۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۷۰۹۶۴۱
مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی آموزش حوزه مطرح کرد؛

گزارشی از پژوهش های معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه

گزارشی از پژوهش های معاونت تهذیب و تربیت حوزه های علمیه
حجت الاسلام عبدالهی گفت: تشویق و ترغیب پژوهشگران و واحدهای پژوهشی حوزه در جهت انجام پژوهش‌های نو، کارآمد و روزآمد تهذیبی از جمله اهداف این موسسه علمی پژوهشی است.

حجت الاسلام مهدی عبدالهی مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی آموزش حوزه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، در تشریح اهداف و سیاست‌های این فراخوان در تقویت فضای علمی و تربیتی طلاب گفت: از اهم اهداف و رویکرد این پژوهش ها می توان به جهت‌دهی پژوهش‌های حوزوی در راستای نیازها و مسائل کلان و راهبردی تهذیبی و تربیتی حوزه های علمیه اشاره کرد.

وی افزود: تشویق و ترغیب پژوهشگران و واحدهای پژوهشی حوزه در جهت انجام پژوهش‌های نو، کارآمد و روزآمد تهذیبی، ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهش‌های تهذیبی حوزه، مسئله‌محور و ناظر به حل چالش‌ها و نیازهای حوزه علمیه و نظام اسلامی، رعایت رویکرد و ویژگی­‌های پژوهش های تربیتی، ترویجی و تألیفی و شناسایی و ساماندهی پژوهشگران و استعداد‌های طلاب نخبه در عرصه تهذیب و تربیت از دیگر اهداف ما می باشد.

 مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی با اعلام این خبر ابراز کرد: این پژوهش ها پس از ارائه طرح تفصیلی و طرح در شورای علمی جهت حمایت به دبیرخانه حمایت از طرح های پژوهشی ارسال می شود.

وی با اشاره به اینکه از 50 عنوان پژوهش در نظر گرفته شده 13 عنوان مربوط به تألیف کتاب می باشد که در فرایند چاپ می باشد، عنوان کرد:عناوین 50 گانه پژوهش های تهذیبی شامل کتاب تاریخ حوزه و روحانیت، کتاب راهکارهای انس با امام زمان علیه السلام، کتاب جهاد اقتصادی در سیره علما و بزرگان وکتاب نیم نگاهی به سبک زندگی علما است.

وی ادامه داد:کتاب الگوی اهتمام جمعی،کتاب معادله الزام و اختیار،کتاب حوزه در عصر معصومان، کتاب شرح حال عالمان نقش آفرین تاریخ حوزه، کتاب اداره اراده‌ها ؛ سازکار انسان‌سازی، کتاب تمدن اسلامی در مکتب امام و رهبری، کتاب درآمدی بر نظام اندیشه اسلامی، کتاب راه آسمان، کتاب مردمی سازی تربیت و نظام اندیشه اسلام شناسان از دیگر عناوین می باشد.

وی افزود: چرایی و چیستی نظام اندیشه، فلسفه اسلام‌شناسی، روش تحقیق شناخت نظام واره اسلام، چیستی تربیت انقلابی و بیان مولفه های آن، نقش گرایش‌های انسان در تربیت انقلابی و چگونگی استفاده از آن و نقش ساختارها و نهادهای اجتماعی در تربیت انقلابی،نقش رفتار و کنش انسان در تربیت انقلابی و چگونگی استفاده از آن، مدرسه علمیه مطلوب، نظام صنفی حوزه و طلبه، هویت طلبگی و بحران هویت، رسالت اجتماعی حوزه و طلبه، درآمدی بر مشاوره اسلامی، هندسه معرفتی طلبه عصر انقلاب، مکتب و اندیشه تربیتی امامین انقلاب، ارزیابی اخلاقی، معنوی و تربیتی و دوره پیش‌حوزوی از دیگر عناوین 50 گانه تهذیبی است.

