یهودی‌ها در آنجا خواهد بود.

مورد دیگر بحث مهاجرت یهودیان است. در حال حاضر بالاترین برآورد مراکز آمار یهودی می‌گویند که بالای 43 هزار یهودی در اوکراین سکونت دارند. صهیونیست‌ها تلاش‌های بسیاری کردند تا این یهودیان به اسرائیل مهاجرت کنند و نکردند. جنگ فعلی موجب ایجاد ناامنی برای یهودیان می‌شود تا رغبت بیشتری برای مهاجرت به سرزمین فلسطین اشغالی پیدا کنند. نکته قابل توجه دیگر این است که رفتارهای یهود ستیزانه در جهان افزایش پیدا کرده است و تحلیل‌گران بسیاری اعتقاد دارند که ترویج یهود ستیزی با هدف جذب مهاجر بیشتر برای اسرائیل است.

رسا ـ ممنون از اینکه فرصتتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــ

1- جاسوسان خط آتش: عملیات سری واحد اطلاعات نظامی اسرائیل، ساموئل کاتز، انتشارات روزنامه اطلاعات

محمدحسین کتابی
ارسال نظرات