۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۷۰۴۷۷۲

هجدهمین روز درگیری‌های نظامی روسیه در شرق اوکراین

هجدهمین روز درگیری‌های نظامی روسیه در شرق اوکراین
معاون وزیر خارجه روسیه به آمریکا درباره پیامد‌های انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داد و گفت کاروان‌های تسلیحات خارجی هدف‌های قانونی خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، با وارد شدن درگیری‌های ارتش روسیه در شرق اوکراین به روز هجدهم خود که با هدف دور کردن تهدیدات نظامی ناتو، آمریکا و هم‌پیمانانش از مرز‌های روسیه انجام شده، ارتش روسیه روز گذشته وضعیت انسانی در برخی شهر‌های اوکراین را «فاجعه‌بار» خوانده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه به آمریکا در مورد پیامد‌های احتمالی انتقال تسلیحات به اوکراین هشدار داد و گفت کاروان‌هایی با تسلیحات خارجی «هدف‌های قانونی» خواهند بود. وزارت دفاع روسیه روز گذشته اعلام کرد، پدافند روسیه یک هلی‌کوپتر و ۳ پهپاد اوکراینی را سرنگون کرده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اقدامات اخیر کشور‌های غربی گفته است: «در نهایت روسیه پس از غلبه بر مشکلات ناشی از تحریم‌های غیرقانونی غرب، قوی‌تر و مستقل‌تر ظاهر خواهد شد. روسیه کشوری نیست که بتواند حاکمیت خود را برای نوعی سود اقتصادی کوتاه مدت به خطر بیندازد.»

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گذشته اذعان کرده است که اتحادیه اروپا به حداکثر ظرفیت خود برای اعمال تحریم‌های مالی علیه روسیه رسیده است. در همین حال «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا دلیل تورم روزافزون در این کشور را تحریم‌های روسیه و شرایط اوکراین عنوان کرد.

وزرای کشاورزی گروه ۷ نگرانی خود را در مورد تأثیرات جنگ بر امنیت غذایی ابراز کردند. مقامات گروه ۷ روسیه بزرگترین صادرکننده گندم در جهان است و اوکراین نیز صادرکننده مهم گندم و ذرت است. درگیری این دو کشور به بحران غذا دامن زده و سبب افزایش قیمت نان شده است. به نوشته پایگاه «اوپن دموکراسی» مهمترین هدف کشور‌ها از جنگ آفرینی، افزایش فروش سلاح است.

در پی مجاز شدن ترویج خشونت در اینستاگرام و فیس‌بوک علیه روس‌ها، مقامات این کشور، «متا پلتفرمز» را به عنوان یک سازمان افراطی معرفی کرد و فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را مسدود کردند. وزیر امور خارجه تایوان اعلام کرده است که موضع آمریکا نسبت به تحولات اوکراین نگران‌کننده است و زنگ خطری برای آینده این جزیره به حساب می‌آید.

روابط مسکو و کی‌یف که پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه دچار تنش شده بود با مداخلات آمریکا و هم‌پیمانانش و دادن وعده‌هایی به اوکراین، به درگیری نظامی ختم شد. کشورهای غربی با وعده عضویت اوکراین در پیمان ناتو، اقدام به افزایش نیروهای نظامی در اروپای شرقی و در نزدیکی مرزهای روسیه کردند.

تحولات هجدهمین روز از درگیری‌های نظامی روسیه در شرق اوکراین در ادامه آمده است:

 

 
واکنش مشاور امنیت ملی روسیه به اتهام استفاده از سلاح شیمیایی
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۲۰:۵۶
 

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی روسیه مدعی شد: روسیه به دروغ، آمریکا و اوکراین را به استفاده از سلاح‌های شیمیایی متهم می‌کند.

کشته شدن نزدیک به ۱۸۰ مزدور خارجی در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۲۰:۱۱
 

خبرگزاری اینترفاکس اعلام کرد وزارت دفاع روسیه گفته است: تا ۱۸۰ مزدور خارجی در حملات روسیه به مراکز آموزشی اوکراین کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه همچنین گفت: حمله به مرکز آموزشی در یافوروف در غرب اوکراین از سوی این نهاد انجام شده است.

ادعای وزیر امور خارجه اوکرابن در خصوص حمله با سلاح شیمیایی
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۹:۵۳
 

نشریه هیل گزارش داد دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین مدعی شد انتظار ندارد در صورت حمله روسیه با سلاح شیمیایی به اوکراین، ناتو از اوکراین دفاع کند.

گفت و گوی رئیس جمهور ترکیه با دبیرکل سازمان ملل
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۹:۲۳
 

شبکه تی آر تی از تماس تلفنی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد خبر داد.

