۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۰۸۸۷۶

کاهش خطر ابتلا به بیماری خودایمنی با مصرف این ویتامین ها

کاهش خطر ابتلا به بیماری خودایمنی با مصرف این ویتامین ها
مصرف مکمل‌ ویتامینD و روغن ماهی حاوی امگا3 به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به بیماری‌ های خودایمنی را کاهش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، بیماری‌ های خودایمن به اختلالات مزمنی اطلاق می‌شود که عملکرد نادرست سیستم ایمنی منجر به بروز التهابات ناگهانی می‌شود و دیابت نوع 1، پسوریازیس، ام‌اس، بیماری التهابی روده و آرتریت‌ روماتوئید از جمله این بیماری‌هاست.

بیماری‌های خودایمنی سومین گروه بیماری‌های شایع در کشورهای صنعتی و اولین عامل فوت بانوان محسوب می‌شود.

متاسفانه هیچ درمان قطعی برای بیماری‌های خودایمن وجود ندارد و اقدامات درمانی در حال‌حاضر صرفا مبتنی بر کنترل علائم است اما محققان به‌تازگی ارتباط میان مصرف مکمل ویتامینD و روغن ماهی را با بروز بیماری‌های خودایمن بررسی کردند و دریافتند مصرف مکمل ویتامینD خطر بیماری‌های خودایمن را 22 درصد و اسیدهای چرب امگا3 این خطر را 15 درصد کاهش می‌دهد.

مصرف مکمل ویتامینD از این جهت اهمیت دارد که این ویتامین وارد هسته سلول می شود و به گیرنده ویتامین متصل و طیف وسیعی از ژن‌های پاسخ‌دهنده به ویتامینD که در عملکردهای ایمنی بدن نقش دارند را تنظیم می‌کند. از جمله این تاثیرات می‌توان به اثرات مفید بر لنفوسیت‌های B وT، ماکروفاژها، مونوسیت‌ها و... اشاره کرد.

در رابطه با اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی نیز باید گفت که در مکانیسم‌های ضدالتهاب به‌خصوص کاهش مولکول‌های واسطه‌ای التهابی و تنظیم عملکرد سلول‌های مقابله با بروز التهابات جدید نقش دارد البته محققان در این زمینه خاطر نشان کرده‌اند که تحقیقات آنها دارای محدودیت‌هایی است و در حال‌حاضر در مورد افراد مسن تایید شده و ممکن است این نتایج برای افراد جوان قابل‌تعمیم نباشد.

منبع: سلامت

ارسال نظرات