۱۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۷۰۵۷۶۹

ائتلاف عربی به دنبال حمایت نظامی آمریکا

ائتلاف عربی به دنبال حمایت نظامی آمریکا
خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد که در پی تشدید حمله‌ حوثی‌ های به امارات متحده عربی و عربستان سعودی، برخی کشورهای تولیدکننده نفت خلیج فارس به دنبال حمایت نظامی از سوی آمریکا هستند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، بلومبرگ می گوید صادرکنندگان نفت خلیج فارس بویژه عربستان و امارات که عضو اصلی ائتلاف حمله به یمن هستند، به دنبال امضای یک توافق برای تشکیل پیمان نظامی رسمی با آمریکا هستند.

از سوی دیگر در صورت نرسیدن به یک پیمان جمعی، این کشورها به دنبال توافق‌های دوجانبه نظامی طولانی یا قابل تمدید هستند.

امارات‌ متحده عربی که به دنبال چنین توافقی است، از اسرائیل نیز خواسته که برای پیشبرد این امر اعمال نفوذ کند و عربستان سعودی نیز به دنبال ضمانت‌های مورد نظر خود است.

برخی تحلیل گران می گویند که چنین پیمانی احتمالا از الگوی پیمان نظامی امارات متحده عربی و فرانسه پیروی می‌کند که به موجب آن پس از حمله حوثی‌ها به ابوظبی در ماه ژانویه، پاریس جنگنده‌های رافائل خود را برای دفاع از امارات به این کشور فرستاد.

امارات و فرانسه برای خرید ۸۰ فروند جنگنده رافائل و ۱۲ بالگرد نظامی توافق رسیدند. ارزش این معامله تسلیحاتی بیش از ۱۹ میلیارد دلار (۱۷ میلیارد یورو) اعلام شده است.

این توافق‌نامه ۱۲ آذر پس از دیدار امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، در حاشیه اکسپو ۲۰۲۰ دبی امضا شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظرات