۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۷۰۹۸۱۴

بررسی فعالیت‌های مستبصرین در نمایشگاه کتاب

بررسی فعالیت‌های مستبصرین در نمایشگاه کتاب
نشست بررسی و رونمایی کتاب «به دنبال ستاره‌ها» ویژه فعالیت‌های مستبصرین در نمایشگاه کتاب برگزار شد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست بررسی و رونمایی کتاب «به دنبال ستاره‌ها» در سی و سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با حضور حبیب زمانی محجوب و مهدی عزیزیان برگزار شد.

در این نشست حبیب زمانی محجوب مؤسس پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) درباره کارنامه این پژوهشگاه گفت: فروشگاه اسلامی امام صادق ۴۰ قدمت سال دارد که در سال ۱۳۵۹ به عنوان مرکز تحقیقاتی علوم اسلامی در قم تأسیس شد، این مرکز در سال ۱۳۷۵ تبدیل پژوهشکده و در سال ۱۳۹۳ تبدیل به پژوهشگاه شد، سال ۱۳۸۲ انتشارات زمزم هدایت را بر عهده گرفتیم و ۳ هزار جلد کتاب از این کتاب‌ها با مسائل معارف اسلامی و سیاسی است.

مهدی عزیزیان مسئول مذاهب و ادیان پژوهشگاه درباره کتاب به دنبال ستاره‌ها بیان کرد: در بهمن ۱۳۹۸ سفری پژوهشی به سیستان و بلوچستان داشتم. در کنار جریانات تکفیری جریان دیگری به نام استبصار هم در آنجا وجود دارد یعنی جریانی که تحصیل کرده‌های اهل سنت به سمت تشییع راه پیدا می‌کنند این کتاب محصول این سفر و جریان استبصار است.

وی افزود: در این سفر با افرادی که به سمت تشییع آمده بودند، گفت‌وگو کردیم، سه محور شامل عوامل استبصار، موانع و مراحل به استبصار رسیدن را که حاصل گفت‌وگو با آنها بود استخراج کردیم و نهایتاً به این نتیجه رسیدیم که برخی از آنها  به دست طایفه خود ترور یا جانباز شده‌اند.

عزیزیان در خصوص این کتاب بیان کرد: کتاب به دنبال ستاره‌ها روایت ۲۰ نفر از مستبصرین است و نویسنده کتاب یکی از طلبه‌های سیستان و بلوچستان است.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه آیا در حوزه کودک و نوجوان هم فعالیت‌ دارید، گفت: کار کودک و نوجوان کار بسیار حساس و تخصصی است و ما تا کنون در این حوزه کاری انجام نداده‌ایم.

عزیزیان در پایان خبری از پروژه جدید داد و گفت: پروژه‌ای جدیدی به نام معرفی اسلام به جهان اروپا در دست تولید است و در آینده زونمایی می‌شود.

به گزارش فارس، نشست تخصصی آینده کتاب‌های درسی یکی دیگر از نشست‌های امروز نمایشگاه کتاب است که با حضور حمید فریور مدیر روابط عمومی شرکت افست و مهرداد مصدقی مدیر فنی این شرکت در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در این نشست فریور درخصوص کتب درسی گفت: وقتی درباره کتب درسی صحبت می‌کنیم یعنی برای یک تیراژ ۸۰ میلیون نسخه‌ای در قطع رحلی و وزیری که بیش از هزار عنوان دارد حرف می‌زنیم.

وی ادامه داد: این عناوین از ۵۰۰ نسخه تا یک میلیون و دویست هزار شمارگان دارد و تنوعی را در رشته‌های مختلف درسی شامل فنی و حرفه‌ای، ریاضی و فیزیک و علوم تجربی و علوم انسانی شامل می‌شود. این تولید یک تولید بی وقفه است که معمولاً یک یا دو ماه قبل از شروع سال تحصیلی آغاز می‌‌شود. در این راستا ما امسال از مردادماه شروع به تولید برای چاپ کتاب‌های درسی سال تحصیلی ۱۴۰۲ می‌کنیم.

فریور افزود : تولید و توزیع کتاب‌های درسی بر عهده سازمان چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران است. ما تابستان هر سال به مشکل توزیع کتاب در سراسر کشور برخورد می‌کنیم، اما امسال در تهران ۵ هزار کتابفروشی، کتاب‌های درسی را توزیع می‌کنند. که هر کتابفروش سهمیه متفاوتی دارد. اما به دلیل مشخص نبودن تعداد مشتری‌ها احتمالاً آذرماه برگشت بسیار زیادی از کتاب‌های درسی را داریم.

این مقام مسئول صنعت چاپ کتب درسی درباره چاپ دیجیتال اشاره کرد: اساساً نشانه‌های آینده کتب درسی بیش از پیش خودش را نمایان کرده است، اما کتاب‌های دیجیتال اقتضائاتی دارد مثلاً بعضی از دانش‌آموزان امکان استفاده از سی دی کتاب قرآن را نداشتند.

مهرداد مصدقی مدیر فنی شرکت افست درخصوص چاپ کتاب در کشور‌های همسایه گفت: ما چاپ کتاب‌های درسی در افغانستان را طی تعاملی با آنها بر عهده داشتیم اما به دلیل مسائل سیاسی و فشارهای آمریکا این همکاری قطع شد. امروز مسائل در چاپ و نشر وجود دارد که کشورهایی مانند عراق و افغانستان با ایران همکاری نکنند.

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات