۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۳
کد خبر: ۷۰۵۴۹۳

تاملی در باب نامگذاری سال های دهه نود از سوی رهبر معظم انقلاب

تاملی در باب نامگذاری سال های دهه نود از سوی رهبر معظم انقلاب
رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی با انتخاب نام‌هایی که ضعف‌های حوزه اقتصادی کشور را در حیطه‌های مختلف مورد هدف قرار می‌داد، سعی در جلب‌توجه مردم و مسئولان برای حل این مشکلات داشتند.

گروه سیره امامین انقلاب، خبرگزاری رسا؛ در آغازین روزهای سال جدید شمسی بسیار خوب و مفید است تا نیم‌نگاهی به کم و کیف  نام‌گذاری سال‌های اخیر از سوی رهبر معظم انقلاب بیندایم. این بازبینی و مرور نام‌گذاری  سال‌های گذشته مخصوصاً در شرایطی سودمندی خود را بیشتر نشان می‌دهد که مشاهده می‌شود این روزها برخی شبه روشنفکران سکولار با زبان و بیانی که به نیش و کنایه و هتاکی و تمسخر از آلوده شده است، سعی می‌کنند تا با تمسک به هر بهانه‌‌ای نظام اسلامی و شیوه حکمرانی در فضای جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرند و ای‌کاش در کلام این مدعیان اخلاق‌مداری، قدری انصاف و صداقت  و تقوا  باقی مانده بود تا مانع شود آنان را از  تمسک به هر مغالطه و  کتمان حقی برای اثبات مدعیات سست و بی پایه‌شان.

پیش بینی چالشهای اقتصادی پیش رو توسط رهبر انقلاب

از حدود 12 سال پیش و درزمانی که بسیاری از مسئولان و دلسوزان کشور از وقوع مشکلات و دشواری‌های اقتصادی که در آینده نه‌چندان دور در کمین ملت بزرگ ایران  نشسته بود  غافل بودند، اما رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی با انتخاب نام‌هایی که ضعف‌های حوزه اقتصادی کشور را در  حیطه‌های مختلف مورد هدف قرار می‌داد، سعی در جلب‌توجه مردم و مسئولان برای حل این مشکلات داشتند. انتخاب نام‌هایی همچون «اصلاح الگوی مصرف»، «رونق تولید» ، «جهش تولید» ، « جهاد اقتصادی»، «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی»، «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» و «حمایت از کالای ایرانی» ، «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، و هم‌اینک نیز سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا»

اینکه عالی‌ترین مقام سیاسی کشور،  از سال 1388 و تقریباً دو سال قبل از شروع و اعمال تحریم‌های ظالمانه و بروز مشکلات اقتصادی جهت‌گیری نام‌گذاری سال‌ها و تذکرات خود را به گره‌ها و نارسایی‌های اقتصادی کشور درزمینهٔ اقتصادی معطوف کرده است، جای هیچ‌گونه  ایراد و اعتراضی را نسبت به شخص ایشان باقی نمی گذارد. در شرایطی که سکان‌دار و رهبر نظام جمهوری اسلامی بر اساس وظیفه و مسئولیتی که برمبنای قانون اساسی برای او معین گشته، از سال‌ها پیش سیاست‌های کلان کشور را به سمت مشکلات اقتصادی جهت می‌دهد و با ابلاغ این سیاست‌ها و تذکر مکرر و حتی پیگیری مستمر برای اجرایی  شدن آن‌ها،  درصدد حل ضعف‌ها و چالش‌های اقتصادی کشور برمی‌آید، آیا بازهم می‌توان تقصیر مشکلات پیش‌آمده را  متوجه ایشان ساخت؟

 

تاملی در باب نامگذاری سال های دهه نود از سوی رهبر معظم انقلاب

بی‌توجهی به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اصلی‌ترین عامل بروز مشکلات اقتصادی

اشکال را باید در افکار و اندیشه ناصواب آن‌هایی جست که در طول سالیان اخیر به‌جای تمرکز بر حل درونی مشکلات اقتصادی و رونق بخشیدن به تولید داخلی و عمل به سیاست‌های ابلاغی، راه حل را در بزک کردن آمریکا و هضم شدن در هاضمه این شیطان بزرگ و بدعهد دانستند، وگرنه رهبر معظم انقلاب در همان اسفندماه سال 1392 و چند ماه بعد از استقرار آن دولت  به‌اصطلاح معتدل و عاقل و خردمند، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را برای اجرا به آنان ابلاغ فرمود. در همان دوران بود که رهبر انقلاب فرمود: «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست [بلکه] در داخل کشور است و همه باید مسئولیت‌های متفاوت خود را در تقویت تولید داخلی به‌عنوان تنها راه علاج مشکلات اقتصادی، انجام دهند.»1

