۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
کد خبر: ۷۰۴۱۳۹

استرالیا به فکر توسعه پایگاه های نظامی خود افتاده

استرالیا به فکر توسعه پایگاه های نظامی خود افتاده
در سایه تنش‌های مسکو و کی‌یف، نخست‌وزیر استرالیا از مجوز توسعه پایگاه جدید در سواحل شرقی این کشور با بودجه ۷.۴ میلیارد دلاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اسکات موریسون در خصوص این طرح گفت: «امروز می‌توانم اعلام کنم که دولت تصمیم گرفته یک پایگاه زیردریایی را در سواحل شرقی استرالیا نیز ایجاد کند». به گفته نخست وزیر استرالیا، مبنای این تصمیم نگرانی کانبرا از گسترش بحران امنیتی اوکراین تا منطقه هند و اقیانوس آرام عنوان شده است.

موریسون در جریان سخنرانی خود اعلام کرد که کار اولیه بر روی این پایگاه جدید تا سال ۲۰۲۳ به پایان خواهد رسید و مقامات این کشور در حال حاضر گفتگو‌ها را برای پیشبرد این روند آغاز کرده اند.

بر اساس پیمان آکوس که در سپتامبر سال گذشته اعلام شد، نیروی دریایی استرالیا حداقل هشت زیردریایی هسته‌ای را دریافت خواهد کرد که پس از انتقال فناوری از آمریکا و انگلیس، در داخل کشور توسعه خواهند یافت. کانبرا هنوز تصمیم نگرفته است که از کدام فناوری برای توسعه زیرساخت‌های خود استفاده کند.

برنامه‌های استرالیا برای ساخت ناوگان زیردریایی‌های هسته‌ای خود واکنش انتقادی چین و روسیه را برانگیخته است و هر دو کشور معتقدند که این امر اصل «منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» را تضعیف می‌کند و به یک «مسابقه تسلیحاتی» در منطقه آسیا و اقیانوسیه دامن می‌زند.

پیمان آکوس یک پیمان امنیتی سه جانبه بین استرالیا، آمریکا و انگلیس است که طبق آن واشنگتن و لندن به کانبرا برای توسعه و استقرار زیردریایی‌های هسته‌ای کمک خواهند کرد و بر حضور نظامی غرب در منطقه اقیانوس آرام می‌افزایند. این توافقنامه همچنین حوزه‌های کلیدی مانند هوش مصنوعی، جنگ سایبری، سیستم‌های زیر آب و قابلیت حملات دوربرد را پوشش می‌دهد.

ارسال نظرات