۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۵۸
کد خبر: ۷۱۰۹۷۰

از کشورتان بد بگویید تا جایزه دریافت کنید

از کشورتان بد بگویید تا جایزه دریافت کنید
ترانه علیدوستی ۲ دهه است با امکاناتی که جمهوری اسلامی ایران برایش فراهم آورده و شهرتی که از سینمای ایران کسب کرده است، در رفاه زندگی می‌کند اما وقتی پایش به جشنواره‌های خارجی می‌رسد، نمکدان می‌شکند و لب به دروغ می‌گشاید.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری فارس ـ گروه سینما: دیالوگ مشهوری در سینما وجود دارد که خطاب به مجرم گفته می‌شود: «شما حق دارید سکوت کنید و هر چه بگویید در دادگاه علیه‌تان استفاده می‌شود.» حالا نقل ترانه علیدوستی است، صحبت‌هایی در جشنواره کن کرد که احتمالاً به طمع دریافت جایزه بود،‌ اما دست‌آخر چیزی که نصیبش شد فقط بی‌اعتبار شدن نزد مردم ایران و حتی سینماگران بود. درست همان سقوط آزاد، که خود در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی بدان اشاره کرد.
به عنوان مثال، آزیتا ترکاشوند، بازیگر تلویزیون و سینما در واکنش به سخنان علیدوستی با هشتگ #آفتاب_پرست_نباشیم نوشت: خانم ترانه علیدوستی، هنرمند گرامی، با این پُز نمی‌شود از درد مردم گفت. نمی‌توان درک کرد دست‌های پینه‌بسته پدری را، نخواهی فهمید رنج مادری را که خود سرپرست خانواده است یعنی چه؟ خانم ترانه، شترسواری که دولا دولا ندارد، مگر می‌شود میلیارد میلیارد دستمزد تهیه‌کننده اختلاسگر را نوش جان کنی و بعد دادخواه مردم باشی و در شبکه‌های خارجی ادای رابین هود را دربیاوری؟ ای بانوی دلاور و شجاع، پول دستمزد شهرزاد را به مردمی که مدعی هستی دوستشان داری و قلبت برایشان می‌تپد با عشق ببخش، شعار را همه ما بلدیم. ای بانوی آزاده‌خواه و مردم‌دوست، کاش زمانی که رقص‌کنان و خرامان خرامان روی فرش قرمز کن قدم می‌زدی و حرص قدرت‌طلبی باعث شده بود فراموش کنی ارزش نخل سوخته آبادان بیشتر از نخل طلای کن است، راستی چرا آنجا صدای مردم نشدی؟ چرا نگفتی کمر مردم از تحریم‌ها شکسته، چرا با یک  تسلیت تسلای دل مردم داغ‌دیده آبادن نبودی؟ آبادان را فراموش کردی، البته که حق می‌دهم چرا؟ چون تو تنها یک ایرانی نیستی، تابعیت داری و از آنجایی که در وجودت مردم‌دوستی و میهن‌پرستی فریاد می‌زند، به هر حال باید هر دو کشورت و مردمت را مراقب باشی و احسنت بر تو و وجودت و شرفت.

این سخنان ترکاشوند و طعنه او به ماجرای سریال «شهرزاد»، لکه سیاهی در کارنامه علیدوستی است. حالا که کوس رسوایی تهیه‌کنندگان سریال شهرزاد از بام افتاده و سیدمحمد امامی و سیدهادی رضوی هر کدام به ۲۰سال حبس و رد مال محکوم شده‌اند، خانم بازیگر با چه رویی از حضورش در این پروژه و دریافت دستمزد غیرمعمول و نجومی دفاع می‌کند؟ او گفته: «وظیفه همه ما بود که می‌دانستیم و این کار را نمی‌کردیم اما صادقانه می‌گویم که نمی‌دانستیم. پای همه هزینه‌هاش هم ایستادیم همه حرف‌هایش هم شنیدیم و برای همه ما خیلی بد شد اما در کنارش توجه داشته باشید یک سریالی پنج برابر سرمایه‌اش را به همان آدم برگردانده و شما چرا سوالتان از من می‌پرسید.» این در حالی است که او هیچ هزینه‌ای ـ لااقل مادی ـ برای این حضور نپرداخته و نهایتاً حضورش با چند پرسش و مطلب نقد شده است.

