۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۷۱۱۰۹۶
وزیر ارشاد خبر داد؛

اعتراض ایران به فرانسه درباره فیلم «عنکبوت مقدس»

اعتراض ایران به فرانسه درباره فیلم «عنکبوت مقدس»
وزیر ارشاد با بیان اینکه مراتب اعتراض رسمی خود را نسبت به فیلم «عنکبوت مقدس» از طریق وزارت امور خارجه به دولت فرانسه اعلام کردیم، گفت: این کار کاملا محکوم است.

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی درباره فیلم عنکبوت مقدس و اینکه قرار است وزارت ارشاد چه واکنش و یا اقدامی در برابر آن انجام دهد، اظهار داشت: مردم مستحضر هستند که این فیلم اساساً در ایران تولید نشده و کار‌های فیلمبرداری آن در کشور اردن انجام شده است. عوامل اصلی تولید و تهیه فیلم در خارج از ایران هستند و ارتباطی به فضای مدیریت داخلی سینما در کشور ندارد.

وی افزود: سازمان سینمایی و مجموعه وزارت ارشاد در این زمینه موضع گیری کردند و اگر عواملی از دست اندرکاران فیلم در داخل کشور باشند آن‌ها را مشمول قوانین انضباطی سازمان سینمایی خواهیم کرد.

اسماعیلی با بیان اینکه اجازه توهین به مقدسات را نخواهیم داد، تصریح کرد: معتقدیم اتفاقی که در این جشنواره‌های سیاست‌زده تحت تاثیر لابی‌های صهیونیستی - یهودی اتفاق می‌افتد، اغلب برای جهت‌گیری‌های سیاسی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: این فیلم اساساً مملو از صحنه‌های مشمئزکننده، زشت و غیر واقعی است و منتقدانه منصف در کن نسبت به نوع این انتخاب معترض بودند. چرا که این یک انتخاب غلط، سیاسی و جهت دار برای نشان دادن یک چهره سیاه از جامعه ایرانی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان اینکه مراتب اعتراض رسمی خود را از طریق وزارت امور خارجه به دولت فرانسه اعلام کردیم، تصریح کرد: این کار کاملا محکوم است و حتما این مسئله را در مراودات فرهنگی با دولت‌های این چنینی مورد توجه خواهیم داد. هیچ کشور یا مجموعه‌ای حق ندارد به بهانه چنین جشنواره‌هایی به یک ملت و مقدسات آن و همچنین آرمان‌های آن توهین کنند و این خط قرمز ما در وزارت ارشاد است.

اسماعیلی در رابطه با محدودیت های در حال اعمال در رابطه با فیلم «برادران لیلا» گفت: طبق قانون فیلم هایی که به جشنواره خارجی می روند باید در داخل مجوز اکران گرفته باشند. خود اسکار هیچ فیلمی را بدون مجوز اکران داخلی نمی پذیرد، اما کن این چنین نبود.

وی افزود: به دوستانی که می خواستند این فیلم را به کن ببرند اعلام شده بود که اگر بدون اخذ مجوز اکران به آنجا برود مشمول مواد قانونی در این زمینه می شوند. قانون در اینجا صراحت دارد و به آقایان تهیه کننده و کارگران آن گفته شده بود و طبیعتا چون این فیلم بدون مجوز رفته بود و به آنها اطلاع داده شده بود مشمول محدودیت های قانونی خواهد شد.

ارسال نظرات