۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: ۷۰۵۷۲۵

اردبیل استانی زیبا و بی نظیر

اردبیل استانی زیبا و بی نظیر
استان اردبیل، دیاری سرسبز و جذاب در شمال غربی ایران است که جاذبه‌های طبیعی باورنکردنی و بنا‌های تاریخی بی نظیری را در خود جای داده است، یکی از این زیبایی‌ها جنگل‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ؛ اردبیل به سرزمین عروس کوه‌های ایران معروف است. سرزمینی با دشت‌هایی لبریز از گل‌های شقایق و بابونه، دشت‌های چشم نواز و رویایی با چشمه‌های آب گرم می‌باشد.

در دل این زیبایی‌ها جنگل‌ها و پارک‌های جنگلی نیز وجود دارد که جاذبه‌های گردشگری استان را دو چندان می‌کند.

در پارک‌های جنگلی در کنار چشم انداز‌های طبیعی و زیبا، امکانات رفاهی دست‌ساز بشر نیز وجود دارد که علاقمندان به طبیعت می‌توانند از آن‌ها بهره بگیرند.

جنگل فندقلو و پارک جنگلی فندقلو

جنگل فندقلو و پارک جنگلی فندقلو که در همسایگی روستای خانقاه سفلی در شهرستان نمین است و تنها ۲۵ کیلومتر تا اردبیل فاصله دارد. جنگل فندقلو جاذبه‌های منحصر به فردی دارد و به عنوان یک گردشگاه برتر شناخته می‌شود و نقش مهمی در توسعه صنعت اکوتوریسم دارد.

اردبیل سرزمین عروس کوه‌های ایران

از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به تله کابین حیران اشاره کرد که از جنگل فندقلو شروع می‌شود. این جنگل دارای درختان مختلف میوه مانند فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی است.

با توجه به اینکه درخت فندق بیش از سایر گونه‌ها در این جنگل روییده است، این منطقه فندقلو نامیده می‌شود. این جنگل در سطحی به طول تقریبی ۲۵ کیلومترمربع پراکنده است که از مراتع روستای خانقاه علیا واقع در شهرستان نمین شروع شده و تا شرق روستا‌های خانقاه سفلی و آریاتپه ادامه دارد و در شرق روستای مهدی پستی خاتمه می‌یابد که راه اصلی و آسفالته آن از روستای خانقاه سفلی می‌باشد.

جشنواره گل‌های بابونه

از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل جشنواره گل‌های بابونه در شهرستان نمین می‌باشد، که همه ساله همزمان با روز جهانی گل و گیاه در ۲۵ و ۲۴ خرداد، با حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در منطقه توریستی جنگل فندقلو که یکی از مناطق بکر و ذخیره‌گاه طبیعی گیاهان دارویی است برگزار می‌شود.
اردبیل سرزمین عروس کوه‌های ایران
این جشنواره در مراتعی با وسعت چند صد هکتار بابونه، به همت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل برگزار می‌گردد. ضمن برگزاری برنامه‌های شاد موسیقی و نمایش گروه‌های هنرمند، در دو بخش برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و تفریحی را برای کودکان و نوجوانان و قشر‌ها مختلف مردم برگزار کردند. در این جشنواره هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران این منطقه، با تولید گلیم، مسند، جاجیم و ورنی میراثی گرانبها را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند.

مارال‌های جنگل فندقلو

طرح ملی رهاسازی مارال در جنگل‌های فندقلو در سال ۱۳۸۹ به تعداد ۸ راس، با هماهنگی اداره محیط زیست و پاسگاه محیط بانی شهرستان نمین صورت پذیرفت.

اردبیل سرزمین عروس کوه‌های ایران

پارک جنگلی مشگین‌شهر

پارک جنگلی مشگین‌شهر با وسعت ۳۰۰ هکتار در کناره غربی رودخانه خیاوچایی و به موازات آن در بالا دست رودخانه قرار دارد. این پارک شکلی تقریباً بیضوی بطول ۵ کیلومتر داشته که با جاده‌کشی در مسیر رودخانه بر طول مسیر بالارونده آن افزوده شده است.

اردبیل سرزمین عروس کوه‌های ایران

وجود تفرجگاه، شهربازی، زمین اسکیت و آبشار مصنوعی در ورودی پارک بر زیبایی‌های این مکان افزوده و در اکثر فصول سال مملو از شهروندان و گردشگران می‌باشد.