 

* پیمودن یک شبه ره صدساله

و تعجب‌آور اینکه فردی که همه شهرت و رفاهش را مدیون حضور در ایران و بازی در سینمای ایران است ـ و حتی بابت فرزند حمید علیدوستی بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال ایران ـ به سادگی پشت تریبون‌های بیگانه از محدودیت‌های دروغین در ایران می‌گوید: «وقتی در کشوری همه‌چیز ممنوع باشد، یعنی شما از صبح که بیدار می‌شوید مشغول جنگیدن هستید، از لباسی که با آن به سرکار می‌روید گرفته تا موسیقی که در ماشین‌ گوشی می‌دهید تا روابط شخصی و روابطی که با همکارانتان در محیط کار دارید تا آن زمان که شب به خانه می‌رسید، اینها سراسر یک مبارزه است. مبارزه با یکسری موانع که باعث می‌شود زیست شما حالت غیرعُرفی و غیرقانونی داشته باشد.» این در حالی است که ترانه علیدوستی در ۱۷ سالگی برای بازی در «من ترانه ۱۵ سال دارم‌» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده و پس از آن مسیر پیشرفتش هموار شده است.

خانم بازیگر پیش از سخنانش در کن، یک اقدام دیگر هم برای جلب توجه انجام داده بود، او از جنبش «می تو» حمایت کرد و جزء یکی از ۵ عضو کمیته مستقل برای پیگیری مطالبات بیانیه و رسیدگی به موارد خشونت و آزار علیه سینماگران زن انتخاب شد. با این حال، در ایام برگزاری جشنواره کن، عکس بازیگری را در صفحه‌اش قرار داد که متهم به آزار جنسی زنان سینماگر است. هنگامه قاضیانی، بازیگر سینمای ایران درباره این اقدام علیدوستی نوشت: زیبا نیست آدم‌ها را بی‌آبرو کنیم، با پست‌های متعدد و استوری‌ها و بعد خودمان عکس همون شخص را استوری کنیم. مردم هوشمند را گیج نکنیم. کار جالبی نیست... ایشان با این استوری باعث شدند برای همیشه به هر جنبش «فمینیستی» بگویم نه! مردم بازیچه نیستند، آبروی آدم‌ها هم همچنین.

پس از سیل اعتراض‌ها، خانم بازیگر نوشت با تأکید بر اصل مسئولیت‌پذیری که اساس جنبش می‌تو است، صمیمانه از همه راویان، فعالان و مخاطبین این جنبش عذرخواهی می‌کنم.

قطعاً این آخرین عذرخواهی ترانه علیدوستی نخوهد بود، چرا که نمودار سینوسی سیر فعالیتش نشان می‌دهد او موج‌سواری روی اخبار را خوب بلد است و برای ماندن در صدر خبرها، هر از گاهی اقداماتی چنین انجام می‌دهد. این اقدامات مغرضانه گاهی چنان پررنگ می‌شود که به مجرمانه تغییر ماهیت می‌دهد و تا کنون او را چندین مرتبه به دادگاه کشانده و محکوم کرده است.

* همکاری با پروژه شهرزاد سابقه سیاه خانم بازیگر

در همین جشنواره کن از علیدوستی درباره همکاری با سریال شهرزاد پرسیده شد و ایشان در جواب گفت که اطلاعی از پول‌های کثیف تهیه کننده آن نداشته است. در حالی که اسناد و اخبار به جا مانده از آن روزها پرده از این دورغ بزرگ بر می‌دارد.

ترانه علیدوستی آبان ۹۵ بعد از بازداشت محمد امامی نوشت: فصل دوم ”شهرزاد” یک ماه است در حال فیلمبرداریست، اسمش هم ”شهرزاد۲» است، هر خبری هم شد خودمان در اختیارتان می‌گذاریم، نگران نباشید و به شایعات توجه نکنید. عکس هم بی معنی و تزئینی و اتفاقی و فاقد پیام دیگریست. خبرگزاری‌ها چاره‌ای جز خلاقیت ندارند چون همانطور که می‌دانید سوژه خبر در این مملکت خیلی کم است. به اینها می‌گوییم رسانه‌های مجبور.»

همین خانم علیدوستی برای پروژه شهرزادی که در پس خود مساله «محمد امامی» را داشت و فساد کلان بانکی و دست‌درازی به صندوق ذخیره فرهنگیان، ماهانه ۳۵۰ میلیون تومان(با توجه به ارزش پول آن زمان) می‌گرفت، در نشست گفته بود: «دستمزدی که گرفتم متعارف بوده و توی هر پروژه دیگه‌ای هم می‌بودم همین رو می‌تونستم بگیرم»

با یک جستجوی ساده اینترنتی مشخص می‌شود که بعد از اتمام فصل اول، قبل از ساخت فصل دوم محمد امامی بازداشت می‌شود و ماجرای صندوق ذخیره فرهنگیان و فساد بانک سرمایه جدی می‌شود تا آنجا که حتی هیات مدیره بانک سرمایه بازداشت می‌شوند. ازاینرو بحث فساد محمد امامی قبل از شروع فصل دوم مطرح می‌شود و تمام کسانی که در این پروژه کار کرده‌اند در جریان کامل مشکلات و فسادهای کلان محمد امامی بوده‌اند از جمله ترانه علیدوستی که بالاخره در آن زمان ترجیح داد دخالتی نکند و سرش را پایین بیاندازد و کارش را انجام دهد و پولش را بگیرد.

عامل دیگر این بود که علیدوستی به واسطه پدرشان که از فوتبالیست‌های پیشکسوت و خوشنام و صاحب نام هستند هم حمایت شد و این را می‌توان عامل مهم  و دوم موفقیت وی در سینما قلمداد کرد.

حالا همین ترانه علیدوستی که در اینچنین شرایطی آمده و به تمام هرآنچه که بهترین و در عین حال مظلوم واقع شده‌ترین هنرپیشه‌ها آرزویش به دلشان ماند، رسیده، حالا یکی از خوشحال کننده‌ترین لحظات زندگی‌اش را حضور و جمع شدن او در کنار «گلشیفته فراهانی» و «زهرا امیرابراهیمی» عنوان می‌کند. در همین خصوص او این مساله را بسیار علنی و به اصطلاح در فهوای کلامش یک پیروزی سیاسی می‌داند. غافل از اینکه که پروژه حضور این نفرات ذیل ایده‌های ضد ایرانی غرب قابل صورتبندی است. 

مساله دیگر اینکه علیدوستی میگوید ما در کشورمان با محدودیت و فضای بسته مواجه هستیم و اصلا جای نقد و انتقاد نیست و هر بار باید جواب پس بدهیم و با ما تماس گرفته می‌شود! آیا شما چند بار تا کنون نقدها و انتقاداتتان را در رسانه‌های داخلی منتشر کرده‌اید و با واکنش پشت پرده مواجه شده‌اید یا از جایی؟؟ با شما تماس گرفته شده است؟ چرا شما هم مانند برخی، اینقدر تحت تاثیر جو و فضای معدودی از اپوزیسیون خارج از کشور قرار می‌کیرید که متاسفانه اکثریت هم بعد از بازگشت به وطن و خوابیدن آن حال و هوای کاذب، به شدت از کرده خود پشیمان می‌شوند.

باید منتظر ماند و دید آیا سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک بار برای همیشه، مقابل زیاده‌گویی سلبریتی‌هایی همچون علیدوستی می‌ایستند یا همچنان کج‌دار و مریز با او و امثال او طی می‌کنند؟

انتهای پیام/

ارسال نظرات