۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۷۰۷۸۷۲
در گفت‌وگو با استاد بهجت پور صورت گرفت؛

بررسی علل تشتت در مدیریت حوزه‌های خواهران / ادغام را گزینه مناسبی نمی دانم

بررسی علل تشتت در مدیریت حوزه‌های خواهران / ادغام را گزینه مناسبی نمی دانم
مدیر سابق حوزه علمیه خواهران به بررسی علل تشتت در مدیریت حوزه‌های خواهران پرداخت و تأکید کرد که ادغام گزینه مناسبی برای رفع این مشکل نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور مدیر سابق حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر علل تشتت متولیان حوزه های علمیه خواهران گفت: این تفاوت متولی سیر تاریخی دارد که باید ذکر شود و این امر بر می‌گردد به آغاز پیروزی انقلاب که امام خمینی(ره)، جامعه الزهرا(س) را تأسیس کرده و شاگردان ایشان مانند آیت الله مشکینی و آیت الله فاضل لنکرانی هم دست اندرکار قضیه بودند.

وی ادامه داد: بعد از اینکه جامعه الزهرا(س) قوام یافت به تدریج مدارسی به نام حوزه علمیه خواهران تشکیل شد که نظام پیوسته به جامعه الزهرا(س) نبودند بلکه به وسیله بزرگان راه اندازی می‌شد و نظم و منطقشان هم مانند حوزه برادران بود؛ آیت الله شرعی از آیت الله استادی که مدیر حوزه بودند اجازه‌ای برای سامان این مجموعه‌های متفرق می‌گیرند و یک مرکز تشکیل می‌دهند که توسط حضرت آیت الله خامنه‌ای در سال ۷۵ تبدیل به مرکز مدیریت حوزه خواهران می‌شود.

رئیس مؤسسه التمهید گفت: جامعه الزهرا(س) به عنوان یادگاری از حضرت امام خمینی(ره) جریانی متفاوت با مرکز حوزه خواهران تلقی می‌شود که بعد‌ها به این نتیجه رسیده شد باید یک ستاد سیاست گذار همکاری‌های این دو را تشدید کند؛ در دهه نود با تصمیم شورای عالی حوزه علمیه، شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران برای تمشیت ویژه این حوزه علمیه راه اندازی می‌شود که یک ستاد برای هماهنگ کردن میان جامعه الزهرا و حوزه خواهران دیده شده است.

وی در ادامه با اشاره به هیأت امنای جامعه الزهرا(س) و شرح وظائف آن گفت: شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران وظایفی دارد که با وظائف هیأت امناء جامعه الزهرا(س) در مواردی همسو است از همین رو تصمیم گرفته شده وظائف مشابه همانند گذشته توسط هیأت امنا انجام بگیرد و شورای سیاست گذاری نیز سیاست‌های خود را از طریق هیأت امنا تعقیب کند.

مدیر سابق حوزه علمیه خواهران گفت: برآیند کار این است که مرکز مدیریت خواهران با ۵۰۰ مرکز آموزشی و ۸۸۰ محل رشته دارد و جامعه الزهرا مرکز آموزش عالی جامع مثل یک صف فاخر و حوزه علمیه خواهران نیز مانند یک ستاد بزرگ هر دو عضو شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران هستند و در کمیسیون‌های مربوطه هماهنگ می‌شوند؛ تصمیمات مالی، رشته ها، سرفصل‌ها و مسائلی از این دست در شورا هماهنگ می‌شوند.

وی با نقل انتقادات نسبت به هماهنگی در شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران گفت: بعضی‌ها معتقدند این مقدار هماهنگی دو مرکز صرف وقت زیادی را به همراه داشته و نمی‌تواند از ظرفیت هردو به طور هماهنگ استفاده کند؛ همچنین گفته می‌شود آیا لازم است هر دوی این مراکز انتشارات و گروه‌های علمی خودشان را داشته باشند که در حال حاضر آسیب‌های چنین تصمیم و روندی مطرح است.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت پور اظهار داشت: در نگاه منتقدین روند فعلی ترکیب دو مرکز آموزشی حوزه علمیه خواهران مد نظر قرار داد و برای ترکیب هم دلایل خاص خودشان را دارند که این دلایل هم محترم است؛ مسأله‌ای که ترکیب این دو مجموعه کند می‌کند تأسیس جامعه الزهرا(س) توسط امام خمینی(ره) است که آیا می‌توان کاری که حضرت امام(ره) به عنوان یک نماد انجام دادند را با مجموعه‌ای دیگر ترکیب کرد که اصلی‌ترین سؤال قبل از شروع فرایند ترکیب همین است.

وی عنوان کرد: از نظرات حضرت آیت الله خامنه‌ای برداشت کردم تمایل داشتند جامعه الزهرا(س) تبدیل به ستاد کشوری شود و شاید در همان ابتدای تأسیس مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران خود جامعه مدار توسعه کشوری می‌شد دچار چنین تشتتی نمی‌شدیم به عبارت بهتر، شایسته‌تر بود در گذشته توسعه حوزه خواهران بر اساس جامعه الزهرا(س) انجام می‌گرفت.

مدیر سابق حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه ادغام گزینه مناسبی برای این دو مرکز نیست، گفت: سیاست گذاران حوزه و دفتر مقام معظم رهبری بر این امر تصمیم بگیرند و تصمیم سختی است؛ بنده موافق ترکیبی هستم که سیادت و بزرگی جامعه الزهرا(س) را تأمین کند.

ارسال نظرات