به گفته این شبکه، در این تماس تلفنی مسائلی از قبیل، تحولات اخیر درگیری روسیه و اوکراین،  تلاش برای آتش بس و برقراری مجدد صلح و تلاش آنکارا برای دریافت کمک های بشردوستانه و تخلیه غیرنظامیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مرگ بیش از دو هزار نفر از ساکنان ماریوپل
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۹:۱۵
 

خبرنگار پایگاه صهیونیستی «والا» اعلام کرد شورای شهر ماریوپل گفته است که از آغاز تهاجم روسیه تاکنون ۲ هزار و ۱۸۷ نفر از ساکنان این شهر کشته شده اند.

کشته شدن روزنامه نگار آمریکایی در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۹:۱۳
 

شبکه الجزیره اعلام کرد «برنت رنو» روزنامه‌نگار آمریکایی در شهر ایرپین واقع در شمال غربی کی‌یف، به ضرب گلوله کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

فرانسه: جنگ در اوکراین طولانی خواهد بود
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۸:۴۶
 

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه مدعی شد که جنگ در اوکراین طولانی خواهد بود زیرا به رغم اینکه تحریم های غرب نفس اقتصاد روسیه را گرفته، ولادیمیر پوتین گرفتار زیاده طلبی‌های خود شده است.

ابراز امیدواری اوکراین برای پیشرفت مذاکرات
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۸:۲۷
 

فرانس ۲۴/ میخائیلو پودولیاک، مذاکره کننده اوکراینی با ابراز امیدواری درباره احتمال پیشرفت‌ها در روز‌های آینده، رفتار روسیه در مذاکرات را سازنده‌تر دانست.

روسیه: تحریم‌های غرب حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی ما را مسدود کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۷:۳۹
 

 آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه در مصاحبه‌ای در مورد تحریم‌ها علیه روسیه گفت: تحریم‌های غرب حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ۶۴۰ میلیارد دلار ذخایر ارز و طلای روسیه را مسدود کرده است. این رقم تقریباً نیمی از کل ذخایر (ارزی) روسیه را تشکیل می‌دهد.

روسیه از تحویل بیش از ۴۰ تن کمک غذایی به ساکنان کی یف خبر داد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۷:۱۵
 

بخش فرانسه زبان شبکه آرتی روسیه در صفحه خود در توئیتر نوشت: ارتش روسیه از تحویل بیش از ۴۰ تن کمک بشردوستانه به منطقه کی‌یف خبر داد.

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه نظامیان این کشور ۱۳ مارس (۲۲ اسفند)، بیش از ۴۰ تن کمک بشردوستانه به ساکنان منطقه برودیانسک در منطقه کی‌یف تحویل دادند.

ادعای اوکراین مبنی بر کشته شدن یک خبرنگار به دست روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۶:۳۲
 

رئیس پلیس منطقه کی‌یف ادعا کرد : خبرنگار نیویورک تایمز توسط نیروهای روسی در ارپین کشته و یک نفر دیگر زخمی شد.

روسیه: بدهی خودمان را به روبل پرداخت می‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۶:۲۹
 

وزیر دارایی روسیه: غرب ۳۰۰ میلیارد دلار ما را مسدود کرده است و ما بدهی‌های خود را به روبل پرداخت خواهیم کرد.

به صدا درآمدن آژیر خطر در چندین شهر اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۶:۲۸
 

خبرگزاری اوکراین: آژیر خطر در کی‌یف، خارکف و بوریسپیل به صدا درآمده است.

پنتاگون تلاش‌ها برای اعزام مربیان بیشتر به اوکراین را لغو کرده است
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۶:۱۷
 

پولیتیکو: پنتاگون از ترس تحریک روسیه تلاش‌ها برای اعزام مربیان بیشتر به اوکراین در ماه دسامبر را لغو کرده است.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۶:۱۵
 

المیادین/ سفیر اوکراین در اراضی اشغالی از تل آویو خواست که از کشورش بیشتر حمایت کند و روسیه را تحریم کند چرا که از نظر او مقامات صهیونیستی در این زمینه به اندازه کافی عمل نمی‌کنند.

اجرایی شدن تحریم‌‌های جدید علیه روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۵:۱۲
 

آر تی: وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه روسیه از روز یکشنبه اجرایی می‌شود.

کرملین: احتمال دیدار پوتین و زلنسکی را رد نمی‌کنیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۵:۰۳
 

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست‌ جمهوری روسیه گفت: هیچ کس احتمال دیدار پوتین و زلنسکی را رد نمی‌کند، اما باید بدانیم که در آن چه چیزی مورد بحث قرار خواهد گرفت و نتیجه چه خواهد بود.

کی‌یف شمار نیرو‌های اوکراینی کشته شده در جنگ با روسیه را اعلام کرد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۵:۰۲
 

رئیس جمهور اوکراین نخستین آمار رسمی کی یف از شمار نظامیان اوکراینی کشته شده در جنگ با روسیه را ۱۳۰۰ تن اعلام کرد.

زلنسکی گفت: از کشته شدن ۱۳۰۰ تن از سربازانمان و ۱۲۰۰۰ نظامی روسی خوشحال نیستم.

