۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۷۰۶۹۶۳
استاد فرخ فال مطرح کرد؛

تسهیل مقام «خلیفة الله» برای انسان از علل اساسی بعثت پیامبران

تسهیل مقام «خلیفة الله» برای انسان از علل اساسی بعثت پیامبران
حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال اظهار داشت: پیامبران آمده اند تا ناخالصی‌ها را گرفته و «خلیفه الله» بودن بشر را تسهیل کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال در اولین نشست از سلسله نشست‌های «قرآن؛ کتاب مبین» که در یازدهمین روز از ماه مبارک رمضان در خبرگزاری رسا برگزار شد، گفت: چیزی که انسان را در خلقت از دیگر مخلوقات متمایز می‌کند «خلیفه الله» بودن انسان در زمین است؛ طبق آیات قرآن وقتی خداوند تصمیم به خلقت انسان گرفت ملائکه تصور کردند مخلوقی مانند مخلوقات قبلی خلق می‌شود که خونریز است، اما خداوند تأکید می‌کند چیزی می‌داند که ملائکه نمی‌داند.

وی در ادامه افزود: ذات خداوند «ارحم الراحمین» است و نزول رحمت احتیاج به بستری دارد تا در آن جاری شود و آن بستر فقط با انسانی ایجاد می‌شود که حد خلیفه الهی دارد؛ رسیدن انسان به حد جانشین خداوند بودن احتیاج به ارتباط دارد؛ خداوند عرش و فرش را برای گل سر سبد این عالم هستی یعنی انسان خلق کرده است که در رأس انسان‌ها هم انبیا، اولیا و خاتم انبیا است.

ارتباطات انسان با خداوند از منظر قران

تعداد بازدید : 4

رئیس سابق مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه خداوند به عنوان خالق عالم هستی در مرتبه‌ای بالا قرار دارد که مخلوقات نمی‌توانند آن را درک کنند، گفت: در روایاتی آمده است وقتی آیات قرآن را جبرائیل برای نبی مکرم می‌آورد چهره حضرت دگرگون می‌شد و حالت غشیه و بیهوشی پیدا می‌کرد که برخی به اشتباه تصور می‌کنند این حالت ناشی از دیدن جبرئیل است.

وی افزود: نزول کلام خدا بر پیامبر حال ایشان را دگرگون می‌کرد یعنی آن ارتباط چنین مشکلی را ایجاد می‌کرد؛ پیامبر چله نشینی کرده است که مستعد شده برای هبوط جبرائیل و آوردن آیات قرآن شده است؛ در یک روایت صحیح آمده است وقتی وحی بر پیامبر توسط جبرائیل نازل می‌شد غشوه و بی هوشی بر پیامبر حاصل می‌شد و حتی نقل شده گاهی حضرت علی سر پیامبر را در آغوش می‌گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ با بیان اینکه یکی از مباحثی جدی در بحث ارتباطات در قرآن پیرامون کلمه «وراء حجاب» است، گفت: از جبرائیل نقل شده بین انسان و خداوند ۷۰ هزار حجاب و مانع است و همچنین در کلام امیر مؤمنان نیز وجود ۹۰ هزار حجاب آمده است؛ ۷ و ۷۰ نمایانگر تعداد بالا است که بین جبرئیل و خداوند ۴ حجاب فاصله است.

ارتباطات انسان با خداوند از منظر قران

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به سیر نبی اکرم(ص) به معراج گفت: ارتباط ملائکه مقرب از پشت ۴ حجاب با خداوند شکل می‌گیرد، اما نبی اکرم در شب معراج جایگاهی دارد و مکانی می‌رود که جبرئیل نمی‌تواند او را همراهی کند، زیرا بال‌های او می‌سوزد؛ ظرفیت تحمل ایجاد ارتباط مستقیم با خداوند را فقط عقل نخستین بشر یعنی نبی اکرم به دست آورد و این ارتباط را برقرار کرد در جایی که احدی از ملائکه نتوانستند عبور کنند.

وی با بیان اینکه منهج الصادقین تفسیر فارسی مجمع البیان است، اظهار داشت: ذیل آیات مرتبط با معراج نوشته در عرش الهی پیامبر خطاب شد به پیامبر خطاب شد به زیر پای خود نگاه کند که حضرت در روی زمین در شهر مدینه حضرت علی را دید که نبی اکرم را می‌بیند و لبخند می‌زند. امروز همه مسلمین تمام فرق اسلامی افتخار می‌کنند از در میان خلفای رسول الله شخصیت نازنین علی وجود دارد.

ارتباطات انسان با خداوند از منظر قران

وی افزود: قرآن کریم آیات زیادی را در موضوع ارتباط بر پیامبر نازل کرده است که در میان آن‌ها ارتباط با خدا و ولی امر را شاهد هستیم که می‌توان آن‌ها را کاربردی کرد و در سفره فرهنگی مردم به طور تطبیقی نشان داد؛ یکی از آیات مهم آیه «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ» است که نکات ارزنده‌ای دارد.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین اظهار داشت: خداوند از خود مردم فرستاده‌ای را تعیین کرد که آیات را تلاوت کند یعنی نشانه‌ها را بگوید و نشانه و آدرس زمانی داده می‌شود که قرار باشد ارتباطی صورت بگیرد؛ وقتی قرار است آهنی برای مشتری عرضه شود مراحل زیادی طی می‌کند تا تبدیل به آهن شود و همین معنای تزکیه است یعنی مردم را قابل عرضه و به نتیجه رسانده کند؛ پیامبر آمده تا ناخالصی‌ها را بگیرد و «خلیفه الله» بودن بشر را تسهیل کند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
مطالب ارزنده ای بود.
1
0