۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۵
کد خبر: ۷۰۵۰۶۹
کوثری:

ایران دوباره در دام توافق بدون تضمین نخواهد رفت

ایران دوباره در دام توافق بدون تضمین نخواهد رفت
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران دوباره در دام توافق بدون تضمین نخواهد رفت گفت: غرب باید بداند که این بار ایران از خطوط قرمز خود نخواهد گذشت.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روند مذاکرات هسته‌ای وین را تشریح کرد: مذاکرات وین تاکنون مراحلی را پشت سرگذاشته که فراز و نشیب بسیاری داشته است و به نظر می‌رسد درنهایت و به‌تدریج به نتایجی که منجر به توافق می‌شود، خواهد رسید.

وی افزود: با این حال در این مدت اگر هم اشکالاتی وجود داشته باشد ازطرف مقامات بیان می‌شود و درنهایت طرف‌های مذاکره کننده با استعلام از مرکزیت کشورهایشان نظراتشان را برای نتیجه نهایی اعلام خواهند کرد.

کوثری بیان کرد: اکنون نیز توافقاتی صورت گرفته است اما همچنان برخی اختلافات باقی مانده است. هرچند طرفین باید به هرحال به توافق برسند، اما غرب باید بداند که این بار جمهوری اسلامی ایران از خطوط قرمز خود نخواهد گذشت.

نماینده مردم تهران درمجلس تصریح کرد: مهم‌ترین طرفی که با آن‌ها اختلاف داریم آمریکایی‌ها هستند. آمریکا که خودش توافق برجام را به امضا رساند و خودش از آن خارج شد مسئول احیای برجام و برآورده کردن خواسته‌های ایران است. چراکه آمریکا نه تنها به تعهداتش عمل نکرد بلکه تحریم‌ها را علیه ایران افزایش داد.

او تشریح کرد: درهمین حال از سال ۲۰۱۵ تاکنون ایران به صورت کامل به تعهدات خویش عمل کرد و حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فعالیت‌های ما را تایید کرده است. درچنین شرایطی آمریکایی‌ها درتلاش هستند تا کم هزینه‌ترین راه را برای احیای برجام پیدا کنند و می‌خواهند برای بازگشت به برجام تضمین ندهند، درصورتی که این توافق نیازمند تضمین است. ازکجا معلوم مجددا به توافق نرسیم و آمریکا از آن خارج نشود؟

توافق جدید در وین به صورت گام‌به‌گام و تضمینی خواهد بود

کوثری ادامه داد: حرف ایران این است که نخست؛ دیگر هیچ وجه یک جانبه و به‌صورت یک دفعه‌ای تمام تعهداتش را پیش از اجرا شدن تعهدات غربی‌ها انجام نخواهد داد. دوم اینکه غربی‌ها باید تضمین دهند تا تعهداتی که در توافق نوشته شده است عملیاتی شود و اینطور نباشد که یک یا دوماه تحریم‌ها تعلیق شوند و پس از آن مجددا غربی‌ها بازی در بیاورند و جلوی صادرات نفت یا اقدامات بانکی ما را بگیرند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح می‌کند: مسئله سوم نیز این است که سایر مباحث خارج از چارچوب برجام نباید وارد مذاکرات هسته‌ای وین شود و تمام کشورها باید درمورد اینکه مواضع ایران حق ملت ایران است به توافق برسند و درنهایت آن را به مرحله  اجرا برسانند.

وی دربخش پایانی صحبت‌هایش درواکنش به اینکه برجام توافق نبود و یک برنامه جامع اقدام مشترک بود و به همین دلیل تضمینی در آن وجود نداشت، آیا این نقطه ضعف در توافق جدید وین رفع خواهد شد؟ گفت: از ابتدا دربرجامِ اول بحث تضمین مطرح نبود و قطعا توافقی بوده است که دوطرف باید آن را عملیاتی می‌کردند. اما نقطه ضعف برجام خوش بینی تیم مذاکره کننده کشورمان بود. مسئولان سیاست خارجی قبلی کشورمان به قدری خوشبین بودند که از هول حلیم در دیگ افتادند و طوری شد که آمریکایی‌ها هنوز کوچک‌ترین اقدامی نکرده بودند، ما تمام تعهدات را زودتر از موعد مقرر عملیاتی کردیم.

کوثری درانتها خاطرنشان کرد که چنین مسئله‌ای نیز برای ما تجربه شد و بار دیگر اثبات کرد که به هیچ وجه حتی ذیل یک توافق بین المللی نیز نمی‌توان به غربی‌ها اطمینان کرد. لذا توافق جدید در وین به صورت مرحله‌ای و تضمینی برقرار خواهد شد.

منبع: رسالت
ارسال نظرات