۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۷۰۴۰۲۶

نگرش فرهنگی به "جمعیت" در وزارت بهداشت

نگرش فرهنگی به
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ­ نگرش فرهنگی به مقوله جمعیت را یکی از برنامه‌های اصلی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت دانست.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، عباس شیراوژن معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت در نشست اعضای کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت بر لزوم تبلیغات محیطی و طراحی پوستر و شعار‌های تبلیغاتی با موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری و همچنین برپایی پویش‌های متعدد در این زمینه تاکید کرد.

 
دکتر عباس شیراوژن گفت: موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری از موضوعات جدی است که همواره مقام معظم رهبری نسبت به آن تاکید جدی داشته و دارند و دکتر عین اللهی وزیر بهداشت نیز با تاکید بر اقدامات فرهنگی و فرهنگ سازی نسبت به این موضوع، با جدیت پیگیر امور مربوطه هستند. امیدوارم برگزاری این نشست‌ها با موضوع افزایش و جوانی جمعیت و بحث فرزندآوری و مبارزه با تک فرزندی و نهادینه کردن این مباحث در فضا‌ها و محیط‌های دانشگاهی بتواند، بستر‌های لازم را برای رسیدن به اهداف مورد نظر فراهم سازد.
 
وی خاطرنشان کرد: تلاش داریم بخشی از موضوعات مرتبط با بحث افزایش جمعیت را در قالب بخشنامه به معاونت‌های فرهنگی ودانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کنیم تا پیگیری‌های لازم در این خصوص توسط آن‌ها انجام شود و بخشی از کار را نیز توسط ستاد وزارت بهداشت به سرانجام برسانیم. به هرحال قانون جوانی جمعیت وحمایت از خانواده، از موضوعات مهمی است و امیدوارم با همفکری و همیاری هم در ستاد و صف، بتوانیم بستر‌های لازم برای تحقق اهداف مورد نظر را ایجاد کنیم.
 
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: یکی از وظایف مهم ما در کارگروه فرهنگی قرارگاه جمعیت وزارت بهداشت، تبلیغ، ترویج و فرهنگسازی با موضوع افزایش جمعیت، مبارزه با تک فرزندی و جوانی جمعیت است و باید از طریق رسانه‌ها، اقدامات فرهنگی و تبلیغاتی و ساخت پوستر و بروشور مخاطبان و افکار عمومی اعم از دانشگاهیان و عموم مردم را نسبت به این مقوله مهم اقناع کنیم و خوشبختانه در وزارت بهداشت با تغییر ریلی که درحال شکل گیری است درصدد هستیم افکار عمومی را نسبت به این مقوله مهم، آگاه و آشنا سازیم.
 
شیراوژن با اشاره به لزوم برگزاری مراسم‌های ساده ازدواج و تبلیغ و فرهنگسازی این مقوله در سطح جامعه بخصوص جامعه دانشگاهی اظهار کرد: باید تلاش کنیم موضوع برگزاری مراسم ساده ازدواج دانشجویی را در فضا‌ها و محیط‌های دانشجویی فرهنگسازی کنیم و با بهره‌گیری از امکانات و بستر‌هایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی در اختیار دارند، بتوانیم در ترغیب دانشجویان وجوانان به ازدواج و تشکیل خانواده نقش بسزایی ایفا کنیم. برگزاری جشن تکریم مادران دانشجو از جمله پیشنهاداتی است که مقرر است در ایام ماه شعبان برگزار شود. همچنین یکی دیگر از برنامه‌هایی که در مسیر موضوع افزایش جمعیت در دستور کار قرارداده‌ایم، ترجمه مقالات، مستندات و تحقیقات پژوهشگران کشور‌های مختلف دنیا درخصوص سیاست‌های جمعیتی است تا بتوان این مقالات را در اختیار اساتید، دانشجویان و مخاطبان گروه هدف قرار دهیم.
 
وی به موضوع آسیب‌های تک فرزندی و بحث سقط جنین اشاره کرد و گفت: موضوع افزایش فرزند و فرزندآوری در مقابل تک فرزندی باید در جامعه بخصوص جامعه دانشگاهی ترویج داده شود. برگزاری پویش هم نفس و اجرای طرح معرفت افزایی برای اساتید مامایی و همچنین تشکیل هسته‌های فرزندآوری در دانشگاه‌های علوم پزشکی و برگزاری نشست اساتید درس دانش خانواده از دیگر برنامه‌هایی است که می‌تواند به ما در مسیر رسیدن به اهداف کمک کند.
احسان قنبری نسب
ارسال نظرات