۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۸
کد خبر: ۷۰۷۹۱۰

به عوامل افزایش مصرف سوخت خودرو دقت کنید

به عوامل افزایش مصرف سوخت خودرو دقت کنید
بعضی مواقع متوجه می‌شوید که چقدر زود به زود باک خودرو شما خالی می‌شود و باید این موضوع را بررسی کنید تا به مشکلات بزرگتری بر نخورید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، دما، محیط سفر و سفر‌های طولانی، همگی در مصرف سوخت خودرو نقش دارند. اما عملکرد داخلی وسیله نقلیه نيز می‌تواند بر بازده سوخت نیز تأثیر بگذارد.

 

دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو

هنگامی که مسافت پیموده شده خودرو و ميزان مصرف سوخت آن را بررسی می کنيد می‌توانید اطلاعات ارزشمندی در مورد سلامت خودرو خود به دست آورید که به شما در صرفه جویی در هزینه تعمیرات بعدی کمک می کند. همچنین می‌تواند به صرفه جویی در سوخت خودرو نيز کمک کند.

قطعاتی از خودرو که بر مصرف سوخت تاثیر می‌گذارند

روغن

تعویض روغن در فواصل منظم و توصیه شده توسط سازنده می‌تواند به کاهش مصرف سوخت کمک کند. اگر متوجه شده اید که بهره وری سوخت شما در حال کاهش است و همچنین مدت زمان طولانی است که روغن خودرو خود را تعویض نکرده اید، ممکن است علت آن روغن موتور قدیمی خودرو باشد.
برای وسایل نقلیه جدیدتر (۲۰۱۳ یا بعد از آن)، خودروسازان فناوری‌های سوخت و روغن خود را بهبود بخشیده اند، به طوری که شما فقط باید هر ۷ هزار تا ۱۰ هزار مایل روغن خود را تعویض کنید. در مقایسه با خودرو‌های قدیمی که نیاز به تعویض روغن در هر ۳ هزار مایل داشتند، این نه تنها مصرف سوخت شما را بهبود می‌بخشد، بلکه در زمان و هزینه شما نیز صرفه جویی می‌کند.

تحمل وزن اضافی


یکی از دلایل ساده مصرف سوخت بالا زمانی است که وسیله نقلیه وزن زیادی را حمل می‌کند، خواه وسایل زیادی در صندوق عقب داشته باشد و یا پر از افراد باشد، جعبه باربند حمل کند و یا بار و باربند یا تریلر را بکشد.

 

دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو

هرچه وزن بیشتری توسط وسیله نقلیه حمل شود، فشار بیشتری بر موتور برای تولید نیروی کافی برای حرکت خودرو وارد می‌شود.

هر زمان که نیاز به قدرت بیشتر باشد، چه در حال حرکت یا شتاب گیری، موتور برای تحقق آن نیاز به سوخت بیشتری دارد. بنابراین، در نهایت مجبور می‌شوید باک بنزین خود را بیشتر پر کنید. وزن اضافی خودرو باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود

حسگرهای اکسیژن، انژکتور‌های سوخت


به نظر می‌رسد این دو قسمت از وسیله نقلیه شما با مسافت پیموده شده بنزین شما ارتباطی ندارند، اما می‌توانند به طور جدی بر مصرف سوخت شما تأثیر بگذارند. اگر متوجه شدید مصرف سوخت شما در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، حتما این قسمت‌ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که این قطعات تمیز هستند و درست کار می‌کنند.

فیلتر‌های کثیف هوا و گرفتگی فیلتر هوا


دلایل زیادی برای داشتن فیلتر هوای تمیز وجود دارد، اما یکی از دلایل مهم این است که مصرف سوخت مناسبی داشته باشید. اگر فیلتر هوای شما مسدود یا کثیف باشد، هوای کمتری به داخل محفظه احتراق راه می‌یابد و باعث می‌شود موتور برای برآورده کردن نیروی مورد نیاز راننده، سخت‌تر کار کند؛ که باعث مصرف بیشتر سوخت می‌شود.

