۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۷۰۳۸۳۹

جنگ اوکراین و روسیه چهره واقعی غرب را نشان داد

جنگ اوکراین و روسیه چهره واقعی غرب را نشان داد
جنگ روسیه و اوکراین در حالی پیش می‌رود که اگر دقیق شویم می‌توانیم تصویر شفافی از ادعاهای بزک‌شده غربی را در آن ببینیم. حقوق بشر، آزادی بیان، نقش سازمان ملل و ... مفاهیمی هستند که این جنگ واقعیت آنها را یک بار دیگر فاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از فارس پلاس؛ روایت روز: ۷ روز از درگیری روسیه و اوکراین گذشت. نیروهای نظامی روسیه در این ۷ روز وارد خاک اوکراین شدند و به گفته زلنسکی تمام شهرهای بزرگ این کشور تحت محاصره ارتش روسیه قرار گرفت. بسیاری از مراکز نظامی اوکراین نیز طی این روزها با موشک های روسی تخریب شد.

روی دیگر این جنگ چه بود؟

قطعا جنگ مورد تایید نیست اما یک اتفاق مهم را رقم زد: این جنگ واقعیت ادعاها و ژست‌های غربی را به نمایش گذاشت. غرب در این سالها برای گسترش سلطه خود در جهان از واژگانی بهره می‌برد که در اصل واژگان درستی بودند مانند حقوق بشر، مخالفت با نژاد پرستی، آزادی بیان و ... اما در عمل به هیچ‌کدام از اینها اعتنایی نمی‌کرد. این جنگ تصویر شفافی از این ادعاهای توخالی غرب ارائه می‌دهد که می‌تواند محل تامل باشد. به مواردی از این دست توجه کنید:

نژادپرستی در اوج جنگ

گزارش‌ها و تصاویر منتشر شده از نحوه برخورد تبعیض آمیز و خشونت‌بار علیه شهروندان آفریقایی، آسیایی و ... که در اوکراین تحصیل می‌کردند و هنگام شروع جنگ می‌خواستند از مراکز پر خطر فرار کنند واکنش‌های زیادی برانگیخت.

همزمان یکی از خبرنگاران ارشد «سی‌بی‌اس نیوز» نیز در حین پوشش بحران اوکراین در اظهاراتی گفت که نمی‌توان جنگ در اوکراین را با عراق و افغانستان مقایسه کرد، زیرا اوکراین کشوری «اروپایی» و «متمدن» است.

مجری شبکه bmftv فرانسه هم در پخش زنده گفت: ما در مورد سوری‌ها که از بمباران دولت سوریه تحت حمایت پوتین، فرار کردند صحبت نمی‌کنیم. در مورد اروپایی‌ها حرف می‌زنیم که دارند فرار می‌کنند که قیافه‌شان شبیه ما است که سوار بر ماشین درحال فرارند، فرار می‌کنند تا ما جان آن‌ها را نجات دهیم.

نمایندگان سه کشور آفریقایی هم در شورای امنیت سازمان ملل شامل کنیا، غنا و گابن در جلسه عصر دوشنبه این شورا در نیویورک، تبعیض و نژاد پرستی علیه شهروندان آفریقایی را در مرز اوکراین محکوم کردند.

دولت نیجریه نیز نحوه رفتار با هزاران دانشجو و شهروندان خود را که از جنگ در اوکراین فرار می‌کنند، محکوم کرد.

آذرماه امسال و پیش از آغاز جنگ روسیه و اوکراین مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای در محکومیت نازیسم، نئونازیسم و تمامی اشکال نژادپرستی را به پیشنهاد روسیه و بیش از ۳۰ کشور دیگر تصویب کرد. جالب آنکه آمریکا و اوکراین به این قطعنامه رأی مخالف دادند.

 

طنز تلخ سازمان ملل!

تنها چند روز پس از آغاز درگیری روسیه و اوکراین شورای امنیت سازمان ملل در حال تهیه یک قطعنامه علیه روسیه بود. پیش نویس این قطعنامه توسط خود روسیه وتو شد و کار خاتمه یافت. 

فارغ از آنکه ساختار سازمان ملل یک شوخی زننده با بشریت است، اذهان عمومی در حال مقایسه عملکرد سازمان ملل در رخدادهای مشابه جنگ روسیه و اوکراین است. توجه عموم کاربران فضای مجازی نیز متوجه جنگی است که عربستان علیه یمن به راه انداخته است. 

