۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۷
کد خبر: ۷۰۸۰۴۹

نام سپا هنوز در لیست FTO است

نام سپا هنوز در لیست FTO است
کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه یکی از مواد باقیمانده، ماندن نام لیست سپاه پاسداران از لیست FTO است گفت: در حال حاضر آمریکا سعی می‌کند با برجسته کردن مسئله سپاه، اقدامات خود را پشت آن پنهان کند.

 به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سید مصطفی خوش چشم، با اشاره به عدم تصمیم‌گیری واشنگتن و مطرح کردن شروط جدید توسط آمریکا، گفت: مسائل باقیمانده بیش از یک مورد بوده و بخش عمده‌ای از آنچه که باعث اختلاف بین دو طرف است، هنوز حل نشده است که جزو خطوط قرمز ایران محسوب می‍شود به طور مثال، باقی ماندن تحریم‌ها بر روی افراد، شرکت‌ها و نهاد‌های لیست قرمز است که انتفاع اقتصادی ایران را به شدت تحت تأثیر قرار داده و محدود می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: براساس آنچه که تعهدات برجامی آمریکاست، آمریکا باید این افراد، شرکت‌ها و نهاد‌ها را از لیست تحریم‌ها خارج کند.

وی با بیان اینکه یکی از مواد باقیمانده، ماندن نام لیست سپاه پاسداران از لیست FTO است، ادامه داد: در حال حاضر آمریکا سعی می‌کند با برجسته کردن مسئله سپاه، اقدامات خود را پشت آن پنهان کند و به موارد دیگر نمی‌پردازد که اتفاقا بحث‌های زیادی در مورد موارد باقی‌مانده وجود دارد که آن‌ها هم باید حل شوند.

خوش‌چشم تصریح کرد: آمریکایی‌ها در اواسط مذاکرات پذیرفته بودند که هم تحریم‌های لیست قرمز را بردارند و هم نام سپاه را از لیست FTO خارج کنند، اما زیر قول خود زدند. این یکی از تاکتیک‌های شناخته شده آمریکا است که ابتدا در باغ سبز نشان می‌دهد و تعهداتی را بیان میکند که به عهده خواهد گرفت، اما هنگام نهایی کردن کار دبه می‌کند و آن سر باز می‌زند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه طبیعی است که قرار دادن نام سپاه در لیست سپاه، بخشی از فشار حداکثری بوده که در زمان آقای ترامپ و بعد از خروج از برجام صورت گرفت، اظهار کرد: شرط اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که کمپین فشار حداکثری باید به طور کامل تمام شود که یک مورد آن مسئله سپاه و یک مورد اصلی‌تر آن برداشتن تحریم‌های افراد، شرکت‌ها و نهاد‌های لیست قرمز است که آمریکا همچنان از آن‌ها سر باز می‌زند.

وی در ادامه تصریح کرد: حتی اگر مسئله سپاه حل شود، تا زمانی که آن افراد، نهاد‌ها و شرکت‌ها در لیست قرمز هستند، مذاکرات به انتها نخواهد رسید و آمریکا نمی‌تواند تا ابد با برجسته‌نمایی سپاه پشت این مسئله پنهان شود و سعی کند موارد دیگر نادیده گرفته شود.

خوس‌چشم تأکید کرد: این موارد آنچنان مهم است که انتفاع اقتصادی ایران به آن‌ها وابسته است و باید همه افراد، نهاد‌ها و شرکت‌ها به طور کامل از لیست قرمز خارج شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیام اینکه آمریکایی‌ها در حقیقت سعی می‌کنند که به جمهوری اسلامی ایران فشار وارد کنند تا با امتیاز کمتری به توافق برسد، گفت:، اما نه به لحاظ مختصات داخلی و نه به لحاظ شرایط جهانی در وضعیتی نیستیم که زمان به نفع آمریکا باشد. زمان به نفع ایران است و برخورد فعالانه و کنشگرانه ایران با این قضیه در جنگ اراده‌ها، می‌تواند نتیجه را به سود جمهوری اسلامی ایران رقم بزند.

وی اضافه کرد: در این راستا نیاز است که ایران چه در محیط داخلی و استفاده از اهرم‌های فشار در زمینه هسته‌ای، منطقه‌ای و موشکی و همینطور در زمینه مهاجرین یک برخورد کنشگرانه‌تری داشته باشد و بیشتر از این اهرم‌ها استفاده کند چراکه پتانسیل بسیار بیشتری وجود دارد که هنوز مورد استفاده جمهور اسلامی ایران قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: در خنثی‌سازی تحریم‌ها اقدامات زیادی باقی مانده که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از آن‌ها استفاده کند تا وضعیت اقتصادی را به مراتب در تجارت خارجی بهتر کند.

خوش‌چشم با اشاره به شرایط جهانی و جنگ اوکراین، اظهار کرد: از سوی دیگر وضعیت به سمت افزایش قیمت انرژی و کاهش صادرات انرژی روسیه به بازار‌های غرب است، قطعا وضعیت به نفع جمهوری اسلامی ایران است و غرب توان بالا بردن فشار بر روی صادرات انرژی ایران را ندارد و وضعیت روز به روز برای آن‌ها وخیم‌تر می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه جنگ اوکراین باعث کوچ شرکت‌های غربی از روسیه شده است، بیان داشت: این یک پتانسیل بسیار عالی برای جایگزینی آن‌ها توسط شرکت‌های صادراتی، تولیدی و کشاورزی ایران است.

وی یادآور شد: در تقابل بین شرق و غرب که به وضوح در جنگ اوکراین دیده می‌شود، غرب دچار فرسایش شده و وضعیت قیمت‌ها برای مصرف‌کنندگان بالا رفته است و نارضایتی‌ها از جمله اعتراض کامیون‌داران در اسپانیا و آلمان دیده می‌شود.

خوش چشم در پایان با بیان اینکه کم کم با طولانی شدن جنگ اوکراین، وضعیت غرب رو به افول هرچه بیشتر می‌رود و دچار اصطکاک قدرت می‌شود، خاطرنشان کرد: به همین دلیل ایران در موقعیت منحصر به فردی قرار دارد و پتانسیل بسیاری برای این که ایران بتواند با افزایش استفاده از اهرام‌های قدرت، فشار مضاعفی را به غرب وارد کند وجود دارد تا غرب و آمریکا را مجبور به پذیرش شروط مورد نظر ایران کند.

ارسال نظرات