۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۷۰۹۳۳۷
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد؛

رفاه مردم اولویت شماره یک دولت/ حدف ارز ۴۲۰۰ به نفع مردم خواهد بود

رفاه مردم اولویت شماره یک دولت/ حدف ارز ۴۲۰۰ به نفع مردم خواهد بود
عبدالملکی با اشاره به حذف ارز ترجیحی گفت: رفاه مردم اولویت شماره یک دولت است و برای رفاه مردم باید تولید ملی تقویت و نظام پرداخت یارانه و نظام بانکی اصلاح شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارشنبه شب در جلسه هم اندیشی مجمع نمایندگان طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم که با موضوع «تبیین سیاست های اقتصادی دولت در شرایط کنونی» در ساختمان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، گفت: در جلسه ای که خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدیم بر مسأله عدالت تاکید کردند و فرمودند از دولت توقع داریم که بر مدار عدالت برنامه ریزی کند و در همان جلسه نیز به طور کلی گریزی بر یارانه ها زدند.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور بر مبنای اندیشه ناب اسلامی و در راستای تحقق دولت اسلامی به سمت جامعه سازی و تمدن نوین اسلامی گام برداشته و با این نگاه وارد عرصه اجتماعی شدند، افزود: نگاه تحولی در راستای تحقق اهداف بلند اسلامی است و مسأله عدالت نقطه مرکزی و محور موضوعات قرار می گیرد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه عدالت باید به همۀ ابعاد اجرایی کشور تسری پیدا کند و در حد شعار نباید باقی بماند، ابراز کرد: یکی از محورها مسأله یارانه است که یکی از عرصه های تجلی یارانه مسأله ارز ترجیحی یا همان 4200 تومانی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر چرایی اصلاح ارز ترجیحی اظهار داشت: مهم ترین دلیل هزینه 400هزار میلیارد تومانی سالانه برای مردم است که با پرداخت این ارز ترجیحی با روشی که انجام می شد هر سال 400 هزار میلیارد تومان از جیب مردم پول خارج می کردیم تا رفاهی برای مردم به وجود بیاوریم که عملاً این اتفاق هم نمی افتاد.

در ارز 4200 تومانی کم ترین سود به مردم می رسید

وی ادامه داد: این ارز 4200 از محل صادرات دولت به دست می آمد و قرار بود به نفع مردم و ارزانی را به ارمغان بیاورد که متاسفانه بخشی از آن به دست دلال ها، بخش دیگر خرج قاچاق به کشورهای همسایه و بخشی به نفع تولید کننده خارجی بود و در این بین کم ترین نفع و سود برای ملت ایران بود.

عبدالملکی با اشاره به اینکه 400هزار میلیارد تومان را به جیب مردم برمی گردانیم و آنگاه قیمت ها را آزاد می کنیم تا به این وسیله دست دلالان را کوتاه کنیم، تصریح کرد: برای مثال ماکارونی به کمک ارز ترجیحی در ایران تولید می شد اما به دست کشورهای خارجی می رسید و در اینجا سود برای دلال و صادرکننده ها می رسید.

رفاه مردم اولویت شماره یک دولت/حدف ارز ۴۲۰۰ به نفع مردم خواهد بود

دولت در حذف ارز ترجیحی، آبرویش را به میدان آورده است

وی حذف ارز ترجیحی را به نفع مردم دانست و گفت: اگرچه در برخی از کالاها گرانی خواهیم داشت اما باز به نفع مردم تمام می شود؛ مردم باید بدانند که رئیس جمهور کار عاقلانه و عادلانه ای را آغاز کرده است و این حرکت بار آبرویی برای این دولت به همراه دارد و کاری که در گذشته و دیگران باید انجام می دادند را امروز دولت آیت الله رئیسی به نفع مردم به سرانجام خواهد رساند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تا زیرساخت ها برای کالابرگ الکترونیکی آماده نشود یارانه معیشتی پرداخت خواهد شد، عنوان کرد: جامانده های یارانه اگر جزء دهک دهم نباشند می توانند با ثبت نام در سایت اعلام شده از سوی دولت مشمول یارانه جدید شوند و سامانه حمایت نیز در راستای اعتراضات مردمی به دهک بندی فراهم گشته است.

وی افزود: مردم عجله نکنند چرا که حقی از کسی ضایع نخواهد شد و چنانچه در ماه بعد مشخص شود در دهک یک تا سه قرار باید می گرفت مابه التفاوت و معوقات به حساب سرپرست واریز می شود.