خرداد ماه ۱۳۹۵ ائتلاف به رهبری عربستان به دلیل جنگ در یمن و کشتار کودکان در فهرست دولت و گروه‌های مسلحی که در درگیری‌های نظامی حقوق کودکان را نقض می‌کنند، قرار گرفت. اما در پی آن ریاض تهدید به قطع حمایت‌های مالی کرد و اندکی بعد از فهرست خارج شد.

بعدها در زمان دبیرکلی گوترش، عربستان به لیست سیاه برگشت اما یمن هم وارد این لیست شد.

نکته مهم اینکه عربستان بعد از شروع جنگ یمن عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل شد و همزمان با این جنگ سالها عضو این شورا بود.

عملا سازمان ملل نه تنها عامل بازدارنده و بی طرف در بحران‌های جهانی نیست بلکه با وجود ساختار تبعیض آمیز و وابسته معمولا در کنار دولتهای عضو دائمی شورای امنیت - یعنی چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آمریکا - قرار میگیرد. این کشورها میتوانند تمام قطعنامه ها را وتو کنند و مانع اتخاذ هر موضعی علیه خودشان بشوند. قدرتی که بارها آمریکا از آن برای پوشش اقدامات غیر قانونی و غیر انسانی خود بهره برده است.

 

تکیه به غرب؛ تکیه بر باد!

مسعود اسداللهی کارشناس مسائل غرب آسیا در یادداشتی به ماجرای خلع سلاح اوکراین پرداخته و می نویسد:

" در دوران جنگ سرد و وجود اتحاد جماهیر شوروی، اوکراین(یکی از جمهوری های شوروی) محل استقرار یک سوم از موشک‌های اتمی ابرقدرت شرق شده بود. بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۳۷۰، اوکراین این حجم از سلاح‌های هسته‌ای و بهترین تجهیزات طراحی و ساخت سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار داشت و سومین قدرت اتمی جهان به حساب می‌آمد.

انبارهای سلاح‌های هسته‌ای اوکراین شامل ۱۳۰ موشک بالستیک قاره پیما با برد بین ۵ تا ۱۰ هزار کیلومتر بود که هر موشک دارای ۱۰ کلاهک هسته‌ای بود که تا کنون در سطح موشک‌های بالستیک بی‌نظیر است. در مجموع  ۱۷۰۰ کلاهک هسته‌ای در خاک اوکراین وجود داشت. علاوه بر این، اوکراین دارای ۳۳ بمب افکن دورپرواز بود.

اما در سال ۱۳۷۳، اوکراین با امضای معاهده "بوداپست" به همراه آمریکا، انگلیس و روسیه، متعهد شد که کلیه سلاح‌های هسته‌ای خود را تحویل دهد و در مقابل آمریکا و انگلیس تعهد کردند که از امنیت و تمامیت ارضی اوکراین درمقابل هرگونه تجاوز خارجی حمایت کنند. اوکراین به این تعهد خود به طور کامل عمل کرد اما از آن به بعد به یک کشور حاشیه‌ای و آسیب پذیر تبدیل شد".

اکنون اوکراین به جای سلاح، یک کاغذ در دست دارد که رویش چند امضا است و باید منتظر باشد تا غربی‌ها به وعده هایشان عمل کنند!

 

ورزش هم سیاسی است!

فیفا و یوفا به صورت مشترک بیانیه‌ای منتشر و اعلام کردند که تصمیم گرفتند تا تمام تیم‌های باشگاهی و ملی روسیه، تا اطلاع ثانوی از شرکت در تمامی مسابقات محروم شوند. این فدراسیونها به بهانه «همبستگی و پشتیبانی از همه افراد زخمی در اوکراین» این تصمیمات را اتخاذ و ادعا کردند که امیدوارند فوتبال بار دیگر، عامل اتحاد و صلح بین ملتها باشد.

وقتی غرب ورزش را سیاسی می‌کند(اینجا)

فدراسیون جهانی جودو نیز، سمت رییس جمهور روسیه به عنوان سفیر افتخاری جودو و استاد دان هشت را تعلیق کرده است.

این اتفاقات از این حیث اهمیت دارد که فیفا بارها اعلام کرده است فوتبال ربطی به سیاست ندارد در حالی که اکنون خود در ماجرای جنگ روسیه و اوکراین پیش گام شده است و طی چند روز پس از آغاز این جنگ اقدام به تحریم روسیه کرده است.

 

دنیای گفتمان ها یا دنیای موشک‌ها؟!

اظهارات مرحوم هاشمی رفسنجانی در زمان حیاتش بسیار حاشیه ساز شد. هاشمی در یک سخنرانی مدعی شد دنیای فردا، دنیای گفتمان‌ها است نه موشک ها. منظورش هم این بود که باید بودجه نظامی کشور صرف کارهای علمی و پژوهشی شود تا پیشرفت کند.

