۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۷۰۷۸۳۶

به وسعت ایران

به وسعت ایران
این روزها شرکت‌های دانش‌ بنیان بیش از هر زمان دیگری مورد توجه دولت قرار گرفته‌اند. آنچه مسلم است دانش‌بنیان‌ها، سهم بسزایی در پیشرفت اقتصادی کشورها دارند.

به گزارش خبرگزاری رسا رقابت تنگاتنگی در حوزه‌ دستیابی به فناوری‌های جدید و نوظهور بین قطب‌های اقتصادی دنیا وجود دارد که کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. بااین‌حال برای رشد بیشتر در این حوزه و همگام شدن با کشورهای پیشرفته‌ دیگر، اولین قدم اثرگذار، حمایت از شرکت‌هایی است که با دانشی که دارند، موفق شده‌اند فناوری‌های روز دنیا را، با علم تلفیق کرده و سبب رفاه مردم کشور شده‌اند. در این گزارش انواع شرکت‌های دانش‌بنیان و پراکندگی آنها در کشورمان را بررسی می‌کنیم.

دانش‌بنیان‌ها به منزله‌ راهی هستند که ایده را به محصول و نتیجه نهایی منتهی می‌کنند. این شرکت‌ها نوآوران صنایع مختلف، پژوهشگران و متخصصان را ترغیب می‌کنند تا با فعالیت در حوزه‌های مختلف، به رفع مشکلاتی که اقشار جامعه با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند پرداخته و درصدد برطرف کردن آنها با درنظرگرفتن عمق تولید موارد مورد نیاز باشند. بااین‌حال این شرکت‌ها به لحاظ میزان پیشرفت و نوع تاییدی انواع مختلفی دارند.

نوپای نوع یک

شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا نوع یک، به شرکت‌هایی گفته می‌شود که هیچ دستاورد مالی‌ خاصی نداشته‌‌اند یا به عبارتی، فاقد اظهارنامه مالیاتی هستند. این‌دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان، باید محصولات خود را به مرحله‌ تولید برسانند یا در بدبینانه‌ترین حالت، به‌عنوان نمونه‌ آزمایشگاهی ساخته شوند.

نوپای نوع 2

این دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان هم مثل دسته نوپا نوع یک، از دستاورد مالی برخوردار نیستند و تنها فرق این دسته با دسته‌ قبلی در این است که سطح پیچیدگی و سختی کار نوع یک بیشتر از نوع 2 است.

تولیدی نوع یک

این دسته از دانش‌بنیانی‌ها، به شرکت‌هایی گفته می‌شود که در آخرین اظهارنامه مالیاتی شرکت، بیش از ۲۵درصد درآمدشان مکتوب شده باشد. این شرکت‌ها باید محصولات خود را به مرحله‌ تولید برسانند.

تولیدی نوع 2

عنوان این نوع از دانش‌بنیان‌ها را تنها سه دسته از شرکت‌ها می‌توانند داشته باشند. شرکت‌هایی که محصولات خود را با سطح تکنولوژی بالا به مرحله تولید رسانده باشند و شامل خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان سطح یک یا سطح 2 شوند و شرکت‌هایی که فعالیت‌های مهندسی و پروژه‌های پیمانکاری داشته باشند.

نرم و هویت‌ساز

شرکت‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، باید از محصولاتی با فناوری بالایی برخوردار بوده و همچنین مقدار دقیق و مشخص مسائل فنی و مالی این نوع از شرکت‌ها بررسی شود.

فرآیندی و خدماتی

شرکت‌های این دسته، باید با استفاده از وسایل، امکانات و مسیرهایی که از طرف شرکت‌های دانش‌بنیان به تایید رسیده و شرایط آیین‌نامه‌ ارزیابی دانش‌بنیان را دار هستند، کالا و خدمات غیردانش‌بنیانی تولید کنند.

تجاری‌سازی

شرکت‌هایی که روند کاری‌شان باعث رونق‌بخشیدن به دانش‌بنیادی‌ها شود، طبق اعلام معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، با نام شرکت‌های دانش‌بنیان تجاری‌سازی، به تایید می‌رسند.

سیده‌ زهرا حسینی - خبرنگار / ضمیمه کلیک روزنامه جام جم

ارسال نظرات