۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۷۱۱۰۹۱

کرونا هنوز تمام نشده لطفا پروتکل ها رعایت شود

کرونا هنوز تمام نشده لطفا پروتکل ها رعایت شود
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا با بیان اینکه کرونا تمام نشده، گفت: افرادی که درباره موضوعات مربوط به سلامتی صحبت می‌کنند، باید تخصص لازم را داشته باشند و یا براساس منابع موثق اظهارنظر کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از  جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، حمیدرضا جماعتی با بیان اینکه بیماری کرونا هنوز تمام نشده، اظهار داشت: در برخی کشورهای آفریقایی و آمریکایی، شاهد افزایش ابتلا به زیرسویه های امیکرون مانند BA۴ و BA۵ هستیم. بنابراین با توجه به گردش ویروس به خصوص در کشورهای آفریقایی که درصد واکسیناسیون آنها بسیار پایین است، احتمال اینکه با سویه‌های جدید مواجه شویم، بالا می‌رود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در آسیا و اروپا، موارد ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، ثابت و رو به کاهش است و جهش جدیدی در این کشورها وجود ندارد.

جماعتی گفت: در مورد ایران، براساس پیش‌بینی‌های متخصصان به نظر می‌رسد که تا سه ماه آینده موج جدیدی از کرونا و افزایش چشمگیری در ابتلا به این بیماری نداشته باشیم و اما بعد از آن و در فصول سرد سال، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا افزود: در حال حاضر زیرسویه های دیگر امیکرون مانند BA۴، ۵BA و BA.X که در آمریکا و کشورهای آفریقایی غالب است، در ایران شیوع پیدا نکرده بنابراین تا زمانی که مطمئن نشده‌ایم که این زیرسویه ها در آن کشورها چگونه رفتار می‌کنند، باید جوانب احتیاط و پروتکل های بهداشتی را با جدیت رعایت کنیم.

گروه های پرخطر دوز چهارم کرونا را تزریق کنند

جماعتی تاکید کرد: توصیه کمیته علمی کشوری کرونا این است که گروه های پرخطر مانند سالمندان، بیمارانی که سیستم ایمنی ضعیف دارند و یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند، نوبت چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند. کودکان ۵ تا ۱۱ ساله هم حتما واکسیناسیون را انجام دهند چراکه کودکان می توانند عامل انتقال بیماری باشند بنابراین تکمیل واکسیناسیون همچنان مورد تاکید کمیته علمی کرونا است.

دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن تاکید بر استفاده از ماسک و پروتکل های بهداشتی، خاطرنشان کرد: درست است که پاندمی از مرحله حاد عبور کرده، اما ویروس همچنان در کشور در چرخش است و پاندمی به پایان نرسیده است لذا باید گوش به زنگ باشیم تا دوباره گرفتار نشویم.

وی گفت: تصمیم گیری های کلان در حوزه سلامت باید از سوی مراجع ذیصلاح، مسئولان، کارشناسان و متخصصان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مطرح شود. اظهارنظرهای شخصی در موضوعات مربوط به سلامتی مورد تایید نیست. مردم اخبار و اطلاعیه های وزارت بهداشت را پیگیری کنند.

ارسال نظرات