۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۰
کد خبر: ۷۱۰۵۶۹
معاون آموزش حوزه های علمیه مطرح کرد؛

امام صادق؛ الگوی روشنگری / شاگردپروری در بحبوحه فتنه ها

امام صادق؛ الگوی روشنگری / شاگردپروری در بحبوحه فتنه ها
حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به فریب های بنی عباس و بیان بصیرت امام صادق گفت: با اینکه مطمئن بودند امام صادق دست به قیام نمی زنند تصمیم به شهادت امام گرفتند.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی رستم نژاد معاون آموزش حوزه های علمیه شب گذشته در مراسم عزاداری سالروز شهادت امام صادق(ع) در مدرسه علمیه امام مهدی موعود(عج) قم، گفت: امام صادق(ع) در زمان حیات خویش، بزرگِ هاشمیان شناخته می شد که شامل بنی العباس، بنی الحسن (ع) و بنی الحسین(ع) بودند؛ بنی العباس افراد عجیبی بودند که با به دست گرفتن حکومت و قدرت مشخص شد چه اهداف شومی در سر داشتند.

وی افزود: ضعف عمده بنی العباس در جامعه مسلمین عدم انتساب به پیامبر اکرم(ص) بود از همین رو، ائمه اطهار را جلو انداختند و اوج این توطئه در زمان امام صادق(ع) روی داد.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد خاطرنشان کرد: گروه سیّاسی از بنی عباس، ابوسلمه را در منطقه عراق راه انداخته و ابومسلم خراسانی را در منطقه خراسان تحریک نمودند و در همین راستا برای بزرگان بنی الحسن و بنی الحسین نامه های مشابهی فرستادند.

وی با بیان اینکه عبدالله محض که از بزرگان بنی الحسن(ع) بود نامه بنی عباس را پذیرفت، گفت: امام صادق(ع) در واکنش به نامه بنی عباس کاغذ آن را به آتش سپرد و در این شرایط پیچیده حتی برخی از خواص هم ممکن بود فریب بخورند.

معاون آموزش حوزه های علمیه تصریح کرد: بنی العباس برای شکل گیری حکومتشان از جایگاه خاندان رسول خدا استفاده ابزاری کردند زیرا با تلاش ائمه جامعه به دنبال منتسبین به رسول خدا و خاندان اهل بیت بود؛ روی دیگر این استفاده ابزاری حل تعارض باور به منجی که باید از اهل بیت باشد تا با وجود حکومت آنان تضاد پیدا نکند.

وی با اشاره به موضع گیری امام صادق (ع) در مقابل عبدالله محض افزود: ایشان هنگامی که عبدالله محض ادعا کرد که پسرش محمد- نفس زکیه- مهدی موعود است به او فرمود که اشتباه می کنی؛ در کتاب ارشاد شیخ مفید آمده است که عبدالله به امام صادق(ع) در واکنش به این موضع گیری اتهام حسادت را زد و خود محمد بن عبدالله نیز باور کرده بود که مهدی موعود است؛ امام صادق(ع) مردم را از فریب خوردن مقابل این توطئه برحذر داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: در کتاب مقاتل الطالبیین ابوالفرج اصفهانی از قول حضرت امام صادق (ع) آمده است که ایشان در مورد توطئه های بنی عباس هشدارهای جدی داده اند و این نشان از بصیرت این امام معصوم است.

معاون آموزش حوزه های علمیه اظهار کرد: شیطان هایی در طول زندگی ما هستند که برای رسیدن به مقاصد خود یک فرد پاک و یا روحانی را جلو می اندازند تا به اهداف شوم خود برسند.

وی با اشاره به واقعه ای از قول کتاب اصول کافی، گفت:جعفر بن محمد بن اشعث اهل بیت(ع) از پیروان اهل بیت نبود و منصور دوانیقی از او خواست شخصی را پیدا کند تا به بزرگ بنی الحسن و بنی الحسین پول زیادی بدهد تا این پول را صرف یک قیام علیه منصور کنند؛ به این شکل با یک فریب اهل بیت را در جایگاه یاغی حکومت خود قرار دهد.

معاون آموزش حوزه های علمیه تأکید کرد: در اولین مواجهه امام با قاصد و واسط این توطئه فرمود خاندان پیامبر را فریب ندهد؛ این ها تا همین چند روز پیش تحت فشار بنی مروان بوده اند؛ امام صادق(ع) تمام حرف های منصور را برای فرد حاضر بیان کرد و این بصیرت ایشان باعث شد جعفر بن محمد بن اشعث شیعه شود.

وی ادامه داد: امام صادق(ع) در بحبوحه این فتنه ها و حوادث گوناگون دوران حیات مبارکشان شاگردان علمی متعددی را پرورش دادند و مؤسس فقه جعفری شدند.

معاون آموزش حوزه های علمیه عناد و توطئه های بنی عباس با امام صادق(ع) را بخاطر بصیرت این امام بزرگ برشمرد و خاطرنشان کرد: بنی عباس با وجود اینکه کاملاً مطمئن بودند امام صادق(ع) قیام نمی کند اما باز هم با این عالم دین مشکل داشتند؛ زیرا امام صادق(ع) در مقابل بسیاری از توطئه ها و حیله های بنی عباس روشنگری را ادامه می دادند.

ارسال نظرات