۰۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
کد خبر: ۷۰۵۵۳۰

عبرت های جنگ یمن

عبرت های جنگ یمن
جنگ یمن نشان داد که مقاومت ملی و دینی همواره بر اهداف سیاسی پیروز است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، 7 سال از تهاجم عربستان به یمن می گذرد و جنگی خانمان سوز هر روز با کشتار غیرنظامیان و کودکان یمنی ادامه دارد.

عربستانی که تصور می کرد، یک روزه این جنگ را خواهد برد و کشور کوچک یمن را ساکت خواهد کرد، تا این زمان نزدیک به هفت سال است که درگیر این باتلاق شده است و روز به روز در آن فرو می رود اما خودکامگی ولیعهد و اطرافیان وی مانع از پایان دادن به این جنگ بی سرانجام شده است، جنگی که روزانه هزینه سنگینی برای عربستان و کشورهای متحد با وی دارد.

آتشی که در ابتدا تصور می شد یک درگیری داخلی است اما با دخالت مستقیم عربستان و دیگر کشورهای مرتجع عربی خلیج فارس عملا تبدیل به نسل کشی مردم یمن شد؛ در طی این 7 سال عربستان و دیگر کشورهای عربی با صرف هزینه گزاف و درگیر کردن منطقه به خوش رقصی برای غرب پرداختند.

عبرت های جنگ یمن

جنگی که با چراغ سبز آمریکا و همکاری رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه یمن آغاز شد و سال هاست که ادامه دارد، جنگی که پایان پیروزمندانه یمنی ها در آن قطعی است و هر مقدار که عربستان دست و پا زند تغییری در این نتیجه حاصل نخواهد کرد.

در حقیقت عربستان امروز پا جای عراق زمان صدام گذاشت، صدام که با پشتیبانی آمریکا و کشورهای غربی به جنگ سراسری علیه ایران دست زد؛ صدام نیز به خیال خام خود تصور می کرد که می تواند 3 روزه تهران را فتح کند و برنده جنگ شود اما 8 سال درگیر جنگی شد که جز خسران برای وی چیزی نداشت.

صدام نیز که در جنگی بی پایان گیر کرده بود و راه بازگشتی نداشت در آخر با حمله آمریکا از پای در آمد و به چوبه دار رفت؛ بنابراین سرنوشت دیگر دیکتاتورهایی که همچون وی دست به نسل کشی زده اند و خانواده های بیشماری را به خاک و خون می کشند، سرنوشتی چون صدام خواهند داشت، زیرا که تاریخ محکوم به تکرار است به خصوص آنان که مسیر گذاشتن را عینا تکرار کنند حتما سرنوشتشان نیز عینا همان خواهد شد.

عبرت های جنگ یمن

از این رو ماجرای تهاجم عربستان و کشورهای متحد با آن به یمن چندین پیام را به سایر کشورهای وابسته و دنباله رو آمریکا مخابره می کند.

الف- دنباله روی از آمریکا هزینه دارد

کشورهای عربی که همواره به عربی بودن خود افتخار می کردند و همواره خود را پشتیبان یک دیگر نشان می دادند، هرگز تصور نمی کردند که به خاطر آمریکا مجبور شوند علیه هم به جنگ روند، جنگ عربستان با یمن یک جنگ عربی است و جنگ عرب و عجم نیست، اما عربستان به خاطر تبعیت از آمریکا به کشور هم خون خود حمله کرد و روزانه مردم بیگناه را به خاک و خون می کشد.

همچنین سایر کشورهای عربی خلیج فارس همچون امارات که سال هاست ادعای صلح طلبی و فرار از جنگ را یدک می کشند اما آنان نیز به خاطر خوش رقصی برای غرب خود را وارد این باتلاق مرگبار کردند.

این امر نشان می دهد که تبعیت از غرب فقط ابعاد توسعه اقتصادی ندارد بلکه سازش با آمریکا هزینه های سنگین برای کشور ها دارد، بنابراین بازخوانی تحلیل رهبر انقلاب خالی از لطف نیست که فرمودند: هزینه سازش بیشتر از مقاومت است.

آنان مجبور شدند بر اعتبار و آبروی خود پا بگذارند و در جنگ خانمان سوز یمن شرکت کنند، جنگی که در آن مظلومیت و حقانیت یمن برای همگان روشن بود و چهره ای که این جنگ از عربستان در جهان به نمایش در آورد تصویر رژیمی مظلوم کش بود.

همچنین کشور امارات که سال ها خود را دور از جنگ و خون ریزی نشان می داد نیز مجبور شد در برادر کشی و عرب کشی شرکت کند و پا بر حیثیت عربی خود بگذارد و مردم مظلوم یمن را به خاک و خون بکشد.

از طرفی دیگر این جنگ طی 7 سال هزینه سنگین مالی بر کشورهای درگیر جنگ داشته است، هم به جهت تجهیز نیروهای متجاوز خود و هم در پی بمباران یمنی ها و آسیب زیرساخت های کشورهای متجاوز، بنابراین تبعیت از آمریکا هزینه مالی و بی آبرویی سنگین برای این کشور ها داشته است.

ب- اراده مقاومت بر اهداف پوچ سیاسی پیروز است

جنگ یمن نشان داد که مقاومت ملی و دینی همواره بر اهداف سیاسی پیروز است، در کشورهای فلسطین و سوریه که سال ها درگیر جنگ هستند، دشمنان نتوانستند به پیروز نهایی برسند و حتی در قضیه سوریه، این کشور توانست پس از سالها به پیروزی برسد و تمامی کشورهایی که هزینه داعش را متقبل می شدند دچار شکست سنگین شدند، بنابراین هر چند در تمامی این خطوط، محور مقاومت از جهت فناوری نظامی در موضع ضعف بوده است اما به خاطر اعتقادات راسخ توانسته است بر اهداف پوچ دنیایی و سیاسی پیروز شود.

ج- ادعای احترام به عقاید برای آمریکا یک ابزار است

عبرت های جنگ یمن

پیام دیگر جنگ یمن این بود که آمریکا بر خلاف فضاسازی رسانه ای هرگز به دنبال ثبات در منطقه و کشورهای اسلامی نیست، همچنین هرگز به عقاید طرف مقابل احترام نمی گذارد بنابراین چون یمن مخالف استکبار آمریکا بود مستحق جنگ شد، تا از پای درآید، بنابراین آمریکا تا نابود کردن ملت های مخالف خود از پای نمی نشیند و احترام به عقاید مختلف تنها برای رسمیت دادن به عقاید خود در کشورهای اسلامی است.

د- آمریکا به دنبال امنیت برای اسرائیل

همچنین جنگ یمن نشان داد که مهم ترین هدف آمریکا در منطقه ایجاد امنیت برای اسرائیل است و کشورهایی که خطر برای این رژیم منحوس محسوب شوند محکوم به نابودی و سقوط هستند، از این رو هر یک از کشورهای مختلف به طریقی وارد جنگ خانمان سوز شدند تا سقوط کنند مثلا سوریه درگیر جنگ با داعش شد تا توان خود را از دست بدهد و دولت این کشور سقوط کند، همچنین یمن نیز با عربستان متجاوز درگیر شد تا از پای در آید و حکومت دست نشانده عربستان بر این کشور حاکم شود که به این اهداف دست نیافته و هرگز دست نخواهند یافت.

بنابراین جنگ یمن طی این 7 سال سراسر درس و عبرت برای کشورهای دنباله رو آمریکا است، هرچند این عبرت بارها اتفاق افتاده است و این حکام می توانستند بدون تحمیل هزینه به این عبرت دست یابند اما متاع دنیا آنچنان شیرین است که همچون چهارپایانی دنبال همدیگر به راه خود ادامه می دهند تا در آخر در چنگال درندگان خورده شوند.

ارسال نظرات