۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۹
کد خبر: ۷۰۹۱۰۵

مردم مستلزم دریافت خدمات سلامت مناسب هستند

مردم مستلزم دریافت خدمات سلامت مناسب هستند
در دسترس و با کیفیت بودن، رایگان یا ارزان تمام شدن خدماتی که در حوزه سلامت به مردم ارائه می‌شود، مسئله‌ای است که در پیشرفت و توسعه یک جامعه در ابعاد مختلف تاثیرات قابل تاملی دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ موضوع سلامت در دو بعد سلامت جسمی و روانی مطرح است و تلاش برای حفظ و بهبود هر دو بعد ابن مقوله از اهمیت خاصی برخوردار است.

به همان اندازه که سلامت جسمی در زندگی افراد مهم به شمار می‌رود، سلامت روح و روان آن‌ها نیز باید مورد توجه قرار بگیرد و متاسفانه این مسئله اغلب از طرف مردم مهم تلقی نمی‌شود.

در خصوص سلامت جسمی نیز بسیاری از افراد با بروز و مشاهده علائم بیماری اقدام به خود درمانی و نسخه پیچی غیر تخصصی و ناآگاهانه می‌کنند و اینگونه است که افراد بیشماری دیر از ابتلاء به بیماری خود مطلع می‌شوند و زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که کار از کار گذشته است و البته گران بودن هزینه‌های درمان از ویزیت پزشک گرفته تا دیگر هزینه‌های دارو و درمان نیز در عدم مراجعه مردم له پزشک بی‌تاثیر نبوده و نیست.

متاسفانه با گذشت سالها از توسعه و پیشرفت چشمگیری که در حوزه سلامت در سراسر دنیا ایجاد شده است، بسیاری از مردم در نقاط مختلف آن از برخورداری از خدمات مرتبط با سلامت محروم هستند.

 

۴۰ درصد پزشکان کشور در تهران حضور دارند!

« هفته سلامت » از شنبه هفدهم اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده و نهادها و سازمان‌های مسئول در حوزه سلامت برنامه‌های زیادی را برای بزرگداشت این ایام و متناسب با نامگذاری روزهای مختلف این هفته طراحی کرده‌اند.

با وجود تلاش گسترده‌ای که برای بهره‌مندی همه مردم از خدمات حوزه سلامت در کشور صورت می‌گیرد، همچنان کمبودهای زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد و لمس می‌شود و این کمبودها در مناطق محروم و نقاط روستایی کشور بیشتر قابل لمس است.

کمبود پزشک و پرستار در بیمارستان‌های مختلف کشور و به ویژه در مراکز درمانی دولتی یکی از عمده‌ترین مشکل حوزه سلامت در کشور ما محسوب می‌شود.

به گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهران یکی از استانهایی است که بیش از ۴۰ درصد مجموع پزشکان کشور را در خود متمرکز کرده و اینگونه است که ماجرای کمبود پزشک در مناطق محروم بیشتر ب چشم می‌خورد.

 

تسریع در واکسیناسیون مردم، نخستین گام دولت سیزدهم در حوزه سلامت!

تلاش دولت سیزدهم بر این امر است که خدمات پیشگیری و درمانی در حوزه سلامت را به عموم مردم در سایر نقاط کشور ارائه بدهد و در تشریح نخستین گام مهم برای تحقق این موضوع مهم میتوان به انجام واکسیناسیون در همه جای کشور اشاره کرد.

بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی وزارت تا کنون ۸۵ درصد از مردم در نقاط دور و نزدیک شهرها و روستاهای مختلف کشور ۲ دُز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و این تنها مرهون اقدامات مسئولان حوزه سلامت در دولت سیزدهم است.

بهرام عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور در پیام خود که به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت صادر کرده بر مواردی چون توجه به سبک زندگی سالم و مشارکت مردم، افزایش خودمراقبتی، توجه به اقتصاد سلامت، عدالت در سلامت و سیاستگذاری مبتنی بر پیشگیری و بهداشت را مهمترین شاکله های توسعه سلامت بر شمرده است.

آنچه در این میان از اهمیت بیشتری برخوردار است، مقوله پیشگیری و جلوگیری از ابتلاء افراد به بیماریهای مختلف است که در صورت توجه به این مسئله، هزینه‌های هنگفت و سرسام آور درمانی تا حدود زیادی کاهش پیدا خواهد کرد و این هزینه ها را میتوان برای ارتقاء سلامت سایر افراد جامعه صرف کرد.

تاکید عین الهی وزیر بهداشت بر افزایش پوشش بیمه همگانی هم از دیگر اهداف دولت سیزدهم در راستای ارتقاء و ارائه هر چه بهتر خدمات حوزه سلامت محسوب می‌شود و بر اساس آمارهای فعلی از زمان آغاز به فعالیت دولت سیزدهم تا کنون، بیش از ۵ میلیون نفر از مردم در نقاط مختلف کشور به ویژه در نقاط محروم تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند.

 

توسعه و پیشرفت جامعه در گرو خدمات سلامت ارزان و باکیفیت!

علی رغم تلاش دولت سیزدهم در حال حاضر ۵۰۰ هزار نفر همچنان از داشتن هرگونه پوشش بیمه‌ای محروم هستند و آمار فوق اگر چه به ظاهر در مقایسه با آمار بیمه شدگان کم و اندک است اما این عدم برخورداری پیامدهای خوب و خوشایندی به دنبال نخواهد داشت.

در دسترس و با کیفیت بودن، رایگان یا ارزان تمام شدن خدماتی که در حوزه سلامت چه سلامت روان و چه یلامت جسمانی به مردم ارائه می‌شود، مسئله‌ای است که در پیشرفت و توسعه یک جامعه در ابعاد مختلف تاثیرات قابل تاملی به جا می‌گذارد و توجه مسئولان در این حوزه، باید بر ارائه خدمات مطلوب تر و با کیفیت تر باشد.

ارسال نظرات