۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۳
کد خبر: ۷۰۷۰۵۰

افسردگی بعد از زایمان اختلالی که باید جدی گرفته بسود

افسردگی بعد از زایمان اختلالی که باید جدی گرفته بسود
یکی از اختلالات روانی که منشأ جسمی دارد، جنون پس از زایمان است. زایمان، یک فشار آسیب‌زا (تروماتیک) به بدن وارد کرده و فرد ممکن است دچار یک‌ سری اختلالات رفتاری شود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم ، واکنش‌های افراد در چنین شرایطی تا حدودی آموخته شده است؛ این‌که شخصی به دیگران، خود یا افراد خاص آسیب بزند، ناشی از توهمات، اختلالات ناشی از مشکل روانی و الگوهای آموخته شده است. اگر فردی در فرهنگ ما دچار حالت سایکوتیک شود، به‌گونه‌ای که زمان و مکان و جریان تفکرش مختل شود، ممکن است دچار توهم شده و به‌طور مثال خود را در قامت یک شخص قدرتمند یا پادشاه ببیند.

بخشی از این اتفاقات در کسانی رخ می‌دهد که زمینه‌های اختلال روانی دارند و بخشی نیز ناشی از بروز مشکل در نوع روابط خانوادگی، اجتماعی و مسائلی از این قبیل است؛ ضمن این‌که سهم فشارهای روانی، اقتصادی و اجتماعی قابل‌اغماض نیست و باید همه فاکتورها را با هم دید، زیرا این مساله تک‌عاملی نیست.

اختلالات روانی پس از بارداری و زایمان، به مداخله پزشکی و همچنین تغذیه مناسب نیاز دارد؛ این‌که بگوییم سیاست‌ های کلی اجتماعی نقشی در بحران‌ها و پیامدهای پس از آن ندارد، طفره رفتن از تحلیل موضوع است. یک نفر توانایی فردی دارد و می‌تواند با بحران کنار بیاید اما دیگری نمی‌تواند و دست به اقدام غیرعقلانی می‌زند.

دکتر عزیزالله تاجیک - عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی / روزنامه جام جم

ارسال نظرات