۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
کد خبر: ۷۰۴۱۲۰

منتظر پاسخ واشنگتن برای به ثمر رسیدن توافق وین

منتظر پاسخ واشنگتن برای به ثمر رسیدن توافق وین
سخنگوی وزارت خارجه گفت: اگر طرف مقابل موضوع جدیدی را اضافه نکند، نقاط اختلافی باقی مانده در مذاکرات از تعداد انگشتان یک دست هم کمتر است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری خود گفت: اگر واشنگتن هرچه زودتر پاسخ مناسبی در مذاکرات بدهد این توافق انجام می‌شود.

به گفته آقای خطیب‌زاده، «توافقی که در وین انجام می‌شود توافقی است که مسیر بازگشت آمریکا را در ازای پایبندی کامل تعیین می‌کند و این مسیر یک شبه برای آمریکا نخواهد بود و بستر زمانی برای آن تعریف شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه گفت: مذاکرات لغو تحریم‌ها در جریان است. در هفته‌ای که گذشت در حوزه پادمانی و موضوعات دیگر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته ایم. خبری ندارم که هیأت ایران بازگردد و در آن جا هستیم در چارچوب دستورالعمل‌هایی که داریم. مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد و مادامی که موضوعات کلیدی و محدود به سه چهار موضوع باقیمانده حل نشود نمی‌توانیم بگوییم به توافق رسیده‌ایم.

به گفته خطیب زاده رویکرد روسیه در مذاکرات لغو تحریم‌ها سازنده بوده است. گفت‌وگو‌ها در مسیر خود در حال پیگیری است و در میان یک مذاکرات سخت و همه جانبه قرار داریم. در روز‌های مختلف برخورد‌های مختلفی از کنشگران دیدیم. نه شگفت زده می‌شویم و نه اظهار تعجب می‌کنیم.

خطیب زاده گفت که «دستور کار وین رفع تحریم‌های غیر مرتبط با برجام و تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران است.طی ۱۱ ماه گذشته تلاش کردیم این پرونده با پرونده‌های دیگر بین المللی به صورت جدا و خاص بررسی شود.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه اگر واشنگتن هرچه زودتر پاسخ مناسبی در مذاکرات بدهد این توافق انجام می‌شود.موضع چین از همان روز‌های اول سازنده و موضع حمایتی از درخواست‌های ایران بوده است. تا روز آخر هم همین موضع را خواهیم داشت.موضع حاکمیت این است که بر اساس رفتار آمریکا تصمیم می‌گیریم و ملاک ما توافق خوب است.

اگر آمریکا عقب نشینی نکند، زندانیان مبادله می‌شوند

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه مذاکرات ایران و آمریکا درباره تبادل زندانیان پیشرفت‌هایی داشته و منتظر هستیم جمع‌بندی شود.اگر آمریکا شب اجرای تبادل زندانیان عقب نشینی نکند، می‌توانیم این پروند را ببندیم.

پیش از این حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه در کنفرانس امنیتی مونیخ گفته بود «ما معتقدیم که تبادل زندانیان یک مساله بشردوستانه است و این موضوع به توافق هسته‌ای ارتباط ندارد بنابراین ما می‌توانیم این کار را فورا انجام بدهیم.»

۲۳ تیر ۹۴ بود که همزمان با روز اجرای برجام، شماری از زندانیان ایران و آمریکا با هم مبادله شدند.

 گفت‌وگو‌ها با عربستان در جریان، اما نتایج محدود است

خطیب زاده گفت: عربستان یک کشور مهم در منطقه است. گفت‌وگو‌ها در بغداد میان تهران و ریاض در چارچوب خوبی ادامه داشته است البته نتایج کم و محدود بوده است.در دور پنجم گفتگو‌ها تلاش میکنیم که نتیجه حاصل کنیم. تاریخ مذاکرات قطعی نیست، اما اراده قطعی برای برگزاری این مذاکرات وجود دارد.

طی روزهای اخیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اعلام کرد کشورش قصد دارد مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق مورد قبول دو کشور را ادامه دهد.

به گفته بن سلمان ایران همواره همسایه عربستان خواهد بود و دو کشور نمی‌توانند مدام با یکدیگر در اختلاف باشند.

پیش از این نیز سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه زمان دور بعدی مذاکرات را بسته به اراده ریاض دانست و گفت: به محض این که این اراده شکل بگیرد ما در بغداد حاضر خواهیم بود.

گفت‌وگو‌های ایران و عربستان برای اولین بار از سال ۲۰۱۶ اوایل امسال در بغداد شروع شده و هم‌اکنون نیز پس از ۴ دور برگزاری در انتظار دور پنجم است.

 جزئیات صحبت‌های وزیر خارجه روسیه را از مجاری دیپلماتیک پیگیری می‌کنیم

خطیب زاده گفت که «اظهارات آقای لاوروف را در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم. منتظر هستیم تا از مجاری دیپلماتیک جزئیات اظهارات وزیرخارجه روسیه را بشنویم.همکاری‌های صلح‌آمیز ایران با دیگر کشور‌ها مثل چین یا روسیه نباید محدود شود یا تحت تاثیر هیچ‌گونه تحریمی قرار بگیرد.برخلاف کشور‌های اروپایی، روسیه یک عضو مسئول در برجام بوده است

اشاره خطیب زاده به صحبت‌های دو روز پیش وزیر خارجه روسیه است. سرگئی لاوروف در نشستی خبری خواستار تضمینی کتبی از دولت آمریکا در مقابل تحریم‌های واشنگتن در موضوع اوکراین برای تجارت و همکاری نظامی-فنی آزاد با ایران شده بود.

دوستان ما در مسکو تحت تاثیر اقدامات رژیم صهیونیستی قرار نخواهند گرفت

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که  «مخاطب اقدامات رژیم صهیونیستی (سفر اخیر نخست وزیر این رژیم به مسکو) پایتخت‌های اروپایی هستند.سیاست این رژیم هراس افکنی و ترساندن است. مطمئنیم دوستان ما در روسیه و مسکو و جهان این را می‌دانند.»

برخی منابع رسانه‌‎ای روز‌های گذشته مدعی شدند که احتمالا دولت روسیه طی روز‌های آینده خروج این کشور را از برجام اعلام خواهد کرد.

 

ارسال نظرات