نیروهای کانادایی برای جنگ به اوکراین می‌روند
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۴:۴۵
 

اسپوتنیک/ رسانه های اوکراینی از حضور نیروهای کانادایی در فرودگاه ورشو، پایتخت لهستان خبر دادند که قصد دارند برای جنگ با نیروهای مسلح فدارسیون روسیه به اوکراین بروند.

ترکیه خواستار کمک روسیه برای تخلیه شهروندانش از ماریوپل شد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۴:۱۸
 

خبرگزاری فرانسه/ مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد ترکیه برای خارج کردن شهروندان خود که در شهر تحت محاصره ماریوپل اوکراین گرفتار شده اند، از روسیه درخواست کمک کرده است.

چاوش اوغلو گفت: «دیروز (با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه) تماس گرفتیم و برای تخلیه شهروندان خود از وی درخواست کمک کردیم.»

او همچنین گفت: تحریم روسیه مشکلی را حل نمی‌کند و ما اقداماتی را که علیه مردم بی گناه انجام می شود، نمی پذیریم.

وزارت دفاع روسیه: یک موشک انداز ارتش اوکراین را منهدم کردیم
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۴:۱۴
 

خبرگزاری تاس به نقل از وزارت دفاع روسیه از انهدام یک موشک انداز نیروهای اوکراینی در عملیات ویژه نظامی با پهپاد خبر داد.

آمادگی پزشکان لبنانی برای کمک به مجروحان جنگ در اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۳:۲۷
 

گروهی از پزشکان لبنانی برای سفر به اوکراین و مشارکت در کنار پزشکان روسی برای درمان مجروحان در اوکراین اعلام آمادگی کردند.
به گزارش شبکه تلویزیونی روسیا الیوم، گروهی از پزشکان لبنانی فارغ التحصیل دانشگاه‌های روسیه اعلام آمادگی کردند به اوکراین بروند و به همتایان روس خود در امدادرسانی به مجروحان کمک کنند.
دفاتر نمایندگی روسیه در لبنان، تماس‌هایی از شهروندان این کشور دریافت کرده است که برای مشارکت در عملیات ویژه نظامی در اوکراین علیه نئونازی‌ها اعلام آمادگی کردند. این افراد در تماس‌های تلفنی، سوالاتی را درباره اقداماتی که باید برای سفر به اوکراین انجام دهند، مطرح کردند.
همه پزشکانی که برای رفتن به اوکراین ابراز تمایل کردند، در این زمینه تجربه دارند و متخصص هستند.
سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه تاکید کرده بود شمار زیادی از داوطلبان از کشور‌های مختلف، تمایل دارند در عملیات حمایت از لوهانسک و دونتسک مشارکت کنند و بیشترین تقاضا از کشور‌های خاورمیانه بوده است.

شروط دومای روسیه برای رئیس جمهور اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۳:۰۶
 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، مجلس دومای روسیه از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواست تا «شش نکته مهم» را اجرا کند.
میخائیل شیریمیت، معاون دومای روسیه از منطقه شبه جزیره کریمه اعلام کرد که ولودیمیر زلنسکی، اگر واقعاً به آینده اوکراین اهمیت می‌دهد، موظف است «شش نکته مهم» را برای حل وضعیت این کشور اجرا کند.
وی افزود: "اگر زلنسکی هنوز واقعاً به آینده اوکراین علاقه‌مند است، موظف است شش نکته مهم را اجرا کند که از جمله آن‌ها می‌توان به زدودن نئونازی‌ها، خلع سلاح اوکراین، گنجاندن وضعیت بی طرفی در قانون اساسی کشور و به رسمیت شناختن زبان روسی است که بیشتر شهروندان اوکراین به آن صحبت می‌کنند. او باید همچنین شبه جزیره کریمه روسیه و استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناسد. به گفته وی، اوکراین نباید کشوری باشد که امنیت روسیه و شهروندانش را تهدید کند.

۹ کشته و ۵۷ زخمی در حمله هوایی به یک پایگاه نظامی نزدیک لویو
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۳:۰۶
 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، مقامات اوکراینی اعلام کردند در حمله هوایی صبح امروز به یک پایگاه نظامی نزدیک شهر لویو در مرز لهستان، ۹ نفر کشته و ۵۷ نفر نیز زخمی شدند.

اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین اعلام کرد در پایگاه نظامی نزدیک شهر لویو، در غرب این کشور و نزدیک مرز لهستان که شامگاه شنبه هدف حمله هوایی روسیه قرار گرفت، مربیان خارجی کار می‌کنند.
وزیر دفاع اوکراین در صفحه توئیتر خود نوشت: «روسیه به مرکز بین المللی حفظ صلح و امنیت حمله کرد. در این مرکز مربیان خارجی کار می‌کنند. اطلاعات در مورد قربانیان این حمله در دست بررسی است.»

نیرو‌های اوکراینی روستای یلینوفکا را بمباران کردند
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۱۲
 

بر اساس گزارش نمایندگان مرکز مشترک نظارت و هماهنگی رژیم آتش بس در جمهوری دونتسک، نیرو‌های اوکراینی با استفاده از ۵ گلوله ممنوعه کالیبر ۱۲۰ میلی متری روستای یلینوفکا را بمباران کردند.

در بیانیه این سازمان آمده است: آتش از سوی نیرو‌های اوکراینی در جهت مناطق مسکونی اسلاونیو و یلینوفکا مشاهده شد: ۵ گلوله ۱۲۰ میلی متری شلیک شد.

بورل: ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین می‌تواند به جنگ جهانی سوم منجر شود
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۸
 

جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی در مصاحبه‌ای با یک روزنامه گفت: «ما تمام تلاش خود را از نقطه نظر نظامی انجام می‌دهیم، برای کمک به اوکراینی‌ها در برابر تجهیزات نظامی، مراقب باشیم از گسترش جنگ به سایرین جلوگیری کنیم چراکه می‌تواند منجر به یک رویارویی هسته‌ای شود.

وی خاطرنشان کرد: وقتی کسی درخواست منطقه پرواز ممنوع می‌کند به معنای توانایی و تمایل به سرنگونی هواپیما‌های روسی است که آن را نقض می‌کنند، این به معنای گسترش درگیری به جنگ جهانی سوم است و ما نمی‌خواهیم این کار را انجام دهیم.

بورل افزود: «تحریم‌ها نمی‌توانند جنگ را یک شبه متوقف کنند، اما می‌توانند اقتصاد روسیه را تضعیف کنند و برای روسیه گران تمام شوند».

انهدام جنگنده سوخو-۲۴ اوکراینی توسط سامانه ضدهوایی روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۷
 

سخنگوی وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه از انهدام یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ ارتش اوکراین توسط سامانه دفاع هوایی نیرو‌های مسلح روسیه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد یک فروند سوخو-۲۴ و دو پهپاد اوکراینی توسط پدافند هوایی ارتش روسیه سرنگون شد.
وی افزود هوانوردی و سامانه دفاع هوایی نیرو‌های هوافضای روسیه یک فروند جنگنده سوخو-۲۴ نیروی هوایی ارتش اوکراین را در منطقه لیوبیموفکا و دو جنگنده بدون سرنشین را سرنگون کرد.

سرنوشت مبهم صد‌ها هواپیما متعلق به شرکت‌های غربی در روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۲:۰۶
 

روزنامه نیویورک تایمز نوشت صد‌ها هواپیما متعلق به شرکت‌های غربی در روسیه است که امید کمی برای بازگرداندن آن‌ها وجود دارد. این موضوع به معنای میلیارد‌ها دلار ضرر است.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آشکارا درباره مل سازیِ اموال تجارت‌های خارجی در روسیه صحبت کرده است و این موضوع سبب ناامیدی شرکت‌های غربی از برگرداندن هواپیما‌های شان شده است.
هم اکنون پانصد و بیست و سه هواپیما از شرکت‌های لیزینگ غربی از سوی روسیه اجاره شده است که صد و یک مورد آن‌ها متعلق به خطوط هواپیمایی اس ۷ و هشتاد و نه مورد هم متعلق به آئروفلوت است. هر دو این شرکت‌های هواپیمایی پرواز‌های بین المللی شان را لغو کرده اند و امیدی به باز پس گیری این هواپیما‌ها در خارج از خاک روسیه نیست.
به گفته تحلیلگران این هواپیما‌ها بیش از ۱۲ میلیارد دلار ارزش دارند و بازنگرداندن آن‌ها به شرکت‌های غربی ضرر هنگفتی را بر آنان تحمل می‌کند.

توزیع بیش از ۳۳۰ تن کمک‌های بشردوستانه میان ساکنان دونباس
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۱:۴۹
 

وزارت شرایط اضطراری روسیه اعلام کرد که اعضای آن در دو روز بیش از ۳۳۰ تن کمک‌های بشردوستانه را بین ساکنان دونباس و اوکراین توزیع کردند.

این وزارتخانه در بیانیه امروز خود افزود: در روز‌های ۱۱ و ۱۲ مارس، ۳ کاروان از وزارت شرایط اضطراری روسیه شامل ۴۲ کامیون، یک محموله کمک‌های بشردوستانه به وزن مجموع بیش از ۳۳۰ تن را به اوکراین و دونباس منتقل کردند. جایی که سخت‌ترین وضعیت حاکم است.

این وزارتخانه اعلام کرد که این کاروان‌ها به صورت روزانه در مناطق بلگورود و روستوف-آن-دون و همچنین در جمهوری کریمه ایجاد می‌شوند و این کمک‌ها شامل مواد غذایی و اقلام ضروری روزانه است.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود تاکید کرد که این عملیات‌ها مطابق با قوانین بین المللی در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه انجام می‌شود و واحد‌های وزارت دفاع روسیه و گارد ملی روسیه امنیت حرکت این کاروان‌ها را تضمین می‌کنند.