ای‌کاش آن‌گونه که ادعا می‌کنند، مسئولان قوه مجریه در ادوار مختلف با  اشاره چشم و ابرو و انگشت و بلکه صرف منویات حاکم این دیار، غوغا و قیامت بپا کرده و همه قوا و امکانات کشور را برای حل مسائل اقتصادی بسیج می‌کردند تا کار به‌ آنجا نرسد که رهبر معظم انقلاب مجبور به بیان این مطلب شود:

« ما در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجّه نمی‌شود؛ این خیلی بد است. این‌همه‌ حمایت در این طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده، [امّا] کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم میگویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به‌جا است. ‌این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند؛ باید شما بتوانید رضایت مشتری را جلب کنید. لذا مسئله‌ی کیفیت در درجه‌ی اوّل است. حالا اگر از این فضای حمایتی، هم برای ارتقای کیفیت استفاده نشود و هم سوءاستفاده بشود برای بالا بردن قیمت، این هم یک مشکل دیگر است؛ قیمت را بالا ببرند، کیفیت بالا نرود و ارتقا پیدا نکند امّا این حمایت دولتی و تبلیغاتی و بانکی و غیره و جلوگیری از مثلاً رقابت‌های خارجی موجب بشود که قیمت بالا برود؛ این خیلی چیز بدی است2

روحیه انقلابی و مدیریت جهادی حلال مشکلات

برای حل مشکل صنعت خودرو نیازی به  بافتن آسمان به ریسمان نیست، لازم نیست تا از آرمان پایان اشغالگری سرزمین فلسطین  و حمایت از آن ملت مظلوم دست بکشند تا بلکه مشکلات صنعت خودروسازی حل گردد! لازم نیست بزرگ‌ترین آرمان جهان اسلام را زیر پا و قلم مسمومشان له کنند تا از این راه باطل به توهم حل مشکلات گوناگون کشور برسند. لازم نیست به هر بهانه‌ای برای دادن آدرس غلط به افکار عمومی و خالی کردن عقده‌های درونی و جلب توجه متوسل شد. ازقضا آرمان محو رژیم نژادپرست و کودک کش و  اشغالگر اسرائیل موجب پیشرفت در صنعتی شد که الآن ما را به یکی از پنج قدرت برتر جهانی در آن تبدیل کرده است. هم‌اکنون این صنعت موشکی است که به دست توانمند مردان الهی و انقلابی به ما امنیت و عزت و  قدرت بازدارندگی  بخشیده است.

فقط کافی بود تا در صنعت خودروسازی نیز به‌سان بسیاری از حوزه‌های دیگر همچون نانوتکنولوژی و زیست‌فناوری و سلول‌های بنیادی و انرژی هسته‌ای و ..  مؤمنینی با نیرو و انگیزه‌ی انقلابی زمام کار را به دست می‌گرفتند تا هم‌اکنون در این بخش نیز جزو چند قدرت برتر جهانی  قرار می‌گرفتیم. کافی است بدانیم و بفهمیم که «باحركت عادى و احياناً خواب‌آلوده و بى‌حسّاسيّت نميشود كارهاى بزرگ را انجام داد؛ يك همّت جهادى لازم است، تحرّك جهادى و مديريّت جهادى براى اين كارها لازم است. بايد حركتى كه مي‌‌شود، هم علمى باشد، هم پُرقدرت باشد، هم بابرنامه باشد، و هم مجاهدانه باشد. ما از اوّل انقلاب، هر كار بزرگى كه توانسته‌ايم انجام بدهيم، به بركت اعتمادبه‌نفس و بلندپروازى و كار جهادى بوده است.»3

محمد عبداللهی

  1. در دیدار هزاران نفر از کارگران سراسر کشور 9/2/1394
  2. بیانات در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی 10/11/1400
  3. در جلسه‌ى تبيين سياستهاى اقتصاد مقاومتى، 20/12/1392

 

 

 

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
مردانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۶
احسنت
0
1