ورزش قهرمانی ابزاری برای کسب تجارت
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در نشست «مبانی دینی ورزش قهرمانی» که با حضور حجت الاسلام علیرضا صانعی عضو میز ورزش و اوقات فراغت مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی، سید عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی و همگانی وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم و دوازدهم، رحیم رمضانی نژاد استاد تمام مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان، محمد علی قره دانشیار علوم ورزشی دانشگاه فردوسی مشهد و رضا شجیع استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور در ساختمان کمیته ملی پارالمپیک برگزار شد.
در ابتدای جلسه حجت الاسلام صانعی به ارائه مبانی دینی ورزش قهرمانی پرداخت و گفت: ورزش قهرمانی همان ورزشی است که ورزشکار برای رسیدن به مقام و کسب رکود تلاش می کند و در کنار ورزش همگانی، آموزشی تربیتی و حرفه ای قرار می گیرد.
وی مراد از مبانی دینی را اعم از دین های آسمانی و غیرآسمانی برشمرد و اظهار داشت: ورزش قهرمانی از یونان باستان با ادیان ساخته دست بشر سرو کار داشته است و بعد به مسیحیت رسیده و امروزه نیز سکولاریزم حاکم است، لذا منظور از دین در اینجا اسلام صرف نیست.
عضو میز ورزش و اوقات فراغت مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاریخچه و فلسفه ورزش قهرمانی گفت: در عصر قدیم گاهی ورزش قهرمانی بخاطر حس لذت جویی بود که ورزشکاران را به جان هم انداخته یا بایستی با حیواناتی درنده مبارزه می کردند و دیگران از دیدن آن لذت می بردند و امروزه نیز این لذت در قالب سرمایه داری و تجارت دنبال می شود.
نتیجه گرایی ورزشکار را از خود بیگانه کرد.
وی تجاری شدن ورزش را با آسیب هایی همراه دانست و تصریح کرد: آنگاه که ورزش اقتصادی و تجاری شد به دنبالش فساد هایی از جمله تبانی، دوپینگ، شرط بندی نیز آمد و همه و همه چیز دست به دست هم داد تا کسب نتیجه اولین و اخرین چیزی که ورزشکار به دنبالش باشد، نتیجه گرایی ورزشکار را از خود بیگانه کرد.
حجت الاسلام صانعی با اشاره به اینکه ورود زنان در ورزش قهرمانی در کنار امانیسم و انسان گرایی معنا یافت، عنوان کرد: در 1972 قانونی تصویب کردند که بین زن و مرد تبعیضی صورت نگیرد، در المپیک 2004 پکن 45 درصد ورزشکاران از بانوان بودند.
وی بی قانونی را از جایی دانست که قانون گذار بشریت است و خاطرنشان کرد: روزگاری بخاطر رفتن زن به ورزشگاه آن ها را از کوه پرت می کردند و امروز برای حضور نداشتنشان جریمه وضع می کنند و این حضور را ارزش برای بانوان می دانند.
در ادامه این برنامه نوبت به ناقدین جلسه رسید که در ابتدا آقای قره به ارائه پرداخت و اظهار کرد: عنوان گیج کننده بود و منظور ارائه دهنده از ابتدا مشخص نبود، وقتی در رابطه ب مبانی دینی ورزش قهرمانی صحبت می کنیم انتظار این است که یک تعریف از مبانی دینی بگویند، باید بگویند ورزش و قهرمانی از دیدگاه دین چیست و قهرمانی در چه جایگاهی قرار گرفته و مسئولیت یک قهرمان و ورزش چه چیزی است.
وی دین، ورزرش و قهرمانی را مسئول تربیت تصمیم گیری انسان دانست و ابراز کرد: دین برای تربیت تصمیم گیری انسان آمده است، قهرمانی سمبل درست تصمیمات یک فرد در آن رشته خاص است.
قره قرمانان روحانی را از قرمانان ورزشی جلو تر برشمرد و عنوان کرد: قهرمانان روحانیت با قهرمانان ورزشی فاصله بسیار زیادی دارند، عمر قهرمانان روحانی ما از عمر قهرمانان جسمانی ما بالاتر است و به گمان من می توانیم ثابت کنیم قهرمانان بدنی عامل کوتاهی عمر خود هستند.
ورزش امروزه یک امر تجاری است.
رمضانی نژاد دومین ناقد جلسه بودند که با اشاره به سیر تاریخی و تحول ورزش گفت: ورزش ابتدا به صورت طبیعی و بخشی از ماهیت ذات بشری بوده است، مرحله دوم که با ورود به قرون وسطا و رنسانس شکل گرفته است ورزش به عنوان یک امر تربیتی بوده است، در دوره بعد به عنوان یک امر سیاسی و امروزه یک امر تجاری است.
وی یونان را خواستگاه نظام مند ورزش دانست و خاطرنشان کرد: آن چیزی که شما از نیروی ایرانیان در جنگ با یونان بیان کردید به نظام فیزیکی بدن بر می گردد اما برگزار کنندگان رسمی ورزش قهرمانی یونانیان بودند.
استاد تمام مدیریت ورزشی دانشگاه گیلان ورزش را برای لذت گرایی ندانست و ابراز کرد: این نوع مسابقات برای آمادگی نظامی بود و به عنوان یک ورزش قهرمانی تلقی نمی کنم.
سپس آقای حسینی با اشاره به جام ارجام اظهار داشت: این جام سه هزار سال قبل از یونان است و این جام نماد یک سری از مسابقات بوده است و نمی توانیم قبول کنیم که مسابقات در زمان یونان به وجود امده است.
در ادامه مباحث آقای احمدی با بیان اینکه تعریف واژه های کلیدی را باید روشن تر می کردید، اذعان کرد: از مبانی دینی باید برای مخاطف تعریفی می شد که بداند به دنبال چه چیزی هستیم همچنین به تعریف قهرمانی نیز باید بیشتر پرداخته می شد.
معاون فرهنگی و همگانی وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم و دوازدهم اظهار کرد: در تاریخ اسلام وقتی بحث ورزش مطرح می شود در روایات و احادیث می بینیم که بیاناتی وجود دارد که روی قدرت و قدرتمندی و تناوری تاکید کرده است.
وی ورزش قهرمانی را صرفاً بعد جسمانی ندانست و تصریح کرد: فردی که قله های بالای 8 هزار را صعود می کند قعطاً باید از نظر روحی و معنوی هم قوی باشد تا بتواند جسم خود را تا آنجا بکشاند؛ در ورزش قهرمانی و حرفه ای باید به مسائل معنوی و اخلاقی نیز پرداخت.
در پایان جلسه حجت الاسلام صانعی به اشکالات ناقدین پاسخ گفت و اظهار کرد: ما در صدد مبانی ورزش دینی هستیم نه ورزش قهرمانی مطلوب؛ برخی از رشته ها مثل بولینگ و بیلیارد ورزشی که به مثابه تندرستی باشد نیست و صرفاً یک فرح و سرگرمی به همراه دارد.
وی افزود: در عصر معصومین ورزش قهرمانی نبوده ولذا از سیره آن ها متوجه تاییدات نسبت به ورزش قهرمانی می شویم مثل اینکه در مسابقات اسب سواری شرکت می کردند و یا اینکه برای مسابقات تیراندازی و شنا شرط بندی را هم جایز می دانند اما چون در آن برهه ورزش قهرمانی نبوده نمی توانستند دست روی نقطه ای برای اصلاح ان بگذارند.