اوکراین

مسکو: ارتش روسیه کنترل ۴ شهرک را به دست گرفت
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۱:۴۴
 

«ایگور کوناشنکوف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یگان‌های مسلح روسیه در حال گسترش حملات هستند و در یک روز ۱۴ کیلومتر پیشروی کرده‌اند و کنترل مناطق جنوبی چهار شهرک را به دست گرفتند.

انگلیس: نیرو‌های روسیه به دنبال محاصره نیرو‌های اوکرینی در شرق کشور هستند ​
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۱:۰۳
 

وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد : نیرو‌های روسیه در جریان پیشروی از خارکیف و ماریوپول، تلاش می‌کنند تا نیرو‌های اوکراینی را در شرق کشور محاصره کنند. نیرو‌های روسیه در حال پیشروی از کریمه در تلاش هستند تا میکولایف را دور بزنند و به سمت غرب به سمت اودسا حرکت کنند.

این وزارتخانه افزود: نیرو‌های اوکراینی همچنین به مقاومت شدید ادامه می‌دهند و هزینه سنگینی به روسیه در هر تلاش آن‌ها برای پیشروی در شهر‌های اوکراین وارد می‌کنند.

 

مشاور زلنسکی: کی‌یف و مسکو به توافق نزدیک شده‌اند
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۰:۵۹
 

میخائیل پودولیاک، مشاور رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین به روزنامه کامرسانت گفت: مسکو و کی‌یف در حال نزدیک شدن به مصالحه در مذاکرات هستند و طرفین مذاکرات اوکراین، تنظیم توافقات دو جانبه را آغاز کرده‌اند.

طبق گزارش ریانووستی جزئیات توافق هنوز اعلام نشده است.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۱۰:۵۸
 

ارتش روسیه از خارج کردن ۳۶۸۷ تاسیسات نظامی اوکراین از خدمت و انهدام حدود ۱۰۰ هواپیما و ۱۲۸ پهپاد خبر داد و اعلام کرد یگان‌های روسیه در جریان آزادسازی نیکولسکویه در اوکراین تعدادی از ملی گرایان را از بین بردند و بقیه آنان متفرق شدند.نیرو‌های مسلح روسیه در اوکراین تا ۱۴ کیلومتر پیشروی داشته اند.

منابع خبری می گویند شبه نظامیان «عیدر» با استفاده از سلاح گرم، در محوطه یک صومعه، حدود ۳۰۰ غیرنظامی و راهب را گروگان گرفتند.

 

اشپیگل: تحریم‌ها علیه روسیه باعث شکاف در اتحادیه اروپا می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۹:۴۰
 

مجله آلمانی اشپیگل اعلام کرد که هر چه تحریم‌ها علیه روسیه طولانی‌تر شود، شکاف در اروپا آشکارتر می‌شود.

بر اساس مقاله‌ای از مارکوس بکر، نشست اخیر اتحادیه اروپا در ورسای قرار بود وحدت بین کشور‌های عضو را نشان دهد، اما به نظر می‌رسد که اروپایی‌ها نمی‌توانند بر سر تحریم‌های جدید علیه روسیه به توافق برسند یا در مورد پذیرش اوکراین به اتحادیه اروپا به اجماع برسند.

او افزود: از جمله دلایل امتناع از تشدید تحریم‌ها، خطر افزایش قیمت انرژی است که برای جلوگیری از این اتفاق، یونان، ایتالیا و اسپانیا پیشنهاد محدود کردن قیمت انرژی را دادند، اما آلمان و هلند ایده آن‌ها را رد کردند.

دونتسک: ارتش اوکراین شهرک‌ها را هدف حملات خمپاره‌ای قرار داده است
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۹:۲۱
 

جدایی‌طلبان دونتسک می‌گویند که ارتش اوکراین در طول یک روز گذشته، شهرک‌های این جمهوری‌ها را سه بار مورد حملات خمپاره‌ای قرار داده‌اند.

وزیر دارایی روسیه: تحریم‌ها علیه مسکو نتیجه معکوس خواهد داشت
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۹:۱۷
 

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه گفت: تحریم‌ها علیه روسیه بعداً به همه کسانی که تصمیم به اعمال این محدودیت‌های اقتصادی گرفته اند، ضربه خواهد زد.

او در گفت‌وگوی تلویزیونی افزود: این نقض همه اصول و همه راه‌هایی است که این کشور‌ها تبلیغ و ترویج کرده‌اند و این محدودیت‌ها بر تمامی تجارت جهانی تأثیر خواهد گذاشت.

آنتون سیلوانوف گفت: واضح است که هرگونه محدودیتی به اقتصاد جهانی آسیب می‌رساند و اقتصاد جهانی به ناچار بعداً خود را بازسازی و احیا خواهد کرد.

کشور‌های غربی پس از آغاز عملیات ویژه در اوکراین، تحریم‌های اقتصادی بی سابقه‌ای را علیه مسکو اعمال کردند.

معاون دومای روسیه: زلنسکی به آتش درگیری دامن می‌زند
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۹:۱۶
 

میخائیل شرمت، معاون دومای روسیه از منطقه کریمه گفت: ولودمیر زلنسکی کنترل اوضاع را در کشور از دست داده است و وضعیت فاجعه باری به وجود آمده است. تشکل‌های ملی گرا در برخی مناطق قدرت را به دست گرفته اند و زندگی جداگانه‌ای دارند. هیچ تعامل و انسجامی وجود ندارد و به این دلیل غیرنظامیان رنج می‌برند و می‌میرند.

به گفته او، رئیس جمهور اوکراین با سیاست خود تلفات را در میان جمعیت غیرنظامی و ارتش اوکراین چند برابر می‌کند و در حالی که خود در جایی دور در دفاتر گرمش می‌نشیند.

این قانونگذار تاکید کرد: زلنسکی هیچ کاری برای جلوگیری از خونریزی انجام نمی‌دهد، و فقط به آتش این درگیری دامن می‌زند.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۹:۱۴
 

ستاد کل نیرو‌های اوکراین مدعی شد:  تعدادی از سربازان روسی مجروح در جریان نبرد در اوکراین در موسسات پزشکی در بلاروس را معالجه کردیم. نیرو‌های ما دیروز دو فروند بالگرد، دو فروند جنگنده را منهدم کردند.

ترامپ: اوضاع اوکراین احتمالاً به جنگ جهانی سوم منتهی می‌شود
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۹:۱۲
 

 «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در گردهمایی طرفدارانش در کارولینای جنوبی گفت: اوضاع اوکراین احتمالاً به یک نزاع جهانی تبدیل می‌شود، زیرا فردی وجود ندارد که با رئیس‌جمهور روسیه گفتگو کند.

ترامپ گفت: این می‌تواند به یک جنگ جهانی سوم منتهی شود. آنچه که در حال رخ دادن است را شاهدم. اگر فکر می‌کنید که پوتین متوقف می‌شود اینطور نیست، اوضاع بدتر و بدتر می‌شود. وی چنین چیزی را نمی‌پذیرد. ما کسی را برای گفتگو کردن با وی نداریم. قبلا داشتیم و من بودم. هیچ‌کس به خشنی من با روسیه نبوده است.

کشته شدن ۶ نفر در حمله نیرو‌های اوکراینی به بیمارستانی در دونباس
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۸:۵۹
 

نیرو‌های اوکراینی از یک تانک و یک راکت انداز گراد به سمت بیمارستانی که بیماران بیماران در حال عقب نشینی از آن بودند، شلیک کردند.

خبرنگار نووستی که شاهد این حادثه بوده و از آن فیلمبرداری کرده است، گفت: اوکراینی‌ها قبلا از مواضع خود در میدان همان بیمارستان، تانک‌های نیرو‌های دونتسک را هدف قرار داده بودند.

این خبرنگار تاکید کرد که اوکراینی‌ها از بیماران از جمله زنان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند. بعد از رفتن آنها، ساختمان‌های آنجا را مین گذاری کردند.

در نتیجه اقدامات ارتش اوکراین، ساختمان بیمارستان مرکزی ولنوواخا به شدت آسیب دید، زیرا گلوله‌ها از چند نقطه به دیوار‌های آن نفوذ کردند و برخی از آن‌ها فرو ریختند، پنجره‌های سه طبقه تقریباً به طور کامل شکستند، تجهیزات پزشکی، بخش‌ها و اتاق‌های بیماران شکسته شد.

به گفته کارکنان بیمارستان، در حال حاضر در حال آواربرداری هستند و تاکنون جسد ۶ غیرنظامی بیرون کشیده شده است.

این خبرنگار تصریح می‌کند که در محوطه بیمارستان جسد دو سرباز اوکراینی را مشاهده کرده است که به گفته پزشکان اوکراینی‌ها مجروحان خود را در حین خروج از مرکز درمانی کشته اند.

انتقاد مقام اوکراینی از دولت انگلیس برای خرید نفت روسیه
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۷:۲۹
 

 اولگ اوستنکو، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور اوکراین ادامه خرید نفت و گاز از روسیه توسط انگلیس را به مثابه تامین مالی حمله به اوکراین دانست.

پس از ورود یک نفتکش روسیه به انگلستان اولگ اوستنکو با انتقاد از لندن گفت: از اینکه انگلیس خرید نفت روسیه را متوقف نکرده شوکه و ناامید شده ام زیرا پول آن برای خرید سلاح برای کشتن مردم اوکراین استفاده می شود.

این انتقادها پس از آن تشدید شد که امریکا اعلام کرد خرید نفت روسیه را متوقف می کند اما انگلیس اعلام کرده تا 9 ماه آینده به تدریج خرید نفت روسیه را متوقف می کند.

