۱۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۷۰۴۳۱۰
عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی:

ماه شعبان فرصت تمرین زیست توحیدی است

ماه شعبان فرصت تمرین زیست توحیدی است
خراسان شمالی – حجت‌الاسلام آزموده با تأکید بر استفاده حداکثری از فرصت معنوی ماه شعبان، گفت: ماه شعبان، فرصت تمرین زیست توحیدی و ارتقا به مقام صدیقین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله آزموده، عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب حوزه علمیه استان، بر استفاده حداکثری از فرصت معنوی ماه شعبان تأکید کرد و افزود: پیامبر (ص) فرمودند: کسی که در ماه شعبان هزار مرتبه «لا إِلهَ إِلَّا اللَّهُ وَ لَا نَعْبُدُ إِلَّا إِیاهُ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ وَ لَوْ کرِهَ الْمُشْرِکونَ» بگوید، خداوند برای او عبادت هزار سال را می‌نویسد و از او هزار گناه را محو می‌کند و در روز قیامت به‌گونه‌ای از قبرش بیرون می‌آید که صورت او مانند ماه شب چهارده می‌درخشد و خدا او را به‌عنوان صدیق حساب می‌آورد که این فرمایش گوهربار نشان می‌دهد ماه شعبان، فرصت تمرین زیست توحیدی و ارتقا به مقام صدیقین است.

وی اظهار کرد: خدای متعال این مقام را برای برگزیدگانی نظیر حضرت ادریس(ع) حضرت ابراهیم(ع)، حضرت یوسف(ع) و حضرت مریم(ع) بیان می‌کند و به فرموده علامه طباطبایی، کلمه صدیق مبالغه از صدق است و کسی است که میان افکار و گفتار و رفتار و کردارش، تناقضی وجود ندارد.

حجت‌الاسلام آزموده اضافه کرد: تا وقتی انسان نگاهش را به خود اصلاح نکند ماه رجب و شعبان می‌آید و می‌رود و هیچ تحولی در او رخ نمی‌دهد.

وی افزود: اگر انسان بخواهد یک قدم در راه انسانیت بردارد فقط با خودشناسی ممکن است؛ یعنی من با خودی که می‌شناسم رفیق شوم، عاشق خودم شوم و به‌واسطه آن، معشوق خودم را انتخاب کنم.

حجت‌الاسلام آزموده ادامه داد: برای اینکه با حق‌تعالی انس بگیریم، در ماه شعبان باید با معشوق اصلی خلوت داشته باشیم و در عالم عشق وقت گذاشتن برای معشوق، یک اصل است.

وی تصریح کرد: کسی که وقت ندارد روزانه 50 آیه قرآن بخواند، روز قیامت توقع نداشته باشد مورد شفاعت قرآن قرار بگیرد و به دلیل بی‌توجهی به قرآن حتی توسط آن نفرین هم می‌شود.

عضو شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اگر کسی بخواهد بخش انسانی‌اش را فعال کند، باید تمرین‌ها را در ماه شعبان را جدی بگیرد و برای پیوند با غیب وقت بگذارد.

حجت‌الاسلام آزموده اظهار کرد: نوع دعاها، اذکار، استغفارها و مناجات‌هایی که در این ماه وارد شده، بسیار خاص و ویژه است.

وی با اشاره به اهمیت صلوات در ماه شعبان، با بیان اینکه صلوات تمام حس‌های زیبای انسان را نسبت به اهل‌بیت(ع) تخلیه می‌کند و همه انتساب‌هایش را زینت می‌دهد، افزود: وقتی انسان بر اهل‌بیت(ع) درود می‌فرستد فقط به آن‌ها نمی‌فرستد؛ بلکه درود به انتساب‌های خودش است؛ یعنی وقتی می‌گوید: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آل مُحَمَّدٍ» خودش را هم کنار اهل‌بیت(ع) می‌آورد و لذت و شادی بی‌نهایتی می‌برد.

حجت‌الاسلام آزموده گفت: باید غصه‌ها، دل‌نگرانی‌ها، دل‌شوره‌ها و اضطراب‌هایمان را کنار بگذاریم؛ زیرا فهم و درک آل محمد بودن برای انسان، بهشت می‌شود و همه جهنم‌ها را خاموش می‌کند.

وی تصریح کرد: درواقع صلوات بر اهل‌بیت(ع) ما را کنار آن‌ها می‌برد و دائماً به ما تذکر می‌دهد که ما از آن‌ها هستیم. اگر کسی فهمید از اهل‌بیت(ع) است، احساس تنهایی، غربت و کمبود عاطفی نمی‌کند و چقدر خوب است که اهل‌بیت(ع) وقتی به دل ما نگاه می‌کنند، ببیند که ما با داشتن آن‌ها شاد و آرام هستیم./9314/پ210/

هادی رحیمی
ارسال نظرات