۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۰۹۱۰۲

پراکنده گویی دولت بفرصت به شایعه سازان می دهد

پراکنده گویی دولت بفرصت به شایعه سازان می دهد
استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: پراکنده گویی درباره اقدامات اخیر دولت مردم را گیج کرده است، مردم شایعات را باور می‌کنند و شایعه سازان هر آنچه می‌خواهند به افکار عمومی تحویل می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو این روز‌ها بخشی از آنچه در رسانه‌ها می‌خوانیم یا از زبان مردم در کوچه و خیابان می‌شنویم، به قیمت نان و آرد و ماکارونی و کمبود روغن و گرانی‌هایی که هنوز در خانه مان را نزده، اما انتظارش را می‌کشیم گره خورده است شاید در واقعیت مساله اصلی برای اکثر قریب به اتفاق جامعه قیمت نهایی نان و آرد نباشد، هر چند نباید فراموش کنیم نان وعده اصلی و قوت غالب دهک‌های کم درآمد جامعه است، اما موضوع مهم چند پارگی مسوولان و عدم به نتیجه رسیدن برای مدیریت مواردی از قبیل آزاد سازی قیمت ها، حذف ارز ترجیحی و ذیل آن اقدامات حمایتی است. عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این گفتگو انتقادی دارد بر عملکرد مسوولین و عدم یکپارچگی که منجر به افزایش انتظارات تورمی در سطح جامعه شده است.

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفتگو با دانشجو در خصوص نگرانی‌های جامعه از پراکنده گویی‌های مسولین در خصوص موضوعات مهمی مثل تعیین قیمت آرد و نان، نان یارانه‌ای و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و تبعات این موضوع بر اعتماد مردم گفت: پراکنده گویی آفتی است که متاسفانه سال‌های سال است در بین برخی از مسوولین ما شایع شده است. پراکنده گویی از سوی مسوولین و دولتمردانی که اتفاقا آن‌ها باید حرف آخر را درباره تصمیمات و سیاست گذاری‌ها بزنند منجر به دامن زدن به شایعه می‌شود.

وی در ادامه افزود: پراکنده گویی درباره قیمت نان، افزایش قیمت آرد، نان یارانه ای، اعطای نان با کارت ملی و اعطای یارانه نقدی در ازای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مردم را گیج کرده است، لذا مردم شایعات را باور می‌کنند و شایعه سازان هر آنچه می‌خواهند به افکار عمومی تحویل می‌دهند، در حالی که مسوول مربوطه هر بحثی باید با صراحت و شفافیت به مردم جواب دهد، در برابر مردم حاضر شود و مانع ایجاد نگرانی در میان آحاد مختلف مردم جامعه شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این باره خاطر نشان کرد: در وهله اول باید مشخص شود متولی امر در بخش‌های مختلف مثلا آرد، نان و ماکارونی چه کسی است؟ آیا وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور یا رئیس ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مسوول اطلاع رسانی وصحبت کردن با رسانه‌ها و مردم است یا سخنگوی دولت باید خبر‌های نهایی را به اطلاع مردم برساند؟

آلبرت بغزیان در ادامه تصریح کرد: بی تردید مردم وقتی در وضعیتی که با پراکنده گویی مسوولین رو به رو می‌شوند اعتماد خود را به دولت از دست می‌دهند. رکن اول اعتماد مردم به مسوولین، ایجاد شفافیت و بودن در اتاق شیشه‌ای در محضر مردم است. در وهله دوم یک نفر باید درباره مسائلی که مردم را نگران کرده سخن بگوید، ضمن اینکه اگر درون دولت یا مجلس تصمیمات و سناریو‌هایی که برای کاهش فشار به مردم بحث و بررسی می‌شود هر وزیر و نماینده‌ای نباید تصمیماتی که قطعی نیست را به تعبیر خود برای مردم در رسانه‌ها تفسیر کند، بلکه بعد از بررسی سناریو‌های مختلف در دولت و مجلس و کمیسیون، آن زمان با مردم در میان گذاشته شود.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران تاکید کرد: وقتی هر مسوولی یک سخن می‌گوید یکی تایید و دیگری تکذیب می‌کند، رسانه‌ها و فضای مجازی پر می‌شود از اینکه قرار است یارانه نان داده شود. کوپن در راه بازگشت است. سهمیه نان هر ایرانی دو بربری و یک لواش است و چهار ماکارونی! دولت آقای رئیسی باید مراقب باشد که خطا‌های استراتژیک دولت آقای روحانی را که منجر به از دست رفتن اعتماد به دولت شد تکرار نکند و قیمت آرد و ماکارونی به شاخص تعیین تورم و قیمت سایر کالا‌ها در اقتصاد تورمی ما تبدیل نشود. قطعا این موضع در شان اقتصاد کشور پهناوری مثل ایران نیست که به جای توسعه علم و دانش در سالی که باید فعالیت‌های تولیدی دانش بنیان تقویت شود تمام دغدغه و انرژی دولت و مردم صرف مسائلی مثل یارانه نان و قیمت ماکارونی شود.

ارسال نظرات