۰۳ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۷۰۵۳۵۹

مناسبات اقتصادی مشهد-دوشنبه بر مدار رشد

مناسبات اقتصادی مشهد-دوشنبه بر مدار رشد
با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا طی سالیان اخیر علیه ملت ایران اعمال کرده، بهره‌مندی از ظرفیت تبادلات اقتصادی کشور‌های همسایه از جمله تاجیکستان، مغتنم است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دانشجو، غزل طلوعیان، * بیش از ۶ ماه از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» فعالیت خود را آغاز کرده و در مسیر تحقق این شعار از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است؛ گفتمان‌هایی داخل کشور، عرصه منطقه‌ای و بین المللی صورت پذیرفته تا دستاورد‌های اثرگذار و ملموسی در زندگی مردم به وجود آید.

 

در نخستین سفر بین المللی آیت الله رئیسی، رئیس جمهور ایران به کشور تاجیکستان، شرکت در نشست سران سازمان شانگ‌های و دیدار رسمی دو جانبه با رئیس جمهور تاجیکستان صورت پذیرفت؛ این دیدار باب جدیدی در روابط بین المللی، تجاری، فرهنگی و اقتصادی ایران و تاجیکستان گشود و منشا تحول در روابط دو کشور شد؛ در ادامه نیز تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران از عضو ناظر به عضو اصلی سازمان منطقه‌ای شانگهای، به یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این سفر مبدل شد. 

 

با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که آمریکا طی سالیان اخیر علیه ملت ایران اعمال کرده است، بهره‌مندی از ظرفیت تبادلات اقتصادی کشور‌های همسایه از جمله تاجیکستان، مغتنم بوده و بایستی مدیران شهری و استانی در این راستا اقدام کنند؛ خیز دولت سیزدهم برای هدف‌گذاری تجارت ۵۰۰ میلیون دلاری بین دو کشور ایران و تاجیکستان با اقدامات شهر‌های اثرگذار همچون مشهد مقدس همراه و در این مسیر گام‌های بنیادی برداشته شده است.

 

روابط دو ملت ایران و تاجیکستان متکی به دین، فرهنگ، زبان و تاریخ مشترک چند هزار ساله، ریشه‌دار و عمیقاً دوستانه است و افزایش حجم تجارت، انتقال دستاورد‌های فنی و مهندسی بخش خصوصی ایران، فعالیت در حوزه اقتصادی، تجاری، پولی و بانکی، انرژی، حمل‌و‌نقل و کاهش ابعاد بحران اقتصادی فعلی می‌تواند فصل جدیدی در اقتصاد و فرهنگ دو کشور ایجاد کند.

 

برگزاری نمایشگاه فرصت‌های اقتصادی ایران در تاجیکستان ظرفیت مغتنمی بوده که شهرداری مشهد و استانداری خراسان رضوی با مشارکت اتاق بازرگانی از بستر فراهم شده، بهره‌گرفته و در این مسیر گام نهاده‌اند تا بتوانند با عرضه دستاورد‌ها و ظرفیت‌های اقتصادی و مهندسی فعال در مشهد مقدس، موجب انتفاع اقتصادی شوند.

 

مشهد مقدس سالانه پذیرای میلیون‌ها زائر داخلی و خارجی است و مدیریت شهری با هدف تکریم زائران و مجاوران زیر ساخت‌های خدماتی و رفاهی بسیاری فراهم آورده است که می‌تواند در عرصه بین المللی ارائه شده و دستاورد‌های فنی و مهندسی خود را در اختیار مدیریت شهری «دوشنبه» قرار دهد.

 

باتوجه به اهمیت کشور تاجیکستان برای ایران و درخواست رسمی این کشور، استاندار خراسان رضوی به عنوان نماینده عالی دولت در استان و نمایندگان شورای شهر مشهد مقدس در نمایشگاه تخصصی دستاورد‌های اقتصادی ایران در شهر «دوشنبه» حضور پیدا کرده و رویکرد تعامل بین المللی و ارتباط موثر با همسایگان را دنبال می‌کنند.

 

در نتیجه می‌توان چنین استنباط کرد که حضور مدیران شهری و استانی در این نمایشگاه، بر اساس تاکید و برنامه ریزی جامع رئیس جمهور ایران طی ماه‌های اخیر بوده و نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر مشهد مقدس در راستای کسب انتفاع در حوزه اقتصادی و فرهنگی، تحقق سیاست‌های ابلاغی در رونق اقتصادی، افزایش تبادلات تجاری، اجرای پروژه‌های عمرانی و تقویت حوزه فرهنگی مورد نظر مقام عالی دولت را دنبال می‌کنند.

 

افزایش روابط «مشهد و دوشنبه»، انتفاع اقتصادی در منطقه و افزایش سطح مبادلات را ممکن می‌شود، از منظر دیگر روابط عمیق فرهنگی، همزبانی و اعیاد مشترک همچون نوروز و سابقه دیرینه دوستی و مودت میان این دو کشور در طول تاریخ پایدار و ماندگار بوده و همراهی این دو کشور در کنار یکدیگر را ضروری می‌کند.

 

غزل طلوعیان- فعال دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد

ارسال نظرات