مدیر اداره مطالعات و برنامه ریزی آموزش حوزوه با اشاره به اینکه هیئت تراز انقلاب و رویکرد تربیتی آن، حوزه و اخلاق و معنویت در بیانیه گام دوم انقلاب، نظام اندیشه آیت الله خامنه ای، حوزه تمدن ساز از نگاه رهبر معظم انقلاب و نظام اندیشه امام خمینی بخشی از عناین 50 گانه می باشد ادامه داد: راهبردها و راهکارهای مردمی سازی تهذیب و تربیت، تجربیات و ایده های نو (راهبردها و راهکارهای تربیتی)، طبقه‌بندی و اولویت گذاری در نظام مفاهیم تهذیب و تربیت، بایسته‌ها و الزامات تهذیب و تربیت در ساختار، سیستم مدیریت، رویکردها و فرآیندهای سازمانی،مسئولیت اجتماعی حوزه و طلبه، آسیب شناسی خانواده(در مرکز مشاوره)، بایسته های اخلاقی و تربیتی حضور در فضای مجازی(زیست بوم طلاب درفضای مجازی)،نظریه جامع تربیتی ؛ تربیت ولایی،جریان‌شناسی مکاتب و روش‌های تربیتی،جریان‌شناسی نهادها، اشخاص و محصولات تهذیبی و تربیتی،فقه المشاوره، سیرهای مطالعاتی،کاربست قرآن در تربیت، گروه‌‌های جهادی تهذیب و تربیت، تحول دروس اخلاق از دیگر رشته هایی است که در این موضوع تدوین شده است.

حجت الاسلام عبدالهی تصریح کرد: به دلیل برگزاری «همایش بین‌المللی سده حوزه» در آبان‌ماه 1401، موضوعات 13 گانه‌ای در این رابطه برای ارسال مقالات در نظر گرفته شده که شامل «برنامه‌های تهذیبی» حوزه‌علمیه قم در سده اخیر،«گونه‌شناسی روش‌های تهذیبی_تربیتی حوزه» در سده اخیر، برترین «محصولات،منابع،کتب،رسائل و تقریرات» تهذیبی و تربیتی سده اخیر، نقش «حوزه و عالمان وارسته» آن در تطورات معنوی جامعه و حاکمیت در سده اخیر و برخی عناوین دیگر است.

وی با بیان اینکه تهذیب و تربیت اسلامی «حوزه‌های علمیه خواهران» سده اخیر حوزه‌علمیه قم (ایجاد،حفظ و بسط)، نقش «فرهنگ جهاد،شهید و شهادت» در ارتقای تهذیبی و تربیتی طلاب و اساتید، نقش «انقلاب اسلامی» در تهذیب و تربیت طلاب و اساتید حوزه‌علمیه قم، آسیب‌شناسی رویکرد تهذیب و تربیت حوزه‌علمیه قم و روحانیت در «ارتباط با جامعه و حکومت» از جمله موضوعات 13 گانه است اظهار کرد: نقش «فعالیت‌های اجتماعی و جهادی و خدمت‌رسانی» در ارتقای تهذیب و تربیت حوزه و جامعه، نقش «توسل،دعا،مناجات و هیئات مذهبی» در تهذیب و تربیت حوزه و جامعه، نقش ارتباط تهذیبی و تربیتی حوزه با مردم و «مردمی شدن» آن در ارتقای معنوی حوزه و جامعه،نقش تربیت‌ یافتگان حوزه در مقابله با «معنویت‌گرایان دروغین»و آسیب‌شناسی تهذیب و تربیت حوزه علمیه قم در «ارتباط با روحانیت،جامعه و حکومت» از جمله عناوینی است که به علاقمندان معرفی می شود.

وی افزود: دبیرخانه برنامه‌ریزی مقالات در اداره مطالعات و برنامه­ریزی می­باشد و داوطلبان می توانند مقالات و پژوهش های خود را حداکثر تا سه موضوع ارسال نمایند. مهلت ارسال مقالات تا 31 خردادماه می­باشد و از مقالات و پژوهش­های برگزیده بهره­وری و حمایت به عمل خواهد آمد.

پژوهشگرانی که تمایل به همکاری داشته باشند می توانند با اداره مطالعات و برنامه­ریزی معاونت تهذیب و تربیت از طریق شماره تماس 02532135577 و یا شناسه @srat114 در پیام­رسان ایتا ارتباط داشته باشند.

ارسال نظرات