۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۷۱۰۹۹۳

بیماری های ویروسی در تابستان بیشتر است

بیماری های ویروسی در تابستان بیشتر است
یک متخصص گوارش درباره ویروس شایعی که این روزها موجب اسهال و استفراغ در بسیاری از افراد شده است اظهار می دارد: در دو سه هفته اخیر موارد زیادی بود که که غذای بیرون از خانه نخورده بودند و تماس های خارج از خانه نداشتند و بیشتر علت ویروسی بود و در تابستان شایع شده بود.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از جام جم آنلاین، یک متخصص گوارش درباره ویروس شایعی که این روزها موجب اسهال و استفراغ در بسیاری از افراد شده است اظهار می دارد: در دو سه هفته اخیر موارد زیادی بود که که غذای بیرون از خانه نخورده بودند و تماس های خارج از خانه نداشتند و بیشتر علت ویروسی بود و در تابستان شایع شده بود. بررسی این مساله کار وزارت بهداشت است که باید در این اپیدمی ها گزارش های علمی داده شود و این موارد بررسی شود. از این رو ما نمی دانیم این ویروس چه نوع ویروس است و چطور شایع می شود.

ما نمی دانیم این ویروس چه نوع ویروس است و چطور شایع می شود

دکتر محمدجعفر فره‌وش، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی در پاسخ به این سوال که اخیر بیماری گوارشی شایع شده است دلیل بیماری چیست و چرا شیوع پیدا کرده است؟ گفت: تعدادی از بیماری های ویروسی به ویژه در فصول شروع تابستان و پاییز شایع می شدند این بیماری ها به راحتی از طریق تنفس، نزدیکی و تماس های سطحی منتقل می شدند. علایم چون تب مختصر و تهوع و استفراغ و اسهال ایجاد می شد اما امروز به دلیل وجود کرونا در سطح جامعه گفته می شود باید بیشتر به ویروسی که اپیدمی شده است توجه داشت و اگر مشکوک هستند از تست پی سی آر استفاده شود. در دو سه هفته اخیر موارد زیادی بود که که غذای بیرون از خانه نخورده بودند و تماس های خارج از خانه نداشتند و بیشتر علت ویروسی بود و در تابستان شایع شده بود. بررسی این مساله کار وزارت بهداشت است که باید در این اپیدمی ها گزارش های علمی داده شود و این موارد بررسی شود. از این رو ما نمی دانیم این ویروس چه نوع ویروس است و چطور شایع می شود.

لازم است وزارت بهداشت نوع ویروس را شناسایی کند

وی افزود: در این موارد معمولا باید غذا های ساده ای مثل کته و ماست و… مصرف شود و به ندرت پیش می آید که بیمار نیاز به تزریق سرم داشته باشد. شاید چون دوره بیماری به همین صورت سطحی و سریع می گذرد نیازی دیده نمی شود که پزشکیان درخواست آزمایش بدهند. ولی به هر حال لازم است قسمت هایی که در وزارت بهداشت فعال هستند و مربوط به بیماری های همه گیر هستند بررسی هایی داشته باشند و از آزمایشگاه ها استعلام کنند و این نوع ویروس را شناسایی کنند. امروز مردم باید بهداشت را رعایت کنند چون این بیماری شایع شده است. دست های خود را مرتبا بشویند و در جاییکه نسبت به بهداشت و تمیزی غذا و سلامت اطمینان ندارند غذا نخورند. در این فصول باید در خانه غذا پخت و سعی شود در جاهای عمومی به ویژه اگر رعایت بهداشت پایین باشد غذا نخورد.

ده درصد از موراد کرونا علایمی مشابها بی اشتهایی و تهوع و درد معده دارد

دکتره فره وش در مورد اینکه آیا می توان گفت این بیماری از خانواده ویروس اومیکرون است؟ گفت: بله امروز ده درصد از موراد کرونا علایمی مشابه و بی اشتهایی و تهوع و درد معده دارد. البته اکثرا کرونا درد بدنی و درد عضلات و علایم تنفسی هم دارند اما بیماران می توانند تنها با علایم گوارشی مراجعه کنند و مبتلا به کرونا باشند. از این رو چنین چیزی وجود دارد و بیماران باید فرض کنند اومیکرون دارند و خود را ایزوله کنند و فاصله اجتماعی رعایت شود و به دیگران نزدیک نشوند و بدون رعایت اصول بهداشتی پخت و پز نکنند یا از سرویس های بهداشتی مشترک استفاده نشود و در فضای عمومی نباشند. دست ها مرتبا باید شسته شود تا اپیدمی کنترل شود.

مصرف آنتی بیوتیک در چنین مواردی جایی ندارد

این متخصص گوارش در خصوص اینکه برخی اقدام به مصرف داروهای خاص و آنتی بیوتیک می کنند، آیا این امر صحیح است؟ تصریح کرد: نه آنتی بیوتیک نیاز نیست و داروی مهمی نمی خواهد. اگر اسهال شدید است با غذاهای خانگی چند روزی بگذرانند که معمولا بیش از ۴۸ ساعت نیست و زیاد طول نمی کشد. مصرف آنتی بیوتیک در چنین مواردی جایی ندارد و بدتر عوارض ایجاد می کند.

ارسال نظرات