۱۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۹
کد خبر: ۷۱۰۹۵۷

کرسی علمی ترویجی «بررسی شبکه مسایل فقهی فن آوری متاورس» برگزار شد

کرسی علمی ترویجی «بررسی شبکه مسایل فقهی فن آوری متاورس» برگزار شد
کرسی علمی ترویجی «بررسی شبکه مسایل فقهی فن آوری متاورس» با حضور حجج اسلام نهاوندی، اسماعیلی و اکبری در پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، کرسی علمی ترویجی «بررسی شبکه مسایل فقهی فن آوری متاورس» عصر دوشنبه با حضور حجج اسلام نهاوندی، اسماعیلی و اکبری در پژوهشگاه فقه معاصر برگزار شد.

حجت الاسلام نهاوندی مدیر فقه و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با اشاره به اینکه ابتدا باید مفردات متاورس را شناسایی سپس به مباحث فقهی پرداخت گفت: متاورس در آینده با سرعت بالایی رویش خواهد کرد امروز باید برای مواجهه با آن از نظر فقهی بپردازیم اما ابتدا باید مفردات آن را به خوبی شناسایی کرد و در بیان حکم عجله به خرج نداد.

وی نگرش نظام مند به مسائل فقهی متاورس را لازم دانست و ابراز کرد: هیچ کتاب و پایان نامه ای در موضوعات فقهی متاورس تا به الان نداشتیم و این موضوع می طلبد که با جدیت بیشتر در حوزه به مسایل آن ورود کرد.

حجت الاسلام نهاوندی متاورس را ترکیبی از جهان فیزیکی و دیجیتال و به معنای جهانی فراتر از زمان عنوان کرد و ادامه داد: متاورس یک فضای دیجیتال مشابه فضای فیزیکی است اما فراتر از فضای فیزیکی عمل می کند.

در ادامه حجت الاسلام اسماعیلی استاد حوزه و دانشگاه به عنوان ناقد اول با اشاره به اینکه متاورس مخلوط و ممزوج با فضای فیزیکی بوده و از آن خارج نمی شود، گفت: متاورس در حقیقت شبیه واقعیت افزوده است و فضای فیزیکی ما به شدت با این پدیده مجازی می شود.

وی اینکه با چه رویکردی به متاورس ورود کنیم را بسیار مهم برشمرد و افزود: اگر با نگاه حرمت محور به پدیده متاورس نگاه بیندازیم در نتیجه یک نگاه فقهی تنگ نظر را نخواهیم داد که در آینده نیز به ناچار باید از این نوع نگاه دست برداریم.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه نمی‌توانیم بگوییم بشر در یک دهه آینده بین فضای مجازی و فیزیکی فرق می گذارد یا کاملاً با هم مرتبط و مخلوط می شوند، اظهار داشت: هرچند آینده دقیقی از پدیده متاورس نداریم اما نسبت به این حوزه فضای مجازی نیز نمی توانیم منفعلانه عمل کنیم و لذا برای بررسی ابعاد فقهی این پدیده باید بیشتر فعالیت کرد و از امروز ابعاد مختلف آن را مورد بررسی فقهی قرارداد.

حجت الاسلام اکبری نیز با بیان اینکه اگرچه بستر فقهی است اما مسائل مهم و مختلفی در کنار آن مطرح می شود، عنوان کرد: پدیده متاورس باید به عنوان یکی از موضوعات میان رشته ای پرداخته شود که در آن از فقه، فلسفه و فضای مجازی بحث صورت بگیرد البته به نظر جای فلسفه در این جلسه خالی است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم از مشتری های فضای متاورس افراد غیر بالغ و در سنین پایین جامعه خواهند بود، تصریح کرد: از آنجایی که بیشتر کاربران متاورس نوجوانان غیر بالغ خواهند بود لذا بسیاری از احکام شرعی شامل حال آنها نمی شود سئوال اینجاست که برای این طیف وسیع چه کاری باید انجام داد و ضمانت اجرای احکام فقهی چه چیزهایی خواهد بود.

حجت الاسلام اکبری ادامه داد: راستی آزمایی در فضای متاورس چگونه خواهد بود اگر بومی سازی نداشته باشیم نمی توانیم احکام اسلامی و دینی را در آن اجرا کنیم چرا که تسلطی بر فضا و خرید و فروش های متاورس نخواهیم داشت.

ارسال نظرات