جاده ماشین‌رو این پارک از ورودی جاده اردبیل به مشگین‌شهر آغاز شده و انتهای آن به میدان سبلان در شهر منتهی می‌شود. ضمن اینکه جاده فرعی از پیچ انتهایی به گردولی ختم می‌شود که دارای طبیعتی بکر و خدادادی است. پل معلق مشگین‌شهر بر روی دره خیاوچایی و پارک جنگلی مشگین‌شهر ساخته شده است.

حاتم مشه سی (درخت زار خاتم )

حاتم مشه سی (به تلفظ محلی حتم مشه سی به معنی درخت زار حاتم) در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی مشگین شهر قرار دارد. این منطقه مملو از درختان سر به فلک کشیده‌ای است که بیشه زاری بکر با اقلیم آب و هوایی کوهستانی و بدون رطوبت را رقم زده است. طبیعت بکر و دست نخورده حاتم مشه سی در اولین نگاه چشم هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌سازد بطوری که گردش در بین درختان انبوه و متراکم، همراه با صدای پرندگان و شرشر آب رودخانه موجود در دره این منطقه برای هر فردی آرامش و تجدد روح به ارمغان می‌آورد.

اردبیل سرزمین عروس کوه‌های ایران

حاتم مشه سی یک منطقه حفاظت شده بوده و زیستگاه بسیار مهمی برای انواع وحوش و پرندگان نیز به شمار می‌رود. پوشش گیاهی آن اغلب درختان جنگلی از قبیل بلوط، افراکیم و گل‌های وحشی بوده و گاه درختان میوه‌ای از قبیل زلزالک و فندق نیز دیده می‌شود.

طبیعت بی بدیل و آب و هوای بسیار خوب این منطقه آن را به یکی از مناطق مهم گردشگری مشگین شهر تبدیل کرده است، به طوری که با وجود خاکی و ناهموار بودن مسیر ماشین رو، اما در فصول گرم سال، این منطقه میزبان سیل عظیمی از علاقمندان و گردشگران از سراسر منطقه و حتی کشور می‌باشد.

نزدیک‌ترین روستا به حاتم مشه سی، روستای قینرجه می‌باشد که از مشگین شهر ۲۸ کیلومتر فاصله دارد. برای رفتن به این مکان زیبا، جاده هموار مشگین شهر به اهر را طی نموده و پس از گذر از سد زیبای دوشانلو باید به جاده فرعی روستای آقجه لو پیچید. پس از این روستا، روستای قینرجه وجود دارد که مبدا جاده خاکی به سمت حاتم مشه سی می‌باشد، فاصله حاتم مشه سی از روستای قینرجه حدود ۳٫۵ کیلومتر می‌باشد. دسترسی به این مکان زیبا از طریق اتومبیل در کمتر از ۴۰ دقیقه میسر نمی‌باشد. مسیر دسترسی به این منطقه از روستای قینرجه خاکی و ناهموار می‌باشد.

اندبیل خلخال، تفرجگاهی برای تمامی فصول

در ۷ کیلومتری خلخال، تفرجگاهی قرار دارد که به سبب نزدیکی به روستای اندبیل به آن تفرجگاه اندبیل می‌گویند.

این منطقه در کوهپایه‌های تالش قرار گرفته و دارای بوته زار‌های جنگلی و چشمه سار‌های پر آب و زلالی است.

اندبیل به واسطه قرار گرفتن در بین دو اقلیم گیلان و خلخال و با برخورداری از جنگل‌های انبوه و چشمه‌های طبیعی و هوایی بسیار مطبوع، از دیرباز مورد توجه اهالی و گردشگران بوده است.

اردبیل سرزمین عروس کوه‌های ایران

هوای مطبوع و سالم این منطقه بیشترین گردشگر را فرا خواهد خواند و گردشگران با حضور در این محل همزمان از دو وضعیت آب و هوایی بهره خواهند جست.

چشم‌انداز این جنگل‌ها به خصوص در بهار، تابستان و پاییز با رنگ‌های الوان، زیبایی سحرانگیزی دارند که هر دوست‌دار طبیعت را به سوی خود جذب می‌کنند.

برگزاری جشنواره ورزش‌های زمستانی و فراهم بودن شرایط برای انجام این بازی‌ها، پای بسیاری را در زمستان نیز به این منطقه باز کرد و این باور در بین اهالی قوت گرفت که این مطقه قابلیت تبدیل شدن به منطقه‌ای ۴ فصل را دارد.

این منطقه به چشمه بیلدیر (بیلدیر بولاغی) معروف است در ۷ کیلومتری خلخال و در ۵ کیلومتری روستای اندبیل واقع شده است.

 

ارسال نظرات