۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۷۱۱۲۲۲

نشانه شناسی پوستر فیلم عنکبوت مقدس

نشانه شناسی پوستر فیلم عنکبوت مقدس
به کار رفتن فرش ایرانی در طرح پوستر فیلم «عنکبوت مقدس» نشانه گرفتن هویت ایرانی است که قصد شوم سازندگان آن را آشکار می کند.

به گزارش سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، توهین فیلم عنکبوت مقدس به امام هشتم واکنش های زیادی را به همراه داشت و دل های زیادی را سوزاند اما این فیلم از منظرهای متفاوتی بار توهین و پیام های سوء را با خود می کشد.

از توهین کارگردان ایرانی فیلم در نشست خبری گرفته تا تبریک های کنایه آمیز بازیگران داخلی به بازیگر زن این فیلم، می تواند سوژه خبر و تحلیل قرار گیرد اما پوستر منتشر شده از فیلم آشکارا و عریان مقاصد دست اندرکاران این فیلم را نشان می دهد.

شمایل کلی پوستر فیلم یک فرش و قالی است و در وسط آن تصویر یک زن بدکاره ای است که زبان درآورده و خیره به مخاطب نگاه می کند؛ این زن با شالی که به سر دارد مشخص است یک ایرانی است و از شال او هم چیزی آویزان است که رد خون را تداعی می کند.

این پوستر بیش از آنکه در تلاش باشد تا مخاطب را به تماشای فیلم دعوت کند سعی دارد مفاهیمی را پیش از تماشای فیلم به مخاطب انتقال دهد.

نشانه شناسی پوستر فیلم عنکبوت مقدس

فرش انتخاب شده برای تلفیق با عناصر دیگر این تصویر، از نقوش فرش سنتی ایرانی است؛ جدای از آن خود فرش فقط یک کالا نیست بلکه نشانی از هویت ایرانی است که سال ها در فرهنگ این سرزمین رخنه کرده است؛ در کشورهای اروپایی انسان ایرانی را با فرش معروف آن یاد می کنند و ارائه تصویر فرش ارائه یک هویت است.

نشانه نوشته فیلمی که برای مخاطب خارجی ساخته شده با خط و الفبای فارسی و عربی تنها به دلیل تداعی مفاهیم خاص و جلب توجه می تواند صورت بگیرد؛ نوشته نام فیلم با استفاده از خط ثلث که معمولا یک خط قرآنی و مذهبی شمرده می شود و به کارگیری علائم و صداهایی که فقط در نوشتن آیات قرآن به کار گرفته می شود نشانه ای دیگر از قصد شوم سازندگان فیلم دارد.

همه کسانی که فقط ایران را دوست دارند و با مذهبی که خانه آن ایران است کاری ندارند باید بدانند که این فیلم با آن ها کار دارد؛ در حال حاضر ایران ستیزی و اسلام ستیزی و شیعه ستیزی عموم و خصوص من وجه ندارند بلکه این سه یک پروژه هستند.

در آخر نیز گفتنی است نمایی از شهر مشهد که با عنوان پوستر فیلم در شبکه های مجازی پخش شده در واقع بخشی از تریلر فیلم بوده که با این نما آغاز شده است و پوستر منتشر شده کارایی تبلیغ و دعوت به تماشای فیلم را دارد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
خیلی عالی
1
0