۰۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: ۷۰۵۵۹۹

عفونت قارچی لب هاو درمان آن

عفونت قارچی لب هاو درمان آن
قارچ لب یک عفونت پوستی است که روی لب‌ها به شکل لکه‌های سفید رنگی ظاهر می‌شود و ممکن است در اطراف دهان پخش شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ عواملی زیادی وجود دارد که ممکن است منجر به قارچ لب شود مانند خشکی پوست، سیگار کشیدن زیاد و کمبود آهن و روی،  ابتلا به دیابت وضعیت روانی ضعیف و ابتلا به اضطراب و تنش، عملکرد ضعیف سیستم ایمنی در بدن، فشار بیش از حد روی لب‌ها و خارش، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مضر خورشید، خوردن غذا‌هایی که باعث حساسیت پوستی می‌شوند و با طبیعت بدن سازگاری ندارند.

برخی از بیماری‌های مزمن نیز باعث عفونت‌های پوستی می‌شوند که دهان و لب‌ها را درگیر می‌کند. استفاده از محصولات حاوی مواد شیمیایی که می‌تواند برای پوست مضر باشد مانند رژ لب.

برای درمان قارچ لب می‌توان از روغن‌های طبیعی استفاده کرد. این روغن‌ها راه‌های موثری برای درمان قارچ لب و کاهش التهاب هستند.

روغن زیتون: طراوت و شادابی لب‌ها را حفظ می‌کند و عفونت‌های قارچی را درمان می‌کند، زیرا یک روغن گیاهی طبیعی و سرشار از مواد ضد باکتری و ضد میکروبی است.

روغن درخت چای: مومیایی کننده لب است که به عنوان یک مسکن طبیعی و ضد قارچ نیز عمل می‌کند، زیرا خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

ژل آلوئه ورا: یک گیاه طبیعی مهم است که به درمان عفونت قارچی که بر لب‌ها تأثیر می‌گذارد، کمک می‌کند. این ژل باید روی لب‌های مبتلا به قارچ، ماساژ داده شود.

گل میخک: این گیاه سرشار از مواد ضد التهابی است. کمی پودر میخک را می‌توان با مقدار مناسب آب مخلوط کرد و دهان را دو بار در روز شست.

برای درمان مشکل قارچ لب می‌توانید یک کرم طبیعی درست کنید. زردچوبه حاوی کورکومین است که التهاب را کاهش می‌دهد و جای زخم‌هایی که روی لب و اطراف دهان ظاهر می‌شود را از بین می‌برد. کافی است سه قاشق غذاخوری زردچوبه آسیاب شده را با یک قاشق غذاخوری عسل و کمی آب مخلوط کنید و یک بار صبح و یک بار شب این مخلوط را روی لب‌های خود بمالید.

چگونه از قارچ لب جلوگیری کنیم؟

چند روش پیشگیری وجود دارد که می‌توان برای جلوگیری از عود زخم‌های لب ناشی از قارچ‌ها دنبال کرد که عبارتند از مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B، اسید فولیک و آهن.

از خوردن شکر خودداری کنید، زیرا محیط مناسبی برای رشد قارچ است. همچنین برای جلوگیری از کم آبی آب کافی بنوشید. تا جایی که ممکن است لب‌های خود را نمکید تا آن‌ها را مرطوب کنید، زیرا ممکن است مشکل را بدتر کند.

عواملی که باعث افزایش قارچ لب می‌شود

فرد مبتلا به قارچ لب معمولا حداقل یک عامل خطر دارد و این عوامل عبارتند از دیابت که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و خطر رشد قارچ را افزایش می‌دهد و شایع‌ترین علت آن است.

برخی از مشکلات تغذیه‌ای وجود دارد که احتمال ابتلا به قارچ لب را افزایش می‌دهد، مانند کم خونی و سوء تغذیه. بزاق دهان هم احتمال تکثیر قارچ‌ها را افزایش می‌دهد، به‌ویژه زمانی که لب‌ها را به طور مداوم می‌مکید یا زمانی که لب بالایی بالای لب پایین آویزان است. سیستم علاوه براین هنگامی که سیستم ایمنی ضعیف می‌شود، شانس رشد و تولید مثل قارچ افزایش می‌یابد. برخی از بیماری‌های ژنتیکی نیز شانس ابتلا به قارچ لب را افزایش می‌دهند، مانند سندرم داون.

منبع: وبسایت المقال

ارسال نظرات