۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۱۰۵۳۵

«گمشده دره سبز» راوی شکنجه های اردوگاه های عراقی

«گمشده دره سبز» راوی شکنجه های اردوگاه های عراقی
کتاب «گمشده دره سبز» به قلم مریم بازرگانی خاطرات آزاده ایرانی محمد علی کاظمی را روایت می‌کند.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، در اسفندماه سال ۱۳۶۲ در هیاهوی جنگ میان ایران و عراق، عملیات خیبر در جزیره مجنون صورت گرفت و محمدعلی کاظمی نوجوانی شانزده ساله به همراه دیگر هم‌رزمانش به اسیری گرفته شد، پس از آن او در اردوگاه موصل عراق زندگی کرد و سختی‌های فراوانی را متحمل شد.

سیده مریم بازرگانی در سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفت تا با کمک اسناد و گفتگو‌های به جا مانده در حوزه هنری، کتاب «گمشده دره سبز» را بنویسد و خاطرات این آزاده را به تصویر بکشد. تالیف این کتاب سه سال طول کشید و مصاحبه‌های تکمیلی‌تری نیز برای پرداختن به موضوع صورت گرفت،  ناشر چاپی این کتاب انتشارات سوره مهر بوده که سال ۹۸ در ۲۵۶ صفحه منتشر شده است.

این کتاب را می‌توان در زمره ادبیات بازداشتگاهی دسته‌بندی کرد؛ چرا که بیشتر خاطرات در اردوگاه‌های اسرا می‌گذرد و شرایط زندگی ایرانیان به خوبی روایت شده است. همچنین راوی کتاب محمدعلی کاظمی است و همه چیز از زبان و نگاه او بیان می‌شود، یکی دیگر از تجربیات دردناک محمدعلی کاظمی در دوران اسارت آن بود که در ماه رمضان سال ۱۳۶۳ یکی از چشمان خود را به خاطر شکنجه‌های وحشیانه سربازان بعثی از دست داد و رنج زیادی را متحمل شد.

در انتها باید گفت مریم بازرگانی تلاش کرده تا با مصاحبه‌های متعدد با آقای کاظمی و پرسیدن اسامی و اتفاقات آن دوران، تصویری دقیق از آن هفت سال ارائه بدهد، اگر به ادبیات دفاع مقدس علاقه‌مند هستید و می‌خواهید با زندگی اسرای ایرانی در دوران جنگ بیشتر آشنا شوید، این کتاب به شما پیشنهاد می‌شود. 

نویسنده ی این کتاب یکی از داستان‌نویسان ادبیات معاصر کشورمان است که در سال ۱۳۵۷ در شهر زنجان متولد شد و در دانشگاه آزاد زنجان، رشته پژوهشگری علوم اجتماعی را خواند، سیده مریم بازرگانی همواره در آثار خود تلاش کرده تا از زیبایی‌ها و دستاورد‌های ایران و ایرانی بنویسد و کتاب گمشده دره سبز را نیز به خاطر دغدغه‌های خود پیرامون دوران دفاع مقدس نوشته است.

ارسال نظرات