۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۷۰۶۹۸۵

آخرین جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب

آخرین جزئیات برگزاری نمایشگاه کتاب
سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه آخرین جزئیات و تغییرات در برگزاری سی و سومین نمایشگاه کتاب را تشریح کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، بیست و هفت روز دیگر سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دو سال وقفه به‌دلیل شیوع کرونا در مصلای امام خمینی(ره) فعالیت خود را آغاز می‌کند‌. در این دوره، نمایشگاه قرار است به‌دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با ظاهری متفاوت نسبت به گذشته برگزار شود.

اضافه شدن نمایشگاه مجازی به این رویداد بزرگ فرهنگی، سوغاتی است که کرونا برای آن آورده و اتفاقاً مزایای بسیار خوبی برای نشر در دو سال گذشته داشته است. حالا دست‌اندرکاران نمایشگاه امیدوارند که با برگزاری همزمان نمایشگاه مجازی بتوانند اندکی از بار بازدید نمایشگاه را به‌دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کم کنند.

ستاد اجرایی نمایشگاه در مصلی این روزها و پس از ثبت‌نام‌ها، مقدمات حضور ناشران و بازدیدکنندگان را فراهم می‌کند، به همین مناسبت، با علی رمضانی، سخنگوی شورای سیاست‌گذاری این دوره، درباره سازوکار اجرایی نمایشگاه گفت‌وگویی داشتیم. وی در این گفت‌وگو به تغییراتی اشاره کرد که این دوره رخ خواهد داد و از ثبت‌نام قطعی یک‌هزار و 700 ناشر در بخش فیزیکی و ثبت‌نام 600 ناشر تنها در بخش مجازی خبر داد، این گفت‌وگو را می‌توانید در ادامه بخوانید:

آقای رمضانی، سرانجام نمایشگاه سی و سوم پس از دو سال وقفه قرار است 21 اردیبهشت کار خود را آغاز کند،‌ چه مقدماتی طی شد تا نمایشگاه کتاب بتواند به‌شکل فیزیکی برگزار شود؟

در بهمن‌ماه سال گذشته با صدور حکم ریاست نمایشگاه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فرایند برگزاری نمایشگاه وارد دور جدیدی شد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای انتصاب معاون فرهنگی اعلام کرد که در سال 1401 در صورتی که شرایط بهداشتی کشور اجازه دهد، نمایشگاه کتاب برگزار خوهد شد؛ بنابراین از آن تاریخ هم حکم رئیس نمایشگاه و هم اعضای شورای سیاست‌گذاری و کمیته‌های اجرایی به‌ترتیب صادر شد.

ستاد مقابله با کرونا با توجه به شرایط بهداشتی در کشور برای برگزاری نمایشگاه کتاب مجوز موقت ارائه کرد و منوط به برخی تغییرات، اجازه برگزاری نمایشگاه را داد، هم‌چنین ستاد تدوین شیوه‌نامه بهداشتی را تکلیف کرد، ستاد کرونا رعایت شیوه‌نامه بهداشتی و تدوین این شیوه‌نامه‌ها را در سطوح مختلف از برگزارکنندگان و بخش‌های مختلف نمایشگاه شامل ناشران، غرفه‌داران، مجریان و بازدید‌کنندگان تکلیف کرد. این شیوه‌نامه‌ها تدوین شد و در مسیر اجرایی نمایشگاه برای بخش‌های مختلف قرار گرفت.

آیا نمایشگاه قرار است در وسعت هرساله برگزار شود یا ما شاهد برگزاری یک نمایشگاه کوچک و جمع‌وجور هستیم؟

از جمله بحث‌هایی که در مورد مکان بود، این بود که ما نمی‌توانیم نمایشگاه را به‌شکل سابق با راهروهایی در عرض استاندارد سال‌های گذشته داشته باشیم، راهروها باید عریض‌تر شود. بحث دیگر این بود که نمایشگاه باید به‌نحوی باشد که ضرورت مراجعه حضوری به نمایشگاه وجود نداشته باشد و امکان استفاده از نمایشگاه بدون مراجعه حضوری فراهم شود.

