۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر: ۷۰۴۰۰۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

ملت امام حسین باید پیرو سیره سیدالشهدا باشد

ملت امام حسین باید پیرو سیره سیدالشهدا باشد
استاد حوزه علمیه گفت: ملت امام حسین باید ویژگی سیره و روش امام حسین(ع) را داشته باشد و یکی از ویژگی های امام حسین(ع) عزت و زندگی عزت مدارانه بود.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی کارشناس امور دینی و مسائل فرهنگی امروز در مراسم جشن ولادت امام حسین(ع) که در دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در قم برگزار شد با اشاره به مناسبت روز ولادت امام حسین(ع) گفت: به مناسبت این روز فرخنده سه ویژگی زیستی امام حسین(ع) را بیان می کنم.

کارشناس امور دینی و مسائل فرهنگی ضمن بیان کلام شهید سردار سلیمانی که گفت «ما ملت امام حسینیم» ابراز داشت: ملت اعم از شریعت و دین است و ملت یعنی سلوک و روش که در آیات قرآن نیز حدود هشت مرتبه تکرار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی بعد از توضیح اجمالی از معنای ملت به شمارش ویژگی های زیستی امام حسین(ع) پرداخت و اظهار کرد: ملت امام حسین باید ویژگی سیره و روش امام حسین(ع) را داشته باشد و یکی از ویژگی های امام حسین(ع) عزت و زندگی عزت مدارانه بود؛ چیزی که مانع از ذلیل شدن انسان می شود.

کارشناس امور دینی و مسائل فرهنگی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) افزود: عزت بدون خدا ضلالت و گمراهی است؛ چراکه تنها راه رسیدن به عزت و زندگی عزت مدارانه تکیه به خداوند و اعطا و عنایت او است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به روش و نحوه انقاق امام حسین و سایر ائمه(ع) ابراز داشت: امروزه باید نحوه و روش انفاق معصومان(ع) را عصری سازی کنیم و با انفاق کردن به روش اهل بیت(ع) بحث عزت و عزت مداری بیشتر و بیشتر رعایت شود.

کارشناس امور دینی و مسائل فرهنگی ویژگی دوم امام حسین(ع) را شجاعت آن حضرت دانست و اظهار کرد: امام حسین در زندگی و عصر زیست خود بسیار شجاع بود و شجاعت ایشان در زمینه ها و موارد مختلف ظهور و بروز داشت.

استاد حوزه علمیه در ادامه به عرصه های مختلف شجاعت پرداخت و افزود: گاهی شجاعت در میدان مباره و جنگ است و گاهی مبارزه با نفس است که جهاد اکبر است و گاهی نیز شجاعت در صدق کلام و صادق بودن است.

کارشناس امور دینی و مسائل فرهنگی در ادامه گفت: گاهی نیز شجاعت در عرصه عدم موضع و برخورد در برابر افراد جاهل است و گاهی نیز شجاعت در عرصه مال و اموال است؛ به این صورت که انسان هرچه دارد یا نصف و بخشی از اموال خود را در راه خدا انفاق کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی ویژگی سوم امام حسین(ع) را حریت و آزادی امام دانست و تصریح کرد: حریت در مقابل رقیّت است و در زندگی امام حسین(ع) این ویژگی در خطبه ها، نامه ها و تمام کلماتی که ایشان در روز عاشورا بیان داشت، کاملاً قابل مشاهده است. 

وی در پایان با اشاره به جهاد تبیین در کلام رهبری بیان داشت: جهاد تبیین چهار ویژگی دارد که عبارتند از فریضه بودن، قطعی بودن، فوری بودن و عینی بودن که باید هر کدام از ما مردم، در این امر با ابزارهای مختلف در این راه قدم برداریم و جهاد تبیین را تحقق ببخشیم.

ارسال نظرات