هاشمی که در جمع معلمان آموزش و پرورش سخنرانی می‌کرد گفت: " اگر می‌بینید آلمان و ژاپن هنوز محکم‌ترین اقتصاد دنیا را دارند -علتش این بود- که اینا بعد از جنگ جهانی دوم محروم شدند از نیروی نظامی، ممنوع شدند که نیروی نظامی داشته باشند. خب نیروهای نظامی بیشترین خرج‌های کشورهای در جنگ را می‌بردند. - آلمان و ژاپن- پولهاشون آزاد شد و رفت به سمت کارهای علمی و تولیدی. و اقتصاد علمی و دانش بنیان برای خودشان درست کردند. آسیب پذیر هم نیستند. این راه باز شده در ایران ( منظور، رئیس جمهور شدن حسن روحانی در ایران است)... مطمئنم که دوره دوم آقای روحانی می‌تواند ما را به همانجا برساند".

عمر مرحوم هاشمی فرصت نداد تا وضعیت اکنون آلمان را در حوزه نظامی مشاهده کند.

اولاف شولتس دو روز پیش در سخنرانی خود در پارلمان آلمان تغییرات اساسی در سیاست دفاعی و خارجی آلمان را اعلام کرد. شولتس گفت بودجه دفاعی آلمان ۱۰۰میلیارد یورو افزایش می‌یابد.

بخش هایی از این سخنرانی را که دویچه وله فارسی با تمام توجیهاتش منتشر کرده ببینید:

این در حالی است که آلمان پیش از این جنگ نیز در سال ۱۳۹۹ نیز یک افزایش چشمگیر در بودجه نظامی خود داده بود. بر اساس اطلاعات خبرگزاری د.پ.آ. آلمان، برلین در این سال طی گزارشی به مقر ناتو در بروکسل اطلاع داد که ۵۳.۰۳ میلیارد یورو بودجه دفاعی پیش بینی کرده که نشانگر افزایش ۳.۲ درصدی نسبت به سال قبل میلادی بوده است.

خطوط قرمز آزادی بیان غربی!

حنای آزادی بیان غربی خیلی وقت است که رنگ باخته است. شاید جدی ترین سوژه‌ای که ایرانی‌ها با آن دست به گریبان هستند انتشار تصاویر حاج قاسم سلیمانی در فضای مجازی است که به شدت توسط پلتفرم‌های غربی سانسور می‌شود. اخبار مربوط به نقد هولوکاست یا اسرائیل نیز که به شدت توسط رسانه‌های مختلف غربی سرکوب می‌شود و عواقب سختی برای هر کسی که بخواهد در این حوزه‌ها تردید کند به وجود می‌آید.

اما خبری که دیروز منتشر شد و در مورد این جنگ اخیر است یک خط قرمز دیگر برای آزادی بیان غربی را نشان می‌دهد.

دادستان عمومی جمهوری چک اعلام کرد هر گونه حمایت علنی از حمله روسیه به اوکراین چه در فضای مجازی و چه در تجمعات جرم کیفری محسوب می‌شود.

بر اساس اعلام گوگل نیز رسانه‌های دولتی روسی نمی‌توانند از فناوری تبلیغاتی این شرکت برای درآمدزایی در وب سایت‌ها و اپ‌های خود استفاده کنند. یوتیوب هم در اقدامی مشابه با اشاره به شرایط به وجود آمده اعلام کرده قابلیت کانال‌های روسی برای درآمدزایی در پلتفرم خود را متوقف می‌کند.

توییتر نیز اعلام کرد همه تبلیغاتش در روسیه و اوکراین را معلق کرده است و می خواهد مطمئن شود پستهای تبلیغاتی، اطلاعات ایمنی عمومی که از طریق این شبکه اجتماعی منتشر می شود را تحت تاثیر قرار نمی دهند.

شرکت مِتا پلتفرم هم که مالک شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و اینستاگرام است، پستهای سازمانهای رسانه‌ای دولتی روسیه را راستی آزمایی و برچسب زنی می‌کند. 

 

هیچ جنگی مورد تایید نیست

رهبر انقلاب فرمودند: "  ما با جنگ و تخریب در هر جای دنیا مخالفیم؛ این حرف ثابت ما است. ما با کشته شدن مردم، با تخریب زیربناهای ملّتها [مخالفیم]؛ ما اینها را هر جای دنیا اتّفاق بیفتد تأیید نمیکنیم؛ این حرف ثابت ما است."

اما هر اتفاقی عبرتهایی دارد. که باید از آن‌ها برای درک شرایط و اوضاع زمان بهره برد.

ارسال نظرات