بر این اساس شورا تصمیم گرفت برگزاری همزمان نمایشگاه را در فضای مجازی داشته باشد؛ بنابراین ما در نمایشگاه سی و سوم علاوه بر آنچه را در نمایشگاه‌های گذشته داشتیم، امسال برای اولین‌بار نمایشگاه مجازی را نیز همزمان با برگزاری نمایشگاه فیزیکی خواهیم داشت؛ نمایشگاهی که هدف از آن خدمات‌رسانی به مردمی است که به‌دلیل بُعد مسافت، هزینه‌ها یا عدم تمایل، امکان حضور در نمایشگاه را ندارند. در نمایشگاه مجازی همه ناشرانی که در محل مصلی حضور دارند، حضور خواهند داشت، علاوه بر این، ناشران دیگری هم که فقط حضور مجازی را انتخاب کردند، حضور خواهند داشت.

شنیده‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه هزینه ارسال کتاب‌ها به‌طور کامل رایگان است‌، این شنیده‌ها صحت دارد؟

در نمایشگاه سی و سوم تدبیری اندیشیده شده است تا مردم کتاب‌هایی را که از نمایشگاه مجازی خریداری می‌کنند، به‌صورت رایگان به دستشان برسد و بخشی از هزینه ارسال را وزارت ارشاد و بخشی را شرکت پست و بخش دیگر را ناشر به‌عهده بگیرد؛ بنابراین کتاب به‌صورت رایگان به دست مصرف‌کننده نهایی خواهد رسید و هیچ هزینه‌ای بابت ارسال پرداخت نمی‌شود.

ثبت‌نام 2300 ناشر در بخش فیزیکی/ 600 ناشر تنها در بخش مجازی ثبت‌نام کردند

درباره تعداد ناشران داخلی ثبت‌نام‌کننده در هر دو بخش فیزیکی و مجازی بفرمایید.

این فرایند همچنان در حال تکمیل است، بیش از دوهزار و 300 ناشر در نمایشگاه مجازی و فیزیکی ثبت‌نام کردند که ثبت‌نام یک‌هزار و 700 ناشر تاکنون در نمایشگاه قطعی شده است‌، همچنین 600 ناشر نیز تنها در بخش مجازی نمایشگاه حضور دارند.

اضافه‌شدن رواق‌های جدید به فضای مسقف نمایشگاه

با توجه به مصوبات ستاد کرونا برای برگزاری نمایشگاه‌ و تعداد ناشران ثبت‌نام‌کننده‌، آیا مصلی ظرفیت پوشش این تعداد ناشر را در فضاهای مسقف دارد، یا قرار است از سازه‌های موقت بهره بگیرید؟

رواق‌های جدیدی به فضاهای مسقف مصلی اضافه شده است،‌ مصلی آماده است تا نمایشگاه را در فضای مسقف برگزار کنیم‌، رواق‌های شرقی و غربی طبقه هم‌سطح با بام مصلی اضافه شده است و قابلیت بهره‌برداری دارد.

این‌که ما بسته به حجم متراژ درخواستی بتوانیم در محیط‌های مسقف کار را برگزار کنیم، در روزهای آتی مشخص می‌شود، اما تلاش ما این است که با وجود رعایت شیوه‌نامه‌های کرونایی صرفاً‌ در فضای مسقف برگزار کنیم. اگر شیوه‌نامه کرونایی نبود همه حتماً در فضای مسقف جا می‌شدند، با این حال فعلاً این موضوع در دست بررسی است.

