۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۰۴۰۸۱
توسط مرکز تحقیقات کامپیوتری نور؛

۴ نرم‌افزار جدید در حوزه علوم عقلی رونمایی شد

۴ نرم‌افزار جدید در حوزه علوم عقلی رونمایی شد
مراسم رونمایی از چهار نرم‌افزار جدید تولیدی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در حوزه علوم عقلی، برگزار شد.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی و نشست خبری معرفی ۴ نرم‌افزار جدید در حوزه علوم عقلی امروز در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمیدرضا شیرملکی مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در ابتدای این مراسم ضمن گرامیداشت سالروز ولادت امام حسین(ع) اظهار کرد: ۴ نرم‌افزار جدید این مرکز در حوزه حکمت، فلسفه و منطق است.

وی با بیان اینکه چهار نرم‌افزار جدید مرکز نور شامل کتابخانه «حکمت اسلامی ۲»، کتابخانه «حکمت مشاء»، کتابخانه «منطق» و کتابخانه «فروغ خرد» می‌شود بیان کرد: تعداد کل عنوان‌ کتاب‌ها و رساله‌های نرم‌افزار «حکمت اسلامی ۲» ۵۸۵ مورد پیرامون فلسفه اسلامی است که به شاخه‌های مختلف از جمله شرح و متن، فلسفه یونان، حکمت نظری، حکمت عملی، حکمت مشاء، حکمت اشراق، حکمت متعالیه، کلام فلسفی، داستان فلسفی، تفسیر فلسفی، فلسفه تطبیقی، تاریخ فلسفه و اصلاح‌نامه تقسیم‌بندی شده است.

مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور اذعان کرد: دسته‌بندی کتاب‌ها و رساله‌ها بر اساس پدیدآورندگان آن یا قرن نیز در این نرم‌افزارها برای استفاده‌کنندگان قابل دستیابی است.

حجت‌الاسلام شیرملکی تشریح کرد: کتابخانه «حکمت مشاء» دارای ۳۲۶ عنوان کتاب و رساله پیرامون حکمت مشاء است که در قالب محورهای مختلفی از جمله حکمت نظری، حکمت عملی، فلسفه یونان و ... تقسیم شده است.

وی بیان کرد: ۱۴ عنوان کتاب از کتابخانه تخصصی «حکمت مشاء» تحلیل موضوعی شده‌اند و دارای ۵۶ هزار و ۱۶۶ موضوع و ۳ هزار و ۸۶۵ کلیدواژه هستند.

مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه منطق مختص فلسفه و فلاسفه نیست اضافه کرد: همه علوم محتاج علم منطق هستند؛ در طول تاریخ حتی منطقیونی هم بوده‌اند که فیلسوف نبوده و فلسفه ننوشته‌اند.

حجت‌الاسلام شیرملکی عنوان کرد: نرم‌افزار کتابخانه تخصصی «منطق» دارای ۱۲٠ عنوان کتاب و ساله است و دسته‌بندی آن شامل موارد متعددی مثل متن و شرح، منطق، نقد منطق، تاریخ منطق، اصلاح‌نامه و ... می‌شود.

وی تصریح کرد: ابواب مختلف منطقی کتاب‌ها و رساله‌ها در نرم‌افزار کتابخانه منطق جداسازی شده است، به عنوان مثال در خصوص مسئله باب قیاس، قضایا و اقسام، صناعت مغالطه، کلیات خمس، صناعت برهان، مباحث الفاظ و ... همه مطالب در یک لیست واحد قرار داده شده تا محققان به راحتی به باب‌های مختلف دسترسی داشته باشند.

مدیر گروه علوم عقلی و کلام مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور اضافه کرد: تعدادی از کتاب‌های کتابخانه تخصصی «منطق» هم تحلیل موضوعی شده‌اند و در جموع ۱۷ هزار و ۲۱۵ موضوع، ۱۴۹ هزار و ۱۸۵ نمایه و ۲ هزار و ۳۳ کلیدواژه به‌دست آمده است.

حجت‌الاسلام شیرملکی مطرح کرد: نرم‌افزار تخصصی «فروغ خرد» در حقیقت کتابخانه و فرهنگ موضوعی کتاب‌های فلسفی فارسی زبان است و علت ثبت جداگانه کتاب‌‌های فارسی زبان این است که افراد بسیاری که علاقه‌مند به پژوهش در عرصه فلسفه هستند ممکن است به زبان عربی تسلط نداشته باشند از این رو کتاب‌های فارسی در اختیار آنان قرار داده شده است تا به راحتی بتوانند در عرصه پژوهش فلسفی گام بردارند.

همچنین حجت‌الاسلام محمدحسین بهرامی رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور نیز در ادامه این برنامه اظهار کرد: این برنامه دهمین برنامه مرکز تحقیقات کامپیوتری نور در سال ۱۴٠٠ است و تاکنون نرم‌افزارهای متعددی در زمینه‌‌های مختلفی از جمله نرم‌افزار همراه نهج‌البلاغه، مجموعه نرم‌افزارهای دارالحدیث و ... طی سال جاری تولید شده است.

وی ادامه داد: نرم‌افزارهایی که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور تولید می‌شود زیرساخت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی محققان در عرصه علوم اسلامی است.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با بیان اینکه علوم انسانی دیجیتال می‌تواند نقش مهمی در هدایت‌گری و جهت‌دهی داشته باشد تصریح کرد: اگر محققان مجبور به استفاده از محصولات خارجی در این عرصه باشند نتایج مطلوب و موفقیت‌آمیز به دست نمی‌آید.

حجت‌الاسلام بهرامی اذعان کرد: در زمینه علوم اسلامی دیجیتال تولید یک محصول فردمحور نیست بلکه فعالیت جمعی صورت می‌گیرد.

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام حمید پارسانیا استاد حوزه و دانشگاه نیز ضمن تبریک اعیاد شعبانیه عنوان کرد: نقش کتابت و تولید نرم‌افزار که در جهان امروز عهده‌دار کتابت است در حوزه علوم عقلی بسیار قابل اهمیت است.

وی علم را ابزار زندگی دانست و گفت: در جهان اسلام و حکمت اسلامی، عقل نور و حقیقتی است که جهان بر آن قوام یافته است.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: بهره‌مندی از عقل توسط انسان صورت می‌گیرد و اگر آنچه انسان در این قلمرو یافت می‌کند به صورت مکتوب ثبت نشود و نشر نیابد، با رفتن فرد تمام مواردی که به دست آورده است نیز از بین می‌رود ولی اگر یافته‌های فرد کتابت شود باقی می‌ماند و نشر می‌یابد.

حجت‌الاسلام پارسانیا با بیان اینکه «ثبت مکتوب» سهم و نقش عمده‌ای در زمینه حفظ علم دارند گفت: فرهنگی که در زمینه «ثبت مکتوب» مشکل دارد فرهنگی مریض است.

وی تصریح کرد: در دسترس قرار دادن متون علمی و عقلی جهان اسلام، حرکتی بسیار ضروری و ارزنده است که در قم جریان دارد و باید توسعه و تداوم یابد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: به موازارت حفظ علوم نقلی و برای حفظ نشان آن باید علوم عقلی را محفوظ نگه داشت و برای نشر آن تلاش کرد.

در بخش پایانی این مراسم از چهار نرم‌افزار جدید مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور رونمایی شد.

ارسال نظرات