وابستگی انگلیس به نفت و گاز روسیه حدود پنج درصد اعلام شده و این کشور عمده نفت و گاز خود را از نروژ تامین می کند. اتحادیه اروپا 40 درصد گاز خود را از روسیه تامین می کند.

دبیرکل ناتو: روسیه ممکن است در حمله به اوکراین از سلاح های شیمیایی استفاده کند
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۷:۰۲
 

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو امروز اعلام کرد روسیه ممکن در تهاجم نظامی خود به اوکراین در روزهای آینده از سلاح های شیمیایی استفاده کند.
استولتنبرگ هشدار داد در صورت استفاده از سلاح های غیرمتعارف، پوتین مرتکب جنایات جنگی خواهد شد.

وی مدعی شد: در روزهای اخیر روسیه ادعاهایی مبنی بر آزمایشگاه های سلاح های بیولوژیک و شیمیایی در اوکراین مطرح کرده است، این ادعاها همگی نادرست است و می تواند بهانه ای برای پوتین برای حملات شیمیایی باشد.

جنگ اوکراین، منجر به افزایش چشمگیر بهای سوخت در آلمان شده است
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۶:۳۵
 

پروفسور دیرک اِنگلهارد، سخنگوی انجمن حمل و نقل جاده‌ای و لجستیک فدرال آلمان اعلام کرد: هزینه سوخت در کشور به شدت افزایش یافته است. ما تاکنون هرگز با یک چنین اوضاعی به لحاظ هزینه‌های (بالای) حمل و نقل مواجه نبوده ایم؛ به طوری که افزایش فوق العاده هزینه تامین سوخت (یورو ده) به یک معضل بسیار بزرگ برای اعضای ما تبدیل شده است. چون آن‌ها نمی‌توانند به زودی از عهده این افزایش برآیند و به همین خاطر این شرایط، آن‌ها را تهدید به ورشکستگی می‌کند. هرچند این مشکل، به واقع، یک مشکل اروپایی است، اما بسیاری از کشور‌های اروپایی همسایه ما، گازوئیل مخصوص برای امور تجاری را تبلیغ می‌کنند تا به این وسیله از طبقه متوسط حمایت شود. اما با این حال در هیچ جای اروپا اوضاع (افزایش چشمگیر هزینه‌های سوخت) به اندازه آلمان نیست.

زلنسکی: ۱۳۰۰ نفر از نظامیان اوکراینی از آغاز حمله روسیه کشته شده اند
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۶:۰۰
 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد حدود یک هزار و ۳۰۰ نظامی اوکراینی از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین کشته شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کی یف، زلنسکی در کنفرانسی مطبوعاتی در کی یف، پایتخت اوکراین اعلام کرد از آغاز تهاجم ۲۴ فوریه روسیه به اوکراین حدود یک هزار و ۳۰۰ نظامی اوکراینی کشته شده اند.

این نخستین شمارش رسمی از تلفات نظامیان اوکراینی است که مقامات اوکراینی از آغاز تهاجم روسیه اعلام می‌کنند. وی همچنین مدعی شد ارتش روسیه «حدود ۱۲ هزار نفر» کشته داده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی: تعمیرات سیستم برق نیروگاه چرنوبیل ادامه دارد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۵:۳۹
 

آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد تعمیرات سیستم برق نیروگاه اتمی چرنوبیل که در حمله موشکی روسیه آسیب دیده بود، ادامه دارد و در حال حاضر راکتورهای این نیروگاه هسته ای به وسیله ژانراتورهای برق از خارج آن فعال است.

این نیروگاه هسته ای در حال حاضر در اختیار نیروهای روسیه است و مقامات اوکراینی بارها اعلام کرده اند هیچ دسترسی به چرنوبیل ندارند.

انگلیس به دنبال راهی برای انزوای بیشتر روسیه است
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۵:۲۳
 

بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس در روزهای آتی میزبان نشست رهبران کشورهای حاشیه شمال غربی روسیه است تا از این طریق با اعمال فشارهای بیشتر روسیه را بیش از پیش در منطقه منزوی کند.

مقامات کشورهای دانمارک، استونی، فنلاند و ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ و سوئد قرار است سه شنبه در لندن برای بررسی اعمال فشارهای بیشتر به روسیه برای توقف درگیری های نظامی در اوکراین در لندن با یکدیگر دیدار و گفتگو کنند.

دفتر بوریس جانسون اعلام کرد: انتظار می رود مقامات کشورهای حاضر با انجام رزمایشهای نظامی بیشتر در اقیانوس اطلس شمالی و دریای بالتیک موافقت کنند و در مورد جنگ اوکراین و امنیت انرژی به بحث و گفتگو بنشینند.

آمریکا: تا سقف 200 میلیون دلار تجهیزات نظامی به اوکراین خواهیم فرستاد
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۴:۴۱
 

یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد: جو بایدن مجوز ارسال کمکهای نظامی بیشتر به اوکراین را صادر و راه را برای ارسال فوری تجهیزات نظامی هموار کرده است.

