۲۵ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۴
کد خبر: ۷۰۷۰۶۰

داروخانه های سنتی راه حل نابسامانی های طب سنتی

داروخانه های سنتی راه  حل نابسامانی های طب سنتی
مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت معتقد است که راه اندازی داروخانه‌های طبیعی استاندارد، کلید حل مشکل نابسامانی عرضه فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل است.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، نفیسه حسینی یکتا، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفتگو در رابطه با ظرفیت های طب سنتی و داروهای گیاهی برای توسعه شرکتهای دانش بنیان گفتگوی تلفنی کرد.

حسینی یکتا گفت: طب ایرانی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و دانش بومی است که برای کشورمان یک امتیاز محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه توسعه طب ایرانی و گیاهان دارویی اثر مثبتی بر رونق اقتصاد کشور دارد افزود: با وجود تنوع و کیفیت و کمیت بالای گیاهان دارویی در اقلیم‌ های متنوع کشورمان اما هنوز در جایگاهی که باید قرار نگرفتیم و با نقطه‌ای که مبتنی بر دانش بنیان باشد فاصله زیادی داریم.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع گردشگری و طب ایرانی در دستور کار دفتر طب ایرانی است، گفت: طب ایرانی، ظرفیتی است که علاوه بر گردشگری سلامت در سایر حوزه‌ها مانند گردشگری غذا و گردشگری تاریخی و فرهنگی نیز می‌تواند مورد توجه قرار گرفته و تأثیرات مثبتی از خود بر جای بگذارد.

حسینی یکتا با اشاره به تشکیل یک کمیته مشترک بین دفتر طب ایرانی و وزارت گردشگری گفت: ما به زودی یک رویداد استارت آپی با نگاه دانش بنیان به این حوزه خواهیم داشت.

این مقام مسئول عنوان کرد: دفتر طب ایرانی در سیاست گذاری‌ها، بحث حمایت از حوزه‌های مبتنی بر دانش طب ایرانی و گیاهان دارویی را در نظر دارد و تسهیلاتی را نیز برای بحث اشتغالزایی نیز مد نظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه عطاری‌ها باید گیاهان دارویی را عرضه کنند که غیر ترکیبی و بدون هر گونه تبلیغ درمانی باشند گفت: البته بسیاری از عطاری‌ها در پشت شیشه مغازه، موارد متعدد درمانی را تبلیغ کرده و افرادی هم برای مشاوره‌های درمانی مراجعه می‌کنند و وزارت بهداشت هم اقدامات خودش را در این خصوص انجام می‌دهد.

حسینی یکتا با بیان اینکه مجوز داروهای گیاهی از سازمان غذا و دارو گرفته می‌شود افزود: محل عرضه این داروها فقط در داروخانه‌های سطح شهر است و عطاری‌ها اجازه ارائه این ترکیبات را ندارند.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت ایجاد مراکز ارائه فرآورده‌های طبیعی و سنتی در داروخانه‌های سطح شهر را ضروری دانست و گفت: آئین نامه تأسیس این داروخانه‌ها توسط وزارت بهداشت چند وقت قبل ابلاغ شده و باید دستورالعمل اجرایی آن توسط سازمان غذا و دارو تدوین شود تا کمتر شاهد تخلفات در این عرصه باشیم.

حسینی یکتا معتقد است که راه اندازی داروخانه‌ های طبیعی استاندارد کلید حل مشکل نابسامانی عرضه فرآورده‌های طبیعی و سنتی و مکمل است.

ارسال نظرات