حتی یک ریال از این حذف ارز 4200 تومانی به جیب دولت واریز نمی شود

عبدالملکی با اشاره به اینکه قرارگاه تبیین به ریاست وزیر ارشاد فعالیت خود را آغاز کرده است و برای نهادهای نخبگانی جامعه شفاف سازی می کنند تا به فضل الهی به صورت شبکه ای مردم در جریان امور و تبیین حذف ارز ترجیحی قرار گیرند، خاطرنشان کرد: به هیچ وجه حتی یک ریال از این اتفاق به جیب دولت واریز نمی شود.

وی با توجه به حوادث بین المللی و جنگ اوکراین و روسیه استفاده از ارز 4200 را عملاً غیرممکن دانست و ابراز داشت: کشورهای دنیا امروزه در حال ذخیره سازی مواد غذایی هستند در حالی که ما با ارز 4200 به یک صادرکننده مواد غذایی تبدیل شده بودیم.

وی با اشاره به اینکه چاره ای جز حذف ارز 4200 نداریم، تصریح کرد: حذف ارز ترجیحی ضرورتی برای کشور است و حق انتخاب دیگری نداریم و در این اصلاح طرح اقتصادی 4 قلم کالا یعنی مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن گران می شود اما با این وجود منافعی دارد که مستقیم به جیب مصرف کننده و مردم خواهد رسید.

رفاه مردم اولویت شماره یک دولت/حدف ارز 4200 به نفع مردم خواهد بود

دولت با تمام توان با گران فروشی ها برخورد خواهد کرد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت اجناس و کالاهایی که به تبع 4 قلم کالای اصلی گران خواهد شد را بررسی و محاسبه کرده و قیمت های جدید مصوب شده است و به شدت با گران فروشی برخورد خواهد کرد.

عبدالملکی با اشاره به اینکه دیگران نخواستند بازار را کنترل نکردند، ادامه داد: اعتقاد اقتصاد دان ها در دولت قبل بر آزادسازی و رها کردن بازار بود و کنترل بازار در تئوری دولت گذشته نبود اما هفته گذشته در جلسه سران قوا مصوب شد سخت گیرانه ترین ابزارهای کنترلی در اختیار تعزیرات حکومتی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه دولت مسلط بر بازار خواهد شد، خاطرنشان کرد: تعزیرات حکومتی، جهاد کشاورزی، اداره صنعت معدن و تجارت و بسیج با هم یک شاکله کلی شکل داده اند و به همین زودی بر بازار مسلط خواهند شد و با کسی که بخواهد خارج از چارچوب محصولی را گران بفروشد به شدت برخورد خواهد شد.

عجله دولت در اجرای طرح به نفع مردم خواهد بود

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: دولت با قوت به دنبال مدیریت بازار است و عجله دولت در اجرای طرح به نفع مردم خواهد بود و هر ماه تاخیر 38 هزار میلیارد تومان از جیب مردم می رود که به ضرر ملت می باشد و با توجه به اینکه دولت به دنبال تسلط بر بازار و مبارزه با تخلفات و کنترل قیمت است باید به شما بگویم که همین امروز در جلسه ستاد تنظیم بازار آقای دکتر مخبر مدیر عامل یکی از شرکت های مهم تولید روغن کشور را برکنار کرد و این نشان از عزم دولت بر کنترل قیمت ها و مبارزه با تخلف ها است.

وی با اشاره به اینکه افزایش دستمزدها در ایران تورم زا نیست، تصریح کرد: اثرات اصلی تورم در کشور شامل کسری بودجه، خلق نقدینگی توسط بانک ها و کنترل نرخ ارز است که نقدینگی و نرخ ارز تا حدودی کنترل شده و به فضل الهی سال آینده نیز بهتر خواهد شد.

رفاه مردم اولویت شماره یک دولت آیت الله رئیسی

عبدالملکی همچنین یادآور شد: تورم 50درصدی تحویل گرفتیم که امروز به حدود 35 درصد رسانده ایم و سال 1401 ان شاء الله شاهد آینده بهتری خواهیم بود.

وی در پایان با اشاره به حذف ارز ترجیحی تاکید کرد: رفاه مردم اولویت شماره یک دولت آیت الله رئیسی است و برای رفاه تولید باید تولید ملی تقویت، نظام پرداخت یارانه و نظام بانکی اصلاح شود.

ارسال نظرات