۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹
کد خبر: ۷۰۶۹۳۸
در خبرگزاری رسا؛

کتاب دایره المعارف «ارتباطات و تعاملات خدا انسان جهان» رونمایی شد

کتاب دایره المعارف «ارتباطات و تعاملات خدا انسان جهان» رونمایی شد
کتاب دایره المعارف «ارتباطات و تعاملات خدا انسان جهان» با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال نویسنده کتاب رونمایی شد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از کتاب دایره المعارف «ارتباطات و تعاملات خدا انسان جهان» با حضور حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال نویسنده کتاب در خبرگزاری رسا برگزار شد.

دوفصل ابتدایی این کتاب در ۲۰ جلد چاپ شده و ۱۰ جلد دیگر آن نیز در سال جاری به چاپ خواهد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در مراسم رونمایی این کتاب گفت: حدود ۱۰ سال پیش روی آیات مرتبط با معراج و وحی فکر کردم و به این نتیجه رسیدم ارتباط و ارتباطگیری با خدا و عالم هستی جای کار پژوهشی دارد؛ در کتابخانه‌های دیجیتال با عنوان «علاقات» به دنبال عبارات گشتم و به کتاب «العلاقات الانسانیه» که ۳۶۰ صفحه است رسیدم که وارد مباحث مصداقی نشده و اهمیت ارتباط بشری را نوشته است.

وی عنوان کرد: این کتاب در سه فصل نگاشته شده که فصل اول ارتباطات و تعاملات خدا فصل دوم ارتباطات انسان، فصل سوم تعاملات کائنات دسته بندی شده است؛ فصل مهم مد نظر من ارتباطات بشری بود، اما این ارتباطات مثل یک دایره است که دو شکستگی دارد از همین رو با سه فصل خدا، انسان و جهان کتاب جمع بندی شده است.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: از ابتدای کلید خوردن این طرح پژوهشی، ۶ ماه طول کشید تا درختواره آن و ۱۲۰۰ واژه مصداقی و موضوعی برای ارتباطات با سه فصل و چندین بخش تدوین شود؛ برای این پژوهش قرآن را چند مرتبطه از اول تا آخر ملاحظه کردم و محور را نیز قرآن، سنت و روایات اهل بیت قرار دادم.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از نظریات دانشمندان و علما گفت: برخی نظرات با آیات قرآن در مواردی فاصله داشت که در اینجا بنده به عنوان نویسنده بحث‌های زیادی را آغاز می‌کردم؛ برای مثال طبق نظر پیشین دانشمندان ستارگان و سیارات فرسوده شده و تمام می‌شوند که با آیاتی در قرآن فاصله دارد.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال ادامه داد: در آیاتی که راجع به آسمان‌ها و کهکشان‌ها آمده است می‌فرماید: «وَالسَّمَاءَ بَنَیْنَاهَا بِأَیْدٍ وَإِنَّا لَمُوسِعُونَ»؛ «موسعون» اسم فاعل است یعنی «در حال جریان» و «تداوم داشتن» از همین رو به مباحث نجوم وارد شده ام؛ منجمین معتقد بودند که این ستاره‌ها در حال فرسودگی هستند از ۵ سال پیش به این طرف عقائد منجمین برگشته و کشف کردند که کهکشان‌ها در حال توسعه هستند.

وی با اشاره به ارتباطات بین شوهر زن ناشزه در قرآن و کتب فقهی گفت: فتاوای قبلی را که مشاهده می‌کنیم متوجه خواهیم شد عنصر زمان و مکان سبب شده نظرات فق‌ها تغییر کند و ما نیز در دایره المعارف خود نظر فقها، آیات و روایات را جمع بندی کردیم؛ در بحث تربیت فرزند و جدا کردن محل خواب فرزند از والدین بین مشاورین اختلاف زیادی است که در همین ارتباط و تعاملات والدین نظرات را آوردیم و نظر صائب را اثبات کردیم.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در پایان خاطرنشان کرد: ارتباطات و تعاملات بحث به‌روز و نو است که بسیار جای کار دارد و شایسته است محققین دیگر تا ۱۰۰ جلد بر روی این مسأله کار کنند، زیرا همه چیز در جهان فعلی بر روی ارتباطات می‌چرخد.

تعداد بازدید : 4
ارسال نظرات