لاستیک


حتی اگر نشانگر فشار باد لاستيک شما روشن نباشد، لاستیک‌های شما ممکن است کم باد شده باشند و این می‌تواند باعث کاهش بهره وری سوخت شود. برای بررسی فشار هر لاستیک خودرو از یک فشارسنج ساده استفاده کنید. دقت کنید که یک روز قبل از روشن کردن خودرو خود این کار را انجام دهید، زیرا لاستیک‌های خنک دقیق‌ترین فشار را به شما می‌دهند.

دلایل افزایش مصرف سوخت خودرو

لاستیک‌هایی که باد کمی دارند کشش را کاهش می‌دهند و تعداد دفعاتی که لاستیک‌های شما باید بچرخند تا مسافت یکسانی را جا به جا کنند افزایش می‌دهد. مهم است که لاستیک‌های خود را با ميزان فشار توصیه شده پر کنید، زیرا تورم بیش از حد و کم باد بودن لاستيک ها می‌تواند بر مصرف سوخت شما تأثیر منفی بگذارد.

تهویه مطبوع


در روز‌های بسیار گرم، استفاده از تهویه مطبوع می‌تواند فشار زیادی به موتور شما وارد کند و به مصرف سوخت شما آسیب برساند. برای رفع این مشکل، یک پنجره را پایین بکشید تا دمای داخلی خودرو شما به دمای بیرونی یا کمتر از آن برسد. با این حال، به خاطر داشته باشید که بهتر است هنگام رانندگی با سرعت، به عنوان مثال رانندگی در بزرگراه، شیشه‌ها را بسته نگه دارید، زیرا باعث کاهش کشش خودرو شما می‌شود.

شمع‌های فرسوده


هنگامی که شمع‌ها فرسوده می‌شوند، خودروی سوخت بیشتری مصرف می‌کند. شما باید مطمئن شوید که از بهترین شمع‌های ممکن با کیفیت استفاده می‌کنید تا بتوانید بیشترین مسافت را طی کنيد. دو نوع شمع‌های ایریدیوم و شمع پلاتینیوم ترجیح داده می‌شوند.

عاداتی که بر مصرف سوخت تأثیر می‌گذارد

بیکار و بدون حرکت هستید


این عادت، بی معنی به نظر می‌رسد، اما این عادتی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود یا فراموش می‌شود. اگر در مکانی هستید که می‌توانید موتور خود را به طور کامل خاموش کنید، باید این کار را انجام دهید. خاموش کردن خودرو نه تنها برای مصرف سوخت شما بهتر است، بلکه از فرسودگی غیرضروری خودرو نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از دنده اشتباه


اگر خودرو شما دارای گیربکس دستی است، حتما از دنده مناسب استفاده کنید. اگر بار‌های سنگینی را می‌کشید، باید از دنده پایین تری استفاده کنید، بنابراین موتور شما مجبور نیست بیشتر از آنچه نیاز دارد کار کند. به طور مشابه، هنگام حرکت با سرعت‌های بیشتر، حتما از دنده بالاتر استفاده کنید. طولانی و کوتاه این است: به موتور خود گوش دهید. اگر به نظر می‌رسد که بیش از حد کار می‌کند یا کم کار می‌کند، احتمالاً در حال هدر دادن گاز هستید.

رانندگی تهاجمی


این عادت بد، شامل سه چیز است: رانندگی خیلی سریع، شتاب گیری خیلی سریع و توقف خیلی ناگهانی. هر سه این اقدامات منجر به مصرف سوخت بالا می‌شود. در صورت امکان، باید آهسته شتاب بگیرید و با سرعت ترافیک رانندگی کنید. فاصله‌ بین خودروی خود و خودروی جلوتر به اندازه‌ی کافی باشد تا بتوانید به تدریج و بدون ترمزگیری بایستید. کاهش سرعت طبیعی و بدون ترمز، در صورت امکان، می‌تواند به شما در افزایش بهره وری سوخت کمک کند.

 

منبع: خبرگزاری صدا و سيما

ارسال نظرات