۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۷۰۳۷۷۳
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران:

لزوم تشکیل شورای پذیرش در معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران

لزوم تشکیل شورای پذیرش در معاونت آموزش حوزه های علمیه خواهران
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تأکید بر تشکیل شورای پذیرش در این معاونت، گفت: خوشبختانه در معاونت آموزش کارها به خوبی و دقیق، مطالعه و برنامه‌ریزی می‌شود

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست اعضای شورای مدیران معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد و به دعوت حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی تهرانی معاون آموزش، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر حوزه های علمیه خواهران در این نشست شرکت کرد.

در این نشست، با ارائه گزارش توسط معاون آموزش و مدیران ارشد این معاونت، مدیر مرکز در جریان روند فعالیت های معاونت آموزش قرار گرفت.

در ادامه حجت الاسلم والمسلمین تهرانی ضمن تشکر از حضور مدیر مرکز در بخش معاونت آموزش و شرکت در نشست شورای مدیران این معاونت، ضمن گزارشی از تحولاتی که لازم بود، گفت: از ابتدای قبول این سمت سعی کردم از نظر ساختاری، همکاران و عملکردها تحولات و تغییرات مناسب اتفاق بیفتد.

در ادامه جلسه خانم صدرشیرازی، مدیر کل سنجش و پذیرش معاونت آموزش مرکز، گزارشی از گذشته درباره ساختار و عملکرد پذیرش و همچنین تصمیمات و برنامه هایی که برای پذیرش در سال جدید اتفاق خواهد افتاد بیان کردند.

شورای پذیرش در معاونت آموزش تشکیل شود

در بخش بعدی نشست حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اظهار داشت: شورای پذیرش در معاونت آموزش تشکیل شود تا همه مسائل پذیرش را رصد کند و خوب است از نمایندگان نهادهای دیگر مانند آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات، نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها و... نیز دعوت به عمل آید تا با هم افزایی و ... کارها بهتر انجام گیرد.

وی، طراحی نظام پیوسته برای طلابی که علاقه‌مند هستند از سطح 2 بدون معطلی وارد سطح 3 شوند را نیز ضروری دانست و افزود: سامانه پذیرش نیز بهتر است در اسرع وقت تکمیل شود و همین طور ستاد پذیرش در مدارس باید با مسئولیت مؤسس مدرسه باشد تا احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: جا دارد شاخص های به‌گزینی را ارتقاء دهیم تا افرادی جذب شوند که سرمایه‌گذاری روی آنها موجب شود تبدیل به افرادی تأثیرگذار در آینده و جامعه شوند.

وی، تدوین طرحی مناسب برای جذب دانشجویان را مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: درباره آزمون بازپذیری نیز لازم است، فکری اساسی شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور تأکید کرد: بازنگری و تغییر منابع آزمون ورودی سطح 2 نیز باید در دستور کار باشد که از منابع از دروس دبیرستان نباشد، بلکه آزمون ورودی باید داوطلب را برای دروس سطح 2 آماده کند.

وی دقت در برگزاری مصاحبه در مدارس را نیز مهم برشمرد و گفت: در مصاحبه مواردی همچون سؤالات روانشناختی، تست شخصیت و میزان هوش داوطلب و... مورد توجه قرار گیرد.

در جلسه دیگری که با همین موضوع برگزار شد، خانم رنجبر، رئیس اداره برنامه ریزی و ارزیابی معاونت آموزش گزارشی تحلیلی از سفرهای استانی ارائه داد و گفت: در این سفرها آسیب هایی مشاهده و جمع آوری شد که یکی از موارد احساس نارضایتی از انبوه‌خوانی کتاب های درسی و ناکارآمدی برخی محتواها و متون درسی بود.

وی، کسالت و عدم پویایی در طلاب را از دیگر مشکلات دانست و افزود: باید مدرسه برنامه های متنوع و جذابی را تنظیم و اجرایی کند که برگزاری رقابت علمی بین طلاب مثل المپیاد علمی یکی از کارها است و جا دارد اجرای برخی برنامه ها را به استان ها و مدارس واگذار کنیم.