مهمان ویژه این دوره نمایشگاه مشخص شده است؟ آیا انتخاب شورای سیاست‌گذاری سی و سوم که در زمستان 98 ترکیه را انتخاب کرد به‌قوت خود باقی است؟

درباره مهمان ویژه چند کشور پیشنهاد شده که در حال بررسی است.

با توجه به سابقه بازدید میلیونی از نمایشگاه کتاب در سال‌های گذشته و این‌که نمایشگاه صرفاً یک رویداد فرهنگی نبوده است و مخاطبان نگاه تفرجگاهی نیز به محیط برگزاری نمایشگاه داشتند،‌ برای کنترل جمعیت بازدید‌کننده با توجه به مصوبات ستاد کرونا چه تمهدیدی اندیشیده شده است؟

در شیوه‌نامه‌هایی که تدوین شده است این نکات مندرج است‌، برای نمونه بخش‌های پرتراکم نزدیک یکدیگر نیست،‌ علاوه بر این امسال کمیته ویژه‌ای داریم به‌نام کمیته بهداشتی و نظارت بر شیوه‌نامه‌ها داریم که مستمراً وضعیت نمایشگاه را کنترل می‌کند. این نکته هم قابل توجه است که نمایشگاه کتاب علاوه بر اینکه بزرگترین رویداد فرهنگی کشور است، بزرگترین رویداد متمرکز کشور هم هست که در یک محیطی ظرف 10 روز این تعداد بازدیدکننده دارد.

این نمایشگاه قابلیت الگوسازی برای برگزاری رویدادهای بزرگ را با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی با وجود کرونا خواهد داشت. در صورتی که مردم عزیز هم رعایت کنند و به تذکراتی که هم توسط رسانه‌ها به‌عنوان شیوه‌نامه منتشر می‌شود،‌ توجه کنند و هم به تذکراتی که ناظران بهداشتی و افرادی که تلاش می‌کنند، توجه کنند. ما تجربه موفقی را پشت‌سر خواهیم گذاشت.

لذا یک ضلع موضوع تمهیدات اجرایی نمایشگاه با وجود کرونا و رعایت دستورالعمل‌ها است، ضلع دیگر این است که مردم شیوه‌نامه‌ها را رعایت کنند و خودشان از نمایشگاه به‌عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور الگویی برای دوران کرونا فراهم کنند.

من از رسانه‌ها و مردم می‌خواهم همان طور که نمایشگاه پرچمدار است و الگو برای سایر حوزه‌های فرهنگی است، با رعایت‌های عمومی تابلوی پرافتخاری را ایجاد کنند.

در بخش ناشران خارجی پیش از این مدیر کمیته از رایزنی برای حضور واقعی‌تر ناشران خارجی به‌جای نمایندگی‌ها و موزعان خبر داده بود‌، در این باره بفرمایید.

مذاکرات همچنان ادامه دارد، تعدادی از ناشران اعلام آمادگی کردند و برای انتقال کتابهایشان به ایران برنامه‌ریزی می‌کنند.

در این دوره آیا تغییری در آیین‌نامه‌های مختلف از جمه آیین‌نامه تخلفات،‌ نظارت و... ایجاد شده است؟

خیر‌، مواردی که باید به‌طور طبیعی تغییر کند تغییر کرده است‌، مثل سال انتشار کتاب و...،‌ وگرنه ساختار اساسی آیین‌نامه‌ها ساختار کاملی است، مهم اجرای آن‌هاست.

ناشران جامانده از ثبت‌نام درخواست دهند

تعدادی از ناشران در روزهای گذشته اعلام کرده‌اند که با وجود اتمام مهلت ثبت‌نام تمایل به حضور در نمایشگاه کتاب دارند‌، آیا امکان ثبت‌نام مجدد فراهم است؟

ناشران جامانده از ثبت‌نام می‌توانند با ستاد برگزاری نمایشگاه مستقر در خانه کتاب و ادبیات ایران مکاتبه کنند. درخواست آن‌ها بررسی و در صورت وجود امکان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات