۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸
کد خبر: ۷۰۸۲۴۱

اعلام میزان فطریه و کفاره از سوی مراجع تقلید

اعلام میزان فطریه و کفاره از سوی مراجع تقلید
دفاتر مراجع عظام تقلید میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان را اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، دفاتر مراجع عظام تقلید میزان فطریه و کفاره روزه ماه مبارک رمضان را در سال جاری اعلام کردند.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

دفتر رهبر انقلاب مبلغ فطریه سال ۱۴۰۱ را اعلام کرد

دفتر رهبر معظم انقلاب در پاسخ به استفتائی میزان زکات فطره روزه سال ۱۴۰1 را مشخص کرد.

متن این سوال و جواب بدین شرح است:

سؤال: فطریه برای هر شخص چه مقدار است؟

جواب: مکلف بايد براى خودش و كسانى كه نانخور او هستند برای هر نفر، يك صاع (تقريباً سه كيلوگرم) گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرت یا مانند اينها به مستحق بدهد و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد، كافى است.

ضمنا  زکات فطره امسال (۱۴۰۱) به قیمت گندم برای هر نفر، « چهل هزار تومان » اعلام شده است.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

اعلام میزان زکات فطره سال ۱۴۰۱ از سوی دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی

دفتر حضرت آیت الله وحید خراسانی در اطلاعیه ای میزان زکات فطره در سال ۱۴۰۱ شمسی/ ۱۴۴۳ قمری را اعلام کرد.

متن این اطلاعیه به شرح زیراست:

باسمه‌تعالی

پیرو سوالات مکرر مؤمنین از دفتر حضرت آیت الله العظمی وحیدخراسانی (مدظله العالى) مبنی بر میزان زکات فطره ماه مبارک رمضان ١۴۴٣ به اطلاع می‌رساند ميزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع که تقریبا سه کیلوگرم گندم يا برنج و مانند اينها – از طعام هاى متعارف در محل – است كه مکلّف می‌تواند پول يكى از اينها را طبق قیمتى كه در محل خودش دارد محاسبه نموده و به فقیر بپردازد.

دفتر معظم له زكات فطره -به حساب گندم- را براى هر نفر به مبلغ ٤٠/٠٠٠ تومان قبول می‌کند.

مؤمنین در صورت داشتن سوال، می‌توانند با دفتر قم ۰۲۵۳۷۴۷۵ تماس حاصل نمایند.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

میزان زکات فطره ۱۴۰۱ از سوی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی اعلام شد

میزان زکات فطره از سوی دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی مشخص و به کلیه دفاتر ایشان در سراسر کشور اعلام شد.

بر اساس نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ چهل هزار تومان (۴۰۰.۰۰۰ ریال) و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یکصد و پنجاه هزار تومان (۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال) اعلام شده است که مؤمنین در انتخاب هر یک از این موارد مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ هشت هزار تومان (۸۰.۰۰۰ ریال) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود؛ همچنین کفاره روزه عمد مبلغ چهارصد و هشتاد هزار تومان (۴.۸۰۰.۰۰۰ ریال) است.

لازم به ذکر است که براساس مسأله ۱۶۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانى که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنى باشند واجب است، یعنى باید براى خودش و کسانى که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذاى نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکى از اینها را بدهد کافى است.

در ضمن بنابر فتوای این مرجع تقلید شیعیان اگر کسى فقط در افطار شب عید فطر میهمان دیگرى باشد فطریه او به عهده خودش است.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

اطلاعیه دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی درباره میزان زکات فطره سال ۱۴۰۱

دفتر حضرت آیت الله نوری همدانی در اطلاعیه ای میزان زکات فطره سال ۱۴۰۱ شمسی/ ۱۴۴۳ قمری را اعلام کرد.

متن اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنین ومؤمنات، میزان زكات فطره ازسوی دفتر مرجع عالیقدرحضرت آیت الله العظمی نوری همدانی «مدظله العالی» به شرح ذیل اعلام شد:

شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفری یک صاع ( ۳ کیلو) از خوراکی‌های رایج خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است تفاوت داشته باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

دفتر معظم له مبلغ قوت غالب گندم را ٤٠ هزار تومان و قوت غالب برنج ایرانی ١٥٠ هزار تومان اعلام می نماید كه مؤمنین درپرداخت یكی از آن مخیر می باشند.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

دفتر حضرت آیت الله سبحانی میزان و مبلغ فطریه امسال را اعلام کرد

دفتر حضرت آیت الله سبحانی میزان و مبلغ فطریه امسال (۱۴۰۱ هجری شمسی / ۱۴۴۳ هجری قمری) را اعلام کرد.

کسی که موقع غروب یعنی قبل از غروب شب عید فطر گرچه به چند لحظه باشد بالغ و عاقل و هشیار است و فقیر و بنده کس دیگر نیست، باید برای خودش و کسانی که نان‌خور او هستند، هر نفری یک صاع که تقریباً سه کیلو است، گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از اینها را هم بدهد، کافی است.

پیرو سؤالات مکرر مؤمنین از دفتر آیت‌الله سبحانی به اطلاع می‌رساند: میزان زکات فطره برای هر نفر، یک صاع (که تقریبا سه کیلو) گندم یا برنج یا جو یا خرما یا کشمش یا ذرت و مانند اینها است، مکلّف است پول یکی از اینها را طبق قیمتی که در محل خودش دارد، محاسبه کرده و به فقیر بپردازد.

میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد چهل (۴۰) هزار تومان است.

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

اطلاعیه دفتر حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره زکات فطره و کفاره روزه

دفتر حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی درباره میزان زکات فطره و کفاره روزه اطلاعیه ای صادر کرد.

در اطلاعیه دفتر این مرجع تقلید شیعیان آمده است: «شخصی که پرداخت زکات فطره بر او واجب است باید برای خودش و کسانی که نانخور او هستند، هر نفری یک صاع (تقریبا ۳کیلو و ۶۰۰گرم) از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ آن را به عنوان فطریه بپردازد.

با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.

کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود ۹۰۰گرم به‌حساب گندم) است که باید به مسکین (فردی که معیشتش سختتر از فقیر است) پرداخت شود و در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد.

دفتر حضرت آیت‌الله‌ شبیری زنجانی، مبلغ ۴۰هزار تومان را بابت زکات فطره هر نفر (به‌حساب قیمت گندم) و مبلغ ۱۰هزار تومان را برای کفاره افطار عذری دریافت می‌کند و به مصرف آن می‌رساند».

نظر مراجع عظام تقلید درباره فطریه و کفاره

اعلام میزان زکات فطره و کفاره روزه سال ۱۴۰۱ از سوی دفتر حضرت آیت الله مظاهری

دفتر حضرت آیت‌الله مظاهری میزان «زکات فطره» و «کفّاره» در سال ۱۴۰۱ شمسی/ ۱۴۴۳ قمری را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است:

۱) میزان زکات فطرۀ مکلّفینی که فقير نيستند، برای خودشان و اشخاص تحت تكفّل، به‌‌ازای هر نفر، تقريباً سه كيلوگرم گندم يا جو يا خرما يا برنج و مانند آن است که باید به مستحق بدهند و اگر پول يكى از اينها را هم بر اساس قیمت رایج محلّ زندگی خود بپردازند کافی است.

این مبلغ برای گندم در اغلب مناطق کشور حدود چهل هزار تومان توسط کارشناسان مربوطه برآورد شده است. در خصوص سایر مواد غذایی، با توجّه به اینکه قیمت آنها در شهرهای مختلف متفاوت است، مؤمنین می‌توانند معادل مقادیر مذکور را براساس قیمت محلّ زندگی خود بپردازند.

۲) کفّارۀ افطار غیر عمدی روزه، به ازای هر روزه، حدود ۷۵۰ گرم طعام نظیر گندم یا پول آن است و کفّارۀ عمدی افطار روزه، به‌ازای هر روزه، شصت برابر آن می‌باشد.

۳) خرید سایر نیازمندی‌های متعارف فقرا، اعم از خوراکی و غیر خوراکی، با مبالغ زکات فطره یا با مبالغ کفّاره و تحویل به آنان جایز است و نیز انتقال مبالغ زکات فطره یا کفّاره به حساب آنان مانعی ندارد و لازم نیست عین پول به آنها پرداخت شود.

۴) زکات فطرۀ کسانی که در شب عید فطر مهمان هستند یا افرادی نظیر كارگران، كارمندان و سربازان که در محلّ کارشان غذاى روزانه به آنها داده می‌شود، بر عهدۀ خودشان می‌باشد.

۵) كسى كه نماز عيد فطر مى‏ خواند، مستحب است زكات فطره را پيش از نماز عيد بدهد و اگر نماز عيد نمى ‏خواند، مى‏ تواند ادای فطریه را تا ظهر عید به تأخير اندازد.

ارسال نظرات