خانم رنجبر «اصلاح ساختار پذیرش»، «تهیه جزوه جهت راهبری طلبه برای تبیین اهداف آموزشی»، «اهتمام به کارکرد نقش تربیتی و راهبری اساتید»، «ضرورت رتبه بندی علمی مدارس»، «ارتقاء جدی کادر مدارس به لحاظ علمی، آموزشی و تربیتی» و «تغییر نگرش در متون درسی طلاب مقطع سیکل» را برخی از اقدامات ضروری جهت کیفیت بخشی به فعالیت ها عنوان کرد.

خانم میرعلی ملک، سرپرست اداره کل تحصیلات تکمیلی نیز در این جلسه با رائه گزارشی از آزمون جامع، خبر از آماده سازی نرم افزار زبان اشتمال داد و گفت: آسیب شناسی و کیفیت سنجی از وضعیت آموزش در تحصیلات تکمیلی مورد اهتمام قرار گرفته است.

وی افزود: تدوین اطلس نیازهای مناطق در خصوص توسعه رشته های تحصیلی و این که چه مناطقی نیاز به چه رشته‌هایی داشته و سرمایه گذاری مناسب به لحاظ استاد و ... نیز در حال اجرا است.

خوشبختانه در این معاونت کارها به خوبی و دقیق مطالعه و برنامه‌ریزی می‌شود

در ادامه نشست دوم، حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که برای پذیرش باید برنامه جامع داشته باشیم، بیان داشت: آشنایی طلاب با کارکرد حوزه و بزرگان حوزوی به ویژه بانوان عالمه ضروری است و جا دارد مهندسی دانش داشته باشیم که طلاب بدانند که چه دروسی را و برای چه باید بخوانند.

وی، آشنایی طلاب با رشته‌های علوم انسانی علاوه بر علوم اسلامی را نیز مهم دانست و گفت: تکریم دانش و استانداردسازی مباحث علمی در حوزه باید جدی گرفته شود که یکی از موارد همان رقابت علمی بین طلاب است که جا دارد این موضوع، جزء فوق برنامه در مدارس دیده شده و از ستاد تمرکززدایی شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران، کثرت کارهای مرکز و مدارس را آسیب زا عنوان کرد و افزود: باید برنامه ریزی صورت پذیرد تا آموزش های پراکنده جمع شده و نظام واره ای برای مدارس تهیه شود.

وی ادامه داد: مهارت های تدریس در سطح 3 یکی از مسائل مهمی است که باید جدی گرفته شود و فوق برنامه ها در مدارس لازم است جهت داده شوند تا طلاب یا پژوهشگر شده و یا مدرس شوند.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، اصلاح نظام آموزشی سیکل را یکی از کارهای مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: قلم متون درسی باید متناسب با سن طلاب باشد و در این راستا نظرخواهی از طلابی که با مقطع سیکل وارد حوزه شده و تحصیل کرده اند، می تواند تأثیرگذار باشد.

وی اظهار داشت: آزمون های ورودی سطح 3 و 4 حوزه نیز لازم است با توجه به میزان استعداد علمی طلاب طراحی و اجرا شود، زیرا قرار نیست طلاب دروسی که خوانده اند را دوباره امتحان دهند.

مدیر حوزه های علمیه خواهران با بیان این که خوشبختانه در معاونت آموزش کارها به خوبی و دقیق، مطالعه و برنامه‌ریزی می‌شود، گفت: خوب است مدل‌های آموزشی در دنیا و نحوه عملکرد آنها نیز مورد توجه قرار بگیرد که چگونه عمل می‌کنند و این مدل ها بومی سازی شود.

وی افزود: مرکز برنامه ریزی، آمایش سرزمینی را در دستور کار قرار داده که جا دارد معاونت آموزش در اطلس نیازهای مناطق با این مرکز همفکری کند و در همین راستا نگاه هوشمندانه برای توسعه رشته ها، تربیت اساتید و تقسیم صحیح اساتید در سراسر کشور داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور، طراحی نرم افزار زبان اشتمال و تمرکز روی زبان آموزی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: این نرم افزار باید هوشمندانه طراحی شده و متون درسی به زبان عربی باشد تا بتوانیم متن‌خوانی طلاب را تقویت کنیم.

«توجه به تقویت استعدادهای برتر با بهره‌مندی از دروس و منابه عمیق»، «شناسایی آسیب ها و برنامه ریزی و اقدام برای رفع آن» و «نظارت بر آزمون جامع ستاد» از دیگر برنامه هایی بود که مدیر حوزه های علمیه نسبت به آن تأکید کرد.

ارسال نظرات