۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
کد خبر: ۷۰۵۵۴۳

درد بالای شکم را پیگیری کنید

درد بالای شکم را پیگیری کنید
درد بالای شکم می تواند نشانه یک بیماری کبدی جدی باشد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، یک مطالعه توسط وزارت بهداشت انگلیس نشان داده است که احساس درد در قسمت بالای شکم ممکن است نشان دهنده آسیب کبدی باشد.

در این مطالعه که توسط روزنامه انگلیسی «دیلی اکسپرس» منتشر شد، اشاره شده است که همه بیماری‌های کبدی ناشی از مصرف الکل نیست و ممکن است بیماری به نام بیماری کبد چرب غیرالکلی ایجاد شود.

این بیماری یک اصطلاح جامع برای گروهی از بیماری‌های ناشی از تجمع چربی در کبد است،این بیماری معمولا در افرادی که از چاقی رنج می‌برند ظاهر می‌شود.

ممکن است درمان این عارضه در مراحل اولیه به دلیل وجود علائم کمی که نشان‌دهنده عفونت است دشوار باشد و بیماران ممکن است بعداً درد خفیف یا دردناکی در سمت راست بالای شکم داشته باشند. «خستگی شدید، کاهش وزن غیرقابل توضیح و ضعف نیز می‌تواند رخ دهد.»

همه این علائم به این معنی نیست که فرد قطعاً NAFLD دارد، اما این بدان معنا نیست که فرد نباید برای تأیید به پزشک مراجعه کند.

بیماری کبد چرب غیرالکلی در حال حاضر درمانی ندارد و درمان اصلی آن از طریق انتخاب سبک زندگی سالم است.

اگر شرایط به نقطه‌ای برسد که سیروز رخ دهد، بیمار ممکن است تحت پیوند نسبی کبد قرار گیرد و کبد توانایی بازسازی را دارد، بنابراین قسمت باقی‌مانده و جدید کبد می‌تواند به اندازه طبیعی رشد کند.

با کاهش وزن، رژیم غذایی سالم، نوشیدن آب به جای نوشیدنی‌های شیرین، ورزش و ترک سیگار می‌توان سبک زندگی مناسب را اتخاد کرد.

براساس این مطالعه، اگرچه بیماری کبد چرب غیر الکلی ناشی از الکل نیست، اما مشروبات الکلی باعث تشدید آن می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود از مصرف آن خودداری کنید.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظرات