۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۷۰۷۴۶۶

واکنش کشورها و علمای جهان اسلام به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

واکنش کشورها و علمای جهان اسلام به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد
اقدام رهبر تندرو افراطی سوئدی- دانمارکی به سوزاندن قرآن کریم در ماه مبارک رمضان موجب واکنش‌های گسترده‌ کشورها و علمای جهان اسلام شد.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، اقدام راسموس پالودن رهبر تندرو افراطی سوئدی - دانمارکی به سوزاندن قرآن کریم در ماه مبارک رمضان، موجی از خشم و انزجار مسلمانان را در مناطق مختلف دنیا، به ویژه در سطح کشورهای اسلامی برانگیخته است.

واکنش ایران به هتک حرمت قرآن کریم در سوئد

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به هتک حرمت قران کریم در یکی از شهرهای سوئد اظهار داشت:جمهوری اسلامی ایران آتش زدن کلام الله مجید در شهر لینکوپینگ سوئد توسط یک عنصر نژادپرست و افراطی دانمارکی که به بهانه آزادی بیان تحت حمایت پلیس این کشور صورت گرفت را شدیدا محکوم می کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار عمدی این اقدام هتاکانه در ماه مبارک رمضان را عامل جریحه دار شدن احساسات مسلمانان در سوئد و در سراسر جهان دانست و افزود: این اقدام موهن مصداق بارز نفرت پراکنی و مغایر با آزادی بیان بوده و می بایست توسط تمامی معتقدان به همزیستی و گفتگوی بین ادیان محکوم شود.

خطیب زاده تاکید کرد: ضمن پاسخگو دانستن دولت سوئد، مترصد واکنش فوری، شدید و صریح این کشور در برخورد با عوامل این اقدام توهین آمیز و انجام اقدامات روشن و عملی جهت پیشگیری از تکرار چنین اقداماتی هستیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان افزود: اقدام فرد هتاک و طرفداران او بیش‌از پیش اتحاد مسلمین و کشورهای اسلامی در برابر توطئه های دشمنان اسلام را ضروری می سازد.

بیانیه مدیر حوزه های علمیه در محکومیت هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن

آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در بیانیه ای هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم را محکوم کرد که متن آن به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

"وَإِنَّهُ‌لَکِتَابٌ‌عَزِیزٌ*لاَ یَأْتِیهِ‌ الْبَاطِلُ‌ مِنْ‌ بَیْنِ‌ یَدَیْهِ‌ وَ لاَ مِنْ‌ خَلْفِهِ‌ تَنْزِیلٌ‌ مِنْ‌ حَکِیمٍ‌ حَمِیدٍ"(فصلت، ۴۱ و ۴۲)؛

این کتاب به حقیقت غیر قابل شکست است و هرگز حوادث گذشته و امروز و آینده عالم نمی‌تواند راه ورود باطل را در آن باز کند، زیرا از جانب خدای حکیم و ستوده نازل شده است».

خاطره‌ی تاریخ بشر از جنایت‌ها، توهین‌ها و بی شرمی‌های زیادی آزرده است و در این میان یکی از نابخردانه ترین آنها، توهین به مقدسات و باورهای سلیم الهی است که میراث گران‌بهای انبیای عظام، پاک‌ترین انسان ‌های تاریخ است.

متاسفانه اخیراً شاهد تکرار این بی‌شرمی‌ها و جسارت به ساحت مقدس قرآن عظیم بوده‌ایم که به واقع باید آن را توهین به انسانیت، پیامبران الهی و همه‌ی ارزش‌ها دانست.

اینگونه کینه‌توزی ها و نفرت پراکنی ‌ها بدون شک نشانه ضعف و استیصال در برابر انوار تابناک هدایت الهی است که باعث جریحه دار شدن احساسات میلیون ها مسلمان و موحدان و باورمندان به کتب آسمانی و خدای مهربان شده است و بر همگان روشن است که راه بجایی نخواهد برد.

سیل عظیم محکومیت ها و اعلام انزجار از این اقدام شنیع نیز به روشنی نشانگر عزمی جهانی برای پاسداشت و صیانت از حرمت و کرامت ادیان الهی، کتب آسمانی و اعتقادات پاک مسلمانان و خداپرستان جهان است.

حوزه علمیه نیز ضمن محکومیت قاطع این هتاکی‌ها، نهادهای بین‌المللی را به انجام وظیفه و همه احرار عالم و مومنان و مسلمانان را به استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی برای محکومیت اینگونه نفرت پراکنی ها فرا می‌خواند و از متولیان امر در وزارت خارجه انتظار دارد تا قاطعانه و از مجاری قانونی نسبت به ممانعت از تکرار آن، اقدامات لازم را معمول دارد.

بیانیه کمیسیون فرهنگی مجلس در محکومیت اهانت به قرآن کریم

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با صدور بیانیه ای، فاجعه اهانت به قرآن کریم توسط یکی از چهره‌های سیاسی افراطی در کشور سوئد را محکوم کرد.

متن  بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«یَرِیدُونَ لِیُطفئُو نُورَالله بِأفوَاهِهِم وَاللهُ مَتِمُّ نُوِرِه وَ لَو کَرِهَ الکَافِرونَ» - سوره مبارکه صف – آیه 8

در دنیای به ظاهر متمدن امروز، هر ازگاهی نشانه‎ای از باطن متعفن و ناپاک انسان‎های شیطان‌صفت رخ می‎نماید. این نخستین باری نیست که صحنه به آتش کشیدن مصحف شریف در قلب اروپا و بازنشر اهانت‎های سابق به ساحت قدسی نبی رحمت حضرت محمدمصطفی (ص) به بهانه آزادی بیان مشاهده می‎شود. جسارت جنون‎آمیز و اهانت عامدانه و مشمئزکننده اخیر به قرآن کریم در سوئد که نمی‎توان آن را جز یک حرکت جاهلانه از سوی چند عنصر افراطی و بی‎ارزش به حساب آورد؛ نقطه پایان ابراز خصومت دشمنان اسلام با شارع مقدس و معجزه جاویدان بشریت نیز نخواهد بود.

اینگونه اقدامات مذبوحانه و بی‎ثمر، ادامه سیاست انحرافی اسلام‎هراسی و اسلام‎ستیزی است که با هدف تحریک کردن احساسات مذهبی نزدیک به دو میلیارد مسلمان جهان و درمنافات با اصل احترام متقابل به اعتقادات انسان‎ها صورت می‎گیرد و نتیجه‎ای جز جلب توجه بیشتر همه قلوب مستعد پذیرش حق در دنیای پر تزویر امروز نسبت به حقانیت قرآن کریم و تعمیق مراتب معرفت و ایمان آزادگان و خداباوران عالم را به دنبال نخواهد داشت.

اسلام، دین آزادی و معنویت انسان است و قرآن، کتاب رحمت، حکمت و عدالت است. اکنون وظیفه همه آزادی‎خواهان جهان و پیروان ادیان ابراهیمی است که در کنار مسلمانان جهان با سیاست پلید دین¬ستیزی و اسلام‎ستیزی از طریق این شیوه‎های نفرت‎بار مقابله کنند.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با محکومیت این اقدام تحریک‎آمیز اعلام می‎دارد دولت‎ها و نهادهای حامی این تندروی نابخردانه مسوول کامل سیاست‌‎ها و اقدامات کینه‎توزانه علیه اسلام و مسلمانان هستند. ضمن استقبال از گفتگوی نقّادانه و منصفانه، بیزاری خود را از هرگونه اهانت و توهین به مقدّسات و اعتقادات اخیر میلیون‎ها مسلمان ابراز می داریم.

امید است با پیگیری وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اعتراض رسمی به دولت سوئد شاهد توقف این اقدامات و جسارت‎ها به مقدسات آسمانی مسلمانان سراسر جهان باشیم.

هتاکان به قرآن درصدد وارد کردن لطمه به اسلام ناب محمدی هستند

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی کشور با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت اهانت به قرآن کریم در سوئد تصریح کرد: این هتاکان وقیح به هر عملی چنگ زده تا به اسلام ناب محمدی لطمه وارد نمایند.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

{وأنَا تارِکٌ فیکُم ثَقَلَینِ: أوَّلُهُما کتابُ اللّهِ فیهِ الهُدى والنّورُ، فَخُذوا بِکتابِ اللّهِ واستَمسِکوا بِهِ. فَحَثَّ عَلى کِتابِ اللّهِ ورَغَّبَ فیهِ، ثُمَّ قالَ: وأهلُ بَیتی.}

من دو چیز گرانبها در میان شما می گذارم، اول کتاب خدا (قرآن) که در آن هدایت و نور است پس آن را بگیرید و به آن تمسک جوئید پس پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم مردم را به قرآن ترغیب و تشویق نموده، و فرمود: و اهل بیتم . سپس سه مرتبه فرمود: خدا را به یادتان می آورم درباره اهل بیتم

قرآن کریم وسیله هدایت بشر و نشانگر عظمت دین مبین اسلام و حقانیت آن در جهان است.

قرآن کریم گنجینه‌ی آسمانی است که خداوند سبحان در ماه مبارک رمضان آن را بر نبی مکرم اسلام حضرت محمدمصطفی صلی الله علیه و آله و سلم نازل کردند، که وسیله‌ای باشد برای تعالی و رشد انسان‌ها و همچنین منتهی کردن زندگی آنان به مقصد صحیح که همان خداوند رحمان است؛ و اهل بیت علیه السلام مکررا بر حفظ و قرائت قرآن کریم سفارشات بسیاری داشته‌اند و حفظ حرمت این گنجینه‌ی الهی را بر همگان واجب دانستند.

اقدام هتاکانه حیوان‌ ناطق راسموس پالودن (لعنت‌الله‌علیه) رهبر حزب راست‌گرا افراطی دانمارکی آنهم در محله مسلمان نشین سوئد به کتاب آسمانی قرآن کریم در واقع مرتبط با جریانی است که پرده از نیات اسلام ستیزان بر میدارد، این هتاکان وقیح به هر عملی چنگ زده تا به اسلام ناب محمدی لطمه وارد نمایند "ومکرو و مکرالله واللهُ خیرُالماکرین" از تفرقه اندازی میان شیعیان و برادران اهل تسنن تا از این دست اعمال مشمئزکننده و نفرت‌آمیز، که در حالی صورت میگیرد که ناکارآمدی و ماهیت پلید و شیطانی همه مکاتب پرزرق‌ و برق غربی و مدعیان آزادی را به نمایش گذاشته و ترس آنها را از اسلام ناب محمدی و بازگشت انسان به وحی منطبق بر فطرت را عیان می‌کند.

این پرده دری و توهین به دین مبین اسلام و قرآن کریم، در حالی صورت می گیرد که این دین الهی، دین آزادی و معنویت انسان و قرآن، کتاب رحمت و حکمت و عدالت است، و وظیفه همه آزادیخواهان جهان و همه ادیان ابراهیمی است که در کنار بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان جهان با سیاست های پلید اسلام‌ستیزانه، با این شیوه‌های رقت بار که با بازیچه قرار دادن آزادی بیان و حقوق بشر توسط سفاکان روزگار صورت می‌گیرد مقابله کنند.

برای مسلمانان و آزادگان جهان پر واضح است که این‌گونه حرکات زشت و ناپسند و هتک حرمت های ایادی استکبار، نخواهد توانست موج اسلام خواهی و گرایش به معنویت و فطرت انسانی را کم فروغ کرده و بدون شک پیام روشن و انسان ساز اسلام عزیز بیش از پیش همچون خورشیدی تابان به گوش جهانیان خواهد رسید.

فلذا دانشجویان مسلمان ایرانی این اقدام موهن را محکوم کرده و تاکید دارند که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب که جمهوری اسلامی ایران ام‌القرای جهان اسلام است و همیشه حامی و مدافع تمامی مستضعفان و آزادیخواهان عالم است، درخواست دارد با همکاری دیگر جوامع اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی علی الخصوص دانشجویان آزادی‌خواه مسلمان سرتاسر جهان، مقابل این اقدامات اسلام ستیزانه و منافی با آزادی بیان بایستند، و قاطعانه آن را محکوم کنند و حدود الهی و قانونی جاری بشود؛ بی‌شک با اقدامی راسخ و کوبنده سردمداران نژاد‌پرست اروپایی و آمریکایی همچون پالودن (لعنت‌الله‌علیه) همانند سلمان رشدی (لعنت‌الله‌علیه) دیگر جرات نخواند داشت چنین اعمال مشمئز کننده‌ و باطلی را در ذهن مخدوش و کله پوکشان بپرورانند.

وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً: و بگو حق آمد و باطل نابود شد بى‌تردید باطل نابود شدنى است.

تجمع دانشجویان مقابل سفارت سوئد در اعتراض به هتک حرمت قرآن کریم

جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به هتک حرمت ساحت مقدس قرآن کریم عصر دوشنبه (29 فروردین) مقابل سفارت سوئد تجمع کردند.

این تجمع با قرائت آیاتی از قرآن آغاز شد.

دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن دست نوشته هایی خواستار مجازات عاملان آتش زدن قران کریم شدند.

تجمع کنندگان با سردادن شعارهایی چون «خطوط قرمز ما پیامبر است و قرآن»، «سکوت هر مسلمان خیانت است به قرآن» و «دانشجوی مسلمان حامی دین و قرآن» اعتراض خود را به اقدامات ضداسلام و اهانت به قرآن اعلام کردند.

دانشجویان با قرائت بیانیه ای که متن آن در ادامه آمده، به تجمع خود پایان دادند.

بسم الله الرحمن الرحیم

یُریدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ.

اهانت آشکار و وقیحانه به اعتقادات مسلمین و ساحت مقدس قرآن کریم که چند سالی است در کشورهای مدعی آزادی بیان باب شده است، هرساله خاطر نزدیک به دو میلیارد مسلمان در اقصا نقاط عالم را مکدر می‌کند.

این اقداماتِ از قبل برنامه‌ریزی شده که ریشه در دشمنی صهیونیسم جهانی و کینه‌های درونی سرکردگان این جریان‌ها با اسلام عزیز دارد، سابقه‌‌ای طولانی داشته و هتک حرمت به ساحت قرآن کریم پایان این کینه‌توزی‌ها نیست. مدت‌هاست با چنین رفتارهای جاهلانه‌ای به زعم خودشان به دنبال خاموش کردن نور مبین اسلام هستند.

اما نمی‌دانند این نور هرگز خاموش شدنی نیست. اسلام عزیز روز‌ به روز سرزنده‌تر و بالنده‌تر رشد و گسترش خواهد داشت و این وعده‌ی‌الهی است.

سال‌ها است که سران جریان‌های ضد اسلامی و نژادپرست با پشتیبانی و راهبری صهیونیست جهانی با نفوذ در مراکز قدرت به دنبال پیاده کردن نقشه‌های شوم خود هستند و هر بار با بهانه‌های واهی به‌دنبال اهانت به مقدسات اسلامی و سخت کردن شرایط زندگی مسلمین در کشورهای غربی هستند.

چندی پیش یکی از عناصر افراطی و نژادپرست دانمارکی برای چندمین بار، اقدام به توهین و هتک حرمت به اسلام عزیز کرده و کلام‌الله مجید را آتش زده است.

اسلام دین رحمت و پیامبر اسلام حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله نماد رحمت و عطُوفت در برابر مردم است؛ ما به عنوان پیروان این مکتب و همه‌ عدالت‌خواهان و آزادی‌خواهان در سراسر جهان وظیفه داریم مقابل این جریان مستکبرانه و اسلام‌ستیزانه بایستیم و از تکرار این اتفاقات به طرق مختلف جلوگیری کنیم‌.

لازم به ذکر است که سیاستمدار دانمارکی، راسموس پالودان، که این توهین بی‌شرمانه را انجام داد سابقا در مسجدی در ترکیه و نروژ اتفاق مشابهی را رقم زد که علیرغم اعتراضات انجام شده، برخوردی با او صورت نگرفت.

در بند ۳ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق‌مدنی و سیاسی، احترام به عقاید به عنوان یکی از مصادیق احترام به حقوق یا حیثیت دیگران نیز ذکر شده است.

با این حال جای تعجب است که نهادهای داعیه‌دار حقوق بشر همواره در مقابل هتک حرمت اسلام و مسلمین سکوت می‌کنند.

بسیج دانشجویی ضمن محکومیت جدی این اقدام، خواستار برخورد جدی با عوامل مشترک اتفاقات اخیر است که این امر مستلزم اهتمام و پیگیری لازم از سوی نهادهای ذی‌ربط است.

دبیر ستاد حقوق بشر: حرمت‌شکنی مقدسات مذهبی تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست

در پی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد، کاظم غریب آبادی در توئیتی نوشت: حرمت‌شکنی مقدسات مذهبی تحت هیچ شرایطی قابل قبول نیست.

وی اظهار داشت: نابردباری دینی در سراسر اروپا رو به افزایش است و حالا، سوئد با حمایت دولت (این کشور) به زندانی برای مسلمانان تبدیل شده است. گویا دلتنگ تفتیش عقاید قرون وسطی شده‌اند!

حزب الله: گسترده‌ترین پویش در محکومیت هتک حرمت به قرآن راه‌اندازی شود

حزب الله لبنان در بیانیه‌ای اقدام برخی تندروها در سوئد در آتش زدن نسخه‌هایی از قرآن کریم را محکوم کرد و آن را حمله آشکار به ایمان مسلمانان، تحقیر عمدی دین آنها و توهین جدی به کتاب خدا دانست که قابل تحمل یا چشم پوشی نیست.

به گزارش المنار، حزب الله تاکید کرد که این عمل تکرار تلاش‌های ناپسند قبلی و کاریکاتورهای ننگینی است که بزرگترین پیامبر خدا حضرت محمد بن عبدالله (ص) را هدف قرار داده است.

حزب الله در بیانیه خود از مقامات سوئد خواست که عاملان این رویداد را جرم انگاری کنند و شدیدترین اقدامات بازدارنده را علیه آنها اعمال کنند تا از تکرار چنین حوادث نفرت انگیزی جلوگیری شود.

این جنبش در عین حال خواستار الهام گرفتن از اصول والای بشردوستانه مندرج در قرآن کریم شده که مشوق گفت‌وگو، مدارا و پذیرش دیگران است.

حزب الله در این بیانیه از همه امت اسلامی، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه عرب و مراجع دینی و انجمن‌های عالی اسلامی و علمای دین  واحزاب و گروه‌های سیاسی و همه نهادهای بین المللی و حقوق بشری  خواست گسترده‌ترین کمپین در محکومیت هتک حرمت قرآن کریم را راه اندازی کنند.

أنصارالله یمن هتک حرمت به قرآن کریم در سوئد را بشدت محکوم کرد

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش أنصارالله یمن هتک حرمت به قرآن کریم در کشور سوئد را به شدت محکوم کرد و خواستار ممانعت از اینگونه رفتارها شد.

بر اساس این گزارش، سخنگوی انصارالله و رئیس هیأت مذاکره دولت نجات ملی یمن همچنین خواستار مجازات عاملان این اقدام ضد دینی شده است. عبدالسلام همچنین از کشورهای اسلامی خواست که پیامی جدی به دولت سوئد ارسال و تدابیر لازم در این باره اتخاذ کنند.

واکنش عربستان به هتک حرمت قرآن در سوئد

وزارت امور خارجه عربستان هتک حرمت عمدی قرآن کریم و اقدامات تحریک آمیز علیه مسلمانان توسط برخی افراط گرایان در سوئد را محکوم کرد.

خبرگزاری دولتی عربستان «واس» گزارش داد، وزارت خارجه عربستان بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ و یکپارچه برای گسترش ارزش‌های گفت‌ وگو، مدارا و همزیستی و دوری از نفرت، افراط‌گرایی و حذف دیگران و ممنوعیت توهین به همه ادیان و مقدسات، تأکید کرد.

سازمان همکاری اسلامی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد

سازمان همکاری اسلامی اقدامات تحریک آمیز در آتش زدن نسخه‌هایی از قرآن کریم در تظاهرات ضد مسلمانان که در شهر‌های «لینشوپینگ»، «نورشوپینگ» و دیگر شهر‌های سوئد برگزار شد را به شدت محکوم کرد.

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی گفت: این تجمعات که حزب راستگرای افراطی «استرام کورس» دانمارک آن را برگزار کرد، باعث شد احساس نگرانی در جهان اسلام از موج فزاینده اسلام هراسی که طرفداران راستگرای افراطی آن را به راه انداختند، بیشتر شود.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی افزود: چنین رویدادی نشانه آشکار تفکر نژادپرستانه و خصمانه عاملان این اقدام است و همچنین نشان می‌دهد اقدامات آن‌ها با همه معیار‌ها و ارزش‌های پذیرفته شده در جوامع متمدن منافات دارد.

حسین ابراهیم طه در عین حال تاکید کرد معتقد است که چنین اقدام تحریک آمیزی نشان دهنده دیدگاه اغلب شهروندان سوئدی و اروپایی نیست.

ارسال نظرات