بایدن روز گذشته در نامه ای به آنتونی بلینکن، وزیر خارجه این کشور دستور داد تا 200 میلیون دلار از طریق قانون کمکهای خارجی برای ارسال تجهیزات نظامی به اوکراین اختصاص داده شود.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۲:۱۵
 

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد:

  • ما، متحدان و شرکایمان در برابر تجاوزات کرملین در کنار اوکراین ایستاده ایم.
  • بسته کمک نظامی ۲۰۰ میلیون دلاری برای کمک به اوکراین برای مقابله با تهدیدات را تصویب کرد.
  • میزان کمک‌های امنیتی که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن به اوکراین ارائه کرده ایم از ۱.۲ میلیارد دلار فراتر رفته است.
  • ما به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین متعهد هستیم و به حمایت مورد نیاز اوکراین ادامه خواهیم داد.
  • جامعه بین المللی متحد و مصمم است که پوتین را پاسخگو بداند.
  • ایالات متحده و متحدانش از تلاش‌های نیرو‌های اوکراینی برای دفاع از کشور و مردم خود حمایت می‌کنند.
  • ایالات متحده و متحدانش از روسیه می‌خواهند بداند که زور اراده اوکراینی‌ها را شکست نخواهد داد.
 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۱:۴۴
 

خبرگزاری اوکراین مدعی شد، ارتش این کشور یک واحد موشک‌انداز ارتش روسیه را در «چرنیهیو» منهدم کرد.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۱:۴۲
 

خبرگزاری رویترز به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد، اوکراین به ما از قصد روسیه برای کنترل نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا (Zaporozhye) اطلاع داده است. روسیه، اما تصمصم خود برای کنترل این نیروگاه را رد کرده است.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۱:۴۰
 

معاون نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد: حدود ۱۳ هزار نفر از طریق کریدور‌های بشردوستانه امروز شنبه تخلیه شدند.

معاون نخست‌وزیر اوکراین روز گذشته گفته بود: گذرگاه‌های بشردوستانه امروز (شنبه) در چندین منطقه بازگشایی می‌شود و اتوبوس‌ها عازم «ماریوپول» شده‌اند.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۱:۳۶
 

وزیر کشور اوکراین مدعی شد:

  • در دفع حمله نیرو‌های روسی توسط مدافعان «ماریوپل»، ۱۵ سرباز روسی کشته و ۲ نفر اسیر شدند.
  • یک ساختمان مسکونی ۵ طبقه در «خارکیف» توسط روسیه بمباران شد و اطلاعات اولیه حاکی از کشته شدن یک زن است.
 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۱:۳۵
 

الجزیره نوشت، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد:

  • من به نخست‌وزیر اسرائیل اطمینان دادم که باید سرکوب غیرنظامیان اوکراینی متوقف شود.
  • از بنت برای آزادی شهردار «ملیتوپل» و شخصیت‌های عمومی محلی درخواست کمک کردم.
 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۱:۳۳
 

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شد: اجازه نخواهیم داد ظالمان مسیر خود را برای جهان تعیین کنند و دموکراسی‌ها تلاش می‌کنند تا جهان را برای حمایت از امنیت و صلح بسیج کنند.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۰:۵۹
 

«لسیا واسیلنکو» نماینده پارلمان اوکراین به الجزیره گفت:

  • امیدواریم رهبران جهان آزاد نیاز به حمایت از مردم را درک کنند.
  • روس‌ها به مردم روسیه و به همه مردم جهان دروغ می‌گویند.
  • مردم اوکراین به دلیل صحبت به زبان روسی تحت تعقیب قرار نمی‌گیرند.
  • شورای اروپا در حال آماده شدن برای جلوگیری از مشارکت روسیه در همه نهادهایش است.
  • تصمیم شورای اروپا برای ممنوعیت مشارکت روسیه یک تصمیم تاریخی خواهد بود.
 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۰:۴۰
 

الجزیره نوشت، وزارت دفاع اوکراین مدعی شده است: ارتش روسیه پس از شکست در میدان‌های جنگ بانک ها، مغازه‌ها و املاک کشاورزان را غارت می‌کند.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۵
 

الجزیره نوشت، سخنگوی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که نفتالی بنت با زلنسکی تلفنی درباره راه‌های توقف درگیری‌ها و تلاش‌های تل آویو در این زمینه گفت‌وگو کرد.

 
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۱
 

به گزارش الجزیره، دادستان کل اوکراین مدعی شد: در اولین روز‌های تهاجم روسیه، تحقیقات جنایی را در مورد تجاوز به تمامیت ارزی خود آغاز کردیم.

سیستم‌های ضد زرهی و ضد هوایی، کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین
۱۴۰۰/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰
 

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین شامل سیستم‌های ضد زرهی و ضد هوایی خواهد